تصفیه هوا با بازدهی بالا به کمک فوتوکاتالیست‌های نانو کامپوزیتی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیر کبیر با استفاده از گرافن عامل دار شده و اکسید تیتانیوم، فوتوکاتالیستی ارائه دادند که قادر است گازهای آلاینده هوا را از بین ببرد.

الهه کوثری عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفتگو با خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  به سمی بودن گازهایی از قبیل مونواکسید کربن و اکیسدهای نیتروژن اشاره کرد و گفت: این‌گونه گازها آلودگی های زیست محیطی به بار می‌آورند و موجب بروز بیماری‌هایی همچون سرطان می‌شوند.

وی ادامه داد: فوتوکاتالیست‌ها هنگامی که در معرض این گازهای آلاینده‌ قرار می‌گیرند، آنها را به گازهای بی‌خطر و کم خطر تبدیل می کنند. فتوکاتالیست‌های نانو کامپوزیتی حاوی گرافن عامل دار این فرآیند را با بازدهی چند برابری انجام می‌دهند. 

کوثری فواید این روش را اینگونه بیان کرد: تصفیه هوا به کمک فوتوکاتالیست های بالا، عدم سمیت و تولید گازهای جانبی بی‌ضرر می‌تواند جایگزین خوبی برای سایر روش‌های تصفیه هوا باشد. 

وی افزود: در ساختار این فوتوکاتالیست‌ها،‌اکسید تیتانیوم و گرافن عامل دار شده با کبالت به کار رفته که در این مواد دو جزئی همزمان از خاصیت فوتوکاتالیستی اکسید تیتانیوم و قابلیت تشکیل کمپلکس گرافن عامل دار شده استفاده شده است  که موجب افزایش بازدهی این مواد نسبت به مواد مشابه شده است. آزمایش‌های به دست آمده روی نانو کامپوزیت‌ها نشان داد این ترکیبات تخریب 51 درصد نیتروژن اکسید و 46 درصد مونواکسید کربن دارد که مقادیر مطلوبی به نظر می رسد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار