در بدون ممیزی شماره 1

معاون بهداشت وزارت بهداشت میهمان باشگاه خبرنگاران جوان/ میدانم حرف هایم را پخش نمی کنید

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور در بدون ممیزی باشگاه خبرنگاران جوان حضور یافت و 90 دقیقه پاسخگوی سؤالات شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت میهمان باشگاه خبرنگاران جوانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش کشور در بدون ممیزی باشگاه خبرنگاران جوان حضور یافت و 90 دقیقه پاسخگوی سؤالات شد.

 باشگاه خبرنگاران جوان: طرح تحول سلامت به نوبه خود در نظام سلامت رویدادی انقلابی محسوب می‌شود آیا انقلاب بعدی در راه است؟

سیاری: اسمترار این طرح از ملزومات است که نیاز اصلی آن تأمین منابع مالی است، منابع مالی حوزه سلامت از طریق منابع عمومی دولت، بیمه‌ها و یا از جیب مردم تأمین می‌شود. اگر این منابع را دولت اختصاص ندهد، از آنجایی که بیمه‌ها نیز به دولت وابسته هستند، پس منابع مالی طرح تحول سلامت از جیب مردم تغذیه می کند که این موضوع پدیده فقر را به بار می‌آورد. البته لازم به ذکر است مسئله مدیریت نیز در این طرح نقشی اساسی ایفا می‌کند.

 باشگاه خبرنگاران :از نظر واکسیناسیون به ویژه واکسن پنتاوالان در چه وضعیتی قرار داریم؟

سیاری: با کارخانه مربوطه قراردادی مبنی بر خریداری این واکسن تا دو سال و انتقال تکنولوژی آن منعقد کردیم، برخی از واکسن‌ها از قدیم در کشور تولید می‌شد که واکسن فلج اطفال، دیفتری، کزاز و سیاه‌سرفه از این دست واکسن‌ها هستند، در حال حاضر واکسن سرخک و هپاتیت بی را در کشور تولید می‌کنیم اما واکسن پنتاوالان ترکیبی از 5 واکسن است و تمام موارد آن در کشور ساخته نمی‌شود. به همین علت از خارج از کشور وارد می‌کنیم. در برخی موارد نیز وارد کردن تکنولوژی برخی از واکسن‌ها از لحاظ مادی به صرفه نیست. همچنین واکسنی مانند روتاوایروس که 350 هزار کودک به علت داشتن این ویروس در اثر اسهال و استفراغ جان خود را از دست می‌دهند در کشور به طور کامل پوشش دهی نمی‌شوند و اما امیدواریم از این قبیل خدمات بهداشتی در کشور پیشرفت کند.

باشگاه خبرنگاران:احداث خانه‌های بهداشت از دیگر اقدامات تأثیرگذار در کشور هستند اما به طور مثال مرکز بهداشت شهید رهرودی با 5 هزار متر مرکز بهداشتی و درمانی در منطقه 17  تهران با وجود 300 هزار نفر جمعیت تنها خدمات بهداشتی ارائه می‌دهند و افراد برای تزریقات می‌بایست به مطب‌های خصوصی و یا بیمارستان‌ها مراجعه کنند؛ علت چیست؟

سیاری:مراقبت‌های اولیه به دو دسته بهداشت فردی و سرپایی؛ عادی تقسیم می‌شوند که دسته اول به طور مثال واکسینه کردن نوزاد و یا مراقبت از خانم بارداری را شامل می‌شود و برای سته دوم مواردی همچون سرماخوردگی را می‌توان مثال زد ما در سیستم خانه بهداشت در قسمت شهری خدمات سرپایی را تعریف نکرده‌ایم زیرا دولت قصد مخالفت و مقابله با بخش خصوصی را ندارد افراد شهر می‌تواند به بخش خصوصی نیز مراجعه کنند. اما در روستا به علت نبود بخش خصوصی خدمات سرپایی هم از جمله وظیفه سیستم ما است.

باشگاه خبرنگاران:سال 1391 دویست هزار سقط جنین غیرمجاز آمار داده شده است. این در حالی است که زمانی که این آمار مربوط به موارد غیرمجاز است چگونه ثبت می‌شوند.

سیاری:آمارهای این چنینی برآوردهایی است که توسط متخصصین انجام شده و اعلام می‌شود.

 باشگاه خبرنگاران:پیش بینی می‌کنیم در ده سال آینده کدام بیماری بیشترین آمار مرگ و میر در ایران را به خود اختصاص می‌دهد؟

سیاری: به طور مشخص بیماری‌های غیرواگیر پاسخ این سؤال است در حال حاضر سالیانه 100 هزار نفر به علت سکته قلبی، 45 هزار نفر سکته مغزی و 35 هزار در اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند که این آمار وابسته به سبک زندگی و رفتار مردم است و همچنان روبه افزایش است. حوادث و آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد که روزانه جان 8 نفر را در ایران می‌گیرد اگر پیشگیری نشود این روند ادامه خواهد داشت.

 باشگاه خبرنگاران:چگونه می‌توان از این روند رو به رشد جلوگیری کرد؟

سیاری:پیشگیری و جلوگیری از ورود مواد مخدر و کنترل عرضه تأثیر بسزایی در این امر دارد که خوشبختانه کشور ما در امر کنترل عرضه بسیار جدی عمل می‌کند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران:اگر قدرت دست شما بود در بحث خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها کدام ماده را هضم می‌کردید؟

سیاری:؛ اطلاع رسانی درست و فرهنگ سازی می‌تواند تأثیر بسزایی در رژیم غذایی مردم داشته باشد. دو عامل اصلی که به سلامت مردم اثرگذار است تغذیه ناسالم و کم‌تحرکی که اگر قدرت دست من بود با مشارکت مردم و توانمند کردنشان تلاش می‌کردم تا این فرهنگ صحیح را وارد جامعه کنم. همچنین به طور جدی فرآیند تولید در صنعت را اصلاح می‌کردم. و از اندیشمندان کمک می‌گرفتم. نقش مردم در آگاه‌سازی جامعه بسیار پررنگ است کشیدن ده هزار میلیارد تومان سیگار، استفاده 63 میلیارد نخ سیگار و فوت 63 هزار نفر در ایران در اثر مصرف دخانیات  نشان از نقش بسزای فرهنگسازی در میان مردم است.
طبق تحقیقات سال 91 پنجاه و یک درصد از دانش‌آموزان تهران یکبار کشیدن قلیان و 30درصد از آنان کشیدن سیگار را تجربه کرده‌اند که این هشدار است. افزایش قیمت از طریق مالیات می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه مصرف دخانیات باشد.

باشگاه خبرنگاران:بحث مالیات چند سالی است که مطرح است اما اجرایی نشده مشکل چیست؟

سیاری: معلوم نیست! اداره کشور دست کیست و اراده‌ای وجود ندارد که بتواند مسئله‌‌ای همچون کالای قاچاق را حل کند موضوعی که صنعت، اشتغال و تولید کشور را تحت و الشعاع قرار داده است. میلیاردها دلار واردات قاچاق در سال صورت می‌گیرد. که برخی از این کالاها همچون دخانیات در لیست کالاهای ضروری وجود ندارند اما وقتی بحث جلوگیری از این اقدامات پیش می‌آید اشتغال 7 هزار نفر کارگر در صنعت دخانیات و10 هزار کشاورز مانع از پیگیری موضوع می‌شود. اگر قدرت دست من بود صنعتی را جایگزین صنعت دخانیات  و کشتی را جایگزین کشت توتون می کردم.

باشگاه خبرنگاران:آیا با جذب نیروی کاردان بدون لحاظ رتبه ی کنکور به عنوان کاردان بهداشت خانواده با 6 سال تعهد خدمت برای ارتقا سلامت جامعه مفید خواهد بود؟ نیرویی با مدرک دیپلم با رتبه ی پایین کنکور که نتوانسته در پایین ترین رشته ی مورد نظر نیز قبول شود، با چه حسابی مسئول ارتقا سلامت منطقه خود می شود؟

سیاری:نیروهای به ورز که به دولت خدمت می کنند، روستاییانی هستند که 6 کلاس درس خوانده و بعد از دو سال آموزش جذب سیستم ما می شوند، این نیروها از بهترین افراد ما هستند. در جذب به ورزان هیچ کنکوری مطرح نبوده و تنها مصاحبه تأثیر گذار است. من 10 سال در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری مشغول بودم.

 در سال 1357، 174 هزار دانشجو داشتیم که در حال حاضر این به مقدار به 4 میلیون و 600 هزار نفر رسیده اما این سیستم گزینشی صحیحی نیست.همانگونه که جذب به ورز از طریق مصاحبه نتیجه ی بهتری را به همراه داشت. در سراسر دنیا نیز این روش را به کار نمی گیرند. این روش در کشور ما همچوان قیف معکوس عمل می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان:حجم کاری به ورزان به شدت افزایش یافته و استرس و فشار بالا رفته است، در حالی که کارانه ی پزشکان چند برابر شده که این موضوع موجب سرخوردگی این تیم سلامت می شود

سیاری: به ورزان زحمات زیادی می کشند و سیستم ما به وجود آنان افتخار می کند.همانطور که کارانه پزشکان را افزایش دادیم ، کارانه ی به ورزان را نیز افزایش داده و پرداخت کردیم. اما می بایست خاطر نشان کرد که به ورزان با مدرک کاردانی وپزشکان با مدرکی بالاتر در دولت خدمت می کنند بنابراین اندکی تفاوت قائل شدن طبیعی است.

باشگاه خبرنگاران: برخی مناطق میزان دریافتی به ورزان یک میلیون و 200 هزار تومان و برخی مناطق 800 هزار تومان است، یکپارچه شدن نیاز نیست؟

سیاری: یکپارچه سازی کاری کاملا اشتباه است. فردی که در منطقه ای دور با شرایط آب و هوایی نامطلوب با کمترین تجهیزات خدمت می کنند، تعلق گرفتن امتیازاتی بیشتر حق اوست.

باشگاه خبرنگاران: بهتر نیست برای ارائه خدمات ، همانند نظام مهندسی و نظام پرستاری ، یک سازمان نظام بهداشت نیز شکل بگیرد؟

سیاری:شبکه بهداشت کشور همان سازمان نظام بهداشت است.در سال 1363 سازمان منطقه ای بهداشت و درمان داشتیم تا در سال 1364 دانشکده های پزشکی از وزارت علوم جدا شد. سازمان منطقه ای بهداشت و درمان مسئولیت بهداشت و درمان و دانشکده ها مسئولین آموزش را به عهده داشتند. در سال 1366 وزیر وقت این دو بخش را ادغام کرد که ضمن مزایای بسیار مشکلاتی را هم به بار آورد.
باشگاه خبرنگاران اگر می توانستید برای جامعه ی 80 میلیونی تصمیم بگیرید، کدام تفریح را حتی شرعی ممنوع می کردید؟

سیاری:ما کشوری هستیم که سیستم برای گریه داریم اما برای خندیدن نه. جامعه ی ما قدرت تفکرش رشد نکرده و باید تلاش شود واقع بینی و روش تفکر منطقی را در جامعه جا انداخت.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار