وبسایت پی وی:

پاداش ایران برای بهره‌گیری از توانمندی‌های بومی در پروژه‌های نیروگاه‌های بادی و خورشیدی

با برداشته شدن تحریم ها، گرایش ایران به بهره‌مندی از انرژی های پاک و سرمایه گذاری در این راه بیشتر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان مجله «پی وی» با انتشار مطلبی در وبسایت خود نوشت: گفتگوهای جهانی درباره انرژی در ایران، بیشتر بر سر صادرات نفت و برنامه هسته ای این کشور است. ولی از دیگر سو، سلولهای خورشیدی در سرتاسر کشورهای جهان روز به روز بیشتر به کار گرفته می شوند و جمهوری اسلامی ایران بیرون از این دایره نیست. 

وزیر انرژی ایران در میانه ژانویه (دی ماه) اعلام کرد که قراردادهای 1 گیگاواتی برای انرژی باد و خورشید را تا ماه مارس (اسفند) نهایی خواهد کرد. یک ماه پیش، این وزارتخانه اعلام کرده بود در پروژه هایی که توانمندیهای کشوری به کار گرفته شوند 35 درصد پاداش پرداخت خواهد کرد. 
گویا این آغازی باشد برای صنعت سلول‌های خورشیدی و پدید آمدن بازار آن در کشور آن هم در زمانه ای که تحریم های جهانی برداشته شده اند. تاکنون پیشرفت کند بوده ولی بر پایه تخمین «نیو انرجی فایننس بلومبرگ» (بی ان ئی اف) که در زمینه سرمایه گذاری در راه انرژی های پاک کار می کند، در پایان سال 2015 این کشور تنها از 35 مگاوات انرژی خورشیدی در برق راهه ها بهره مند شد.

در سال 2015 در ایران یک خط ِمدول سلولهای خورشیدی با ظرفیت سالانه 50 مگاوات کار گذاشته شد. ولی زنجیره تامین، باید راه بلندی را بپیماید و به گفته علی ایزدی نجف آبادی، رئیس بخش ژاپن بی ان ئی اف، شرکتها راه سختی در پیش دارند تا بابت به کار گرفتن توانمندیهای بومی از پاداش برخوردار شوند.

ایزدی نجف آبادی گفت: «تجربه ها فراوان نیست. هرچند که صفحات خورشیدی کمتر از صفحات بادی پیچیدگی دارند، این زنجیره ارزش هنوز پدید نیامده است.»

فراهم آوردن بودجه پروژه های خورشیدی مانع دیگری بر سر راه است. ایزدی نجف آبادی تعرفه های این کشور را دست و دلبازانه می داند؛ ولی یادآوری می کند از آنجایی که این پول با ریال ایرانی پرداخت می شود سازندگان در برابر خطر تورم بی پناه خواهند ماند. به گفته او پایان تحریم های جهانی برای سرمایه گذاری نیز مهم است؛ ولی یاداوری می کند که تحریم های آمریکا از سال 2012، همچنان سر جای خود مانده اند.

این را هم باید گفت که تاکنون در سرمایه گذاری های انجام شده در راه انرژی های تجدیدپذیر، باد در رده نخست بوده است. ایزدی تخمین می زند که 195 مگاوات انرژی باد تا پایان سال 2015 به کار گرفته شد و بیشتر قراردادهای تصویبی در پروژه های بادی بوده است. ولی صرف نظر از همه اینها بی ان ئی اف پیش بینی می کند که امسال 60 مگاوات از صفحات خورشیدی در ایران کار گذاشته خواهند شد و این کشور تا 2020 از کمابیش 540 مگاوات انرژی برخوردار خواهد شد.

انتهای خبر/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار