نحوه عضوگیری داعش بین فقرای آفریقایی

مسئولان امنیتی لیبی اخیراً اعلام کرده‌اند نیروهای داعش در کشورهای اطراف مانند چاد، مالی و سودان و حتی دورتر در نیجریه به عضوگیری از فقرا می‌پردازند. این کار با وعده‌های مالی صورت می‌گیرد، شاید فقط 1000 دلار! این البته فقط یکی از راه‌های عضوگیری و وعده‌های داعش است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،شهر «سِرت» پایتخت آفریقایی داعش،‌ واقع در لیبی در ماه‌های اخیر شاهد رشد روزافزون این گروه بوده است. وجود دو دولت موازی در طرابلس و بنغازی، احتمالاً انقلابیون را دچار مشکلات عدیده خواهد کرد و باید چندین سال بعد از مبارزه با قذافی و سرنگونی او، حالا با گروه‌های تندرو تکفیری روبرو شوند. بدتر از همه اینکه نه تنها هر چه داعش از سوریه و عراق رانده می‌شود، به آفریقا سرازیر می‌شود، بلکه نیروهای جدید داعش نیز که از طرق مجازی و حضوری عضو این گروه می‌شوند، عمدتاً به آفریقا راهنمایی می‌شوند.

مسئولان امنیتی لیبی اخیراً اعلام کرده‌اند نیروهای داعش در کشورهای اطراف لیبی مانند چاد، مالی و سودان و حتی دورتر در نیجریه به عضوگیری از فقرا می‌پردازند. به گفته جمال زوبی، رئیس اداره رسانه‌های خارجی کنگره لیبی، این کار با وعده‌های مالی صورت می‌گیرد، شاید فقط 1000 دلار! البته طبیعی است در کشورهایی که درآمد روزانه بسیاری از شهروندان فقط 1 دلار در روز است، این مبلغ می‌تواند بسیار وسوسه کننده باشد. دلیل این سخاوت داعشی، تعداد کم جنگجویانشان در سرت است، 2 تا 3 هزار.

نحوه عضوگیری داعش بین فقرای آفریقایی
سرتاسر سواحل لیبی، حضور داعش‌ها را به خود دیده است


حرکت افراد تازه‌وارد به سمت لیبی بسیار راحت است، زیرا کانال‌های قاچاق مهاجران از آفریقا به اروپا سال‌ها است که فعال است،‌ کانال‌هایی که بسیاری از آنها در سواحل لیبی، آفریقا را به مقصد مدیترانه و اروپا ترک می‌‌کنند. این مسیرها توسط خود قذافی تا همین 5 سال پیش که سرنگون شد،‌ برای جذب آفریقاییان به ارتش لیبی علیه انقلابیون مورد استفاده قرار می‌گرفت. حالا برای فقرا چه فرقی می‌کند ارتش مزدور قذافی باشند یا داعش. آنها فقط می‌‌خواهند قوت روزانه خود را بیابند.

نحوه عضوگیری داعش بین فقرای آفریقایی

سوال اصلی اینجاست که داعش این پول‌ها را از کجا می‌آورد؟ اگر فقرا مجبور به خدمت در داعش هستند، قدرت‌های جهانی که مجبور به حفظ کانال‌های مالی داعش نیستند. البته آنها بیکار ننشسته‌اند اما به جای اعمال بیشترین فشار بر داعش، فعلاً بر دولت لیبی فشار می‌آورند که با توجه به رشد نیروهای داعش در این کشور، اجازه دخالت نظامی در این کشور توسط ارتش‌های خارجی را صادر کند. در صورت پذیرش دولت لیبی، در مرحله اول،‌ 1000 سرباز بریتانیایی و 5000 سرباز ایتالیایی به لیبی اعزام می‌شوند تا ارتش این کشور را برای مقابله با داعش آموزش دهند.

نحوه عضوگیری داعش بین فقرای آفریقایی


داعش 40% از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده و این به معنای هشدار برای لیبی است.

طبیعی است حضور این‌همه سرباز، دولت این کشور را از سایه‌انداختن قدرت اروپاییان بر سیاست لیبی بترساند و تا وقتی که کارد به استخوانش نرسد، خاک کشورش را میزبان چکمه‌‌های اروپایی نکند. مقامات لیبی از اروپاییان خواسته‌اند به جای اعزام ارتش به لیبی، کانال‌های مهاجرت به اروپا را ببندند که هم به نفع اروپا و همه به نفع لیبی خواهد شد، و الا هر چه زمان به همین منوال بگذرد،‌ باید منتظر اجرای عملیات تروریستی در اروپا با مدیریت از سواحل لیبی باشیم، چیزی شبیه حادثه پاریس. یکی از فرماندهان ارشد پلیس مصراته در این باره می‌گوید: «وقتی برخی از مهاجران که به لیبی آمده‌اند، یک حمله تروریستی در اروپا انجام دادند، تازه دنیا متوجه فاجعه خواهد شد».

کلنل اسماعیل شکری، فرمانده نیروهای امنیتی استان مصراته که توسط داعش به عنوان «امارت اسلامی» نامگذاری شده است، می‌گوید حدود 70% از نیروهای داعش در لیبی، از خارج لیبی جذب این گروه شده‌‌اند: «اکثر آنها -نمی‌توانم تعداد دقیقی به شما بدهم- اهل تونس هستند و سایر آنها هم عمدتا سودانی، مصری و در مراتب بعدی، اهل کشورهای جنوب صحرای آفریقا مانند چاد و نیجریه یا اهل الجزایر و خلیج هستند» که احتمالاً منظور او از خلیج،‌ سواحل گینه است. او ادامه می‌دهد «متاسفانه ما مرزهای متعدد و باز و زمین‌های گسترده و خلوت هستیم. از مسیرهای غیرقانونی مهاجرت، این ایدئولوژی‌ها هم وارد می‌شوند. شاید به همین دلایل است که داعش لیبی را انتخاب کرده است».

نحوه عضوگیری داعش بین فقرای آفریقایی
منبع:مشرق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.