اکونومیست: ناوگان هوایی ایران بر نوسازی تجهیزات پرواز متمرکز است

اکونومیست در گزارشی به تلاش ناوگان هوایی ایران برای نوسازی هواپیماهای مسافربری اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی اکونومیست در گزارشی نوشت: سه دهه اعمال  تحریم اقتصادی علیه ایران، ناوگان هوایی این کشور را مستهلک و فرسوده کرده است بطوریکه می‌توان گفت فرودگاه‌های ایران به موزه‌ای از هواپیماهای قدیمی تبدیل شده‌اند که سالهاست دیگر اجازه پرواز را ندارند.

اکونومیست در ادامه نوشت: مدل بوئینگ  747SP بالغ بر 39 سال سن دارد و فقط در ناوگان هوایی ایران هنوز از آن استفاده می‌شود. ایران ایر و 15 شرکت هواپیمایی دیگر ایران با استفاده از قطعات دست دوم به هواپیماهای خود را تعمیر می‌کردند. تحریم بخش هوانوردی ایران که بارها از سوی مقامات این کشور غیرقانونی و غیرانسانی توصیف شدند، 37 حادثه هوایی را از سال 2000 برای این کشور به ارمغان آورد . در این سوانح هوایی بیش از 900 نفر جان خود را از دست دادند.

ایران برای نخستین بار پس از امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های اقتصادی، ژانویه میزبان کنفرانس بین المللی هواپیمایی بود. "عباس آخوندی،" وزیر راه و شهرسازی ایران، در این کنفرانس از تمام کشورهای خارجی و شرکت‌های سازنده هواپیما دعوت کرد در نوسازی ناوگان هوایی ایران سرمایه‌گذاری کنند. ایرباس، بزرگترین شرکت هواپیماسازی اروپا، پیشگام پاسخ به این دعوت بود و قرارداد فروش 118 فروند هواپیمای مسافربری را با مقامات ایرانی امضا کرد.

مقامات ایران پیش بینی کردند تا 10 سال آینده به 500 فروند هواپیمای جدید برای نوسازی ناوگان هوایی این کشور نیاز داشته باشند. شرکت آمریکایی بوئینگ بنا به برخی ملاحظات هنوز وارد مذاکره تجاری با ایران نشده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند ایران به زودی در صنعت هوانوردی رقیب شرکت‌های اماراتی و قطری می‌شود. به همین دلیل سرمایه گذاری در این کشور بدون شک پرسود و دارای آینده‌ای روشن خواهد بود. مدیریت شرکت هواپیمایی ایران ایر اعلام کرد برنامه‌ای سه ساله برای نوسازی خطوط اصلی پرواز این کشور در دست اجرا است و خلبانان، مهندسان پرواز و دیگر عوامل مرتبط با هواپیماهای جدید، نیازمند آموزش برای کار با نسل جدید هواپیماهای مسافربری هستند.

"تمل کوتیل،" مدیر عامل شرکت هواپیمایی "ترکیش ایرلاینز،" درباره نوسازی ناوگان هوایی ایران گفت: ایران به خوبی قادر است در ترانزیت بین الملل و ایجاد ارتباط میان خاورمیانه و غرب، جای امارات را بگیرد. موقعیت جغرافیایی تهران به مراتب بهتر از دبی است و  به خوبی می‌تواند میزبان پروازهای اروپایی به جنوب و شرق آسیا باشد.

اکونومیست در پایان این گزارش نوشت: ایران بستر مناسبی برای توسعه صنعت هوانوردی دارد و باید با استفاده از این فرصت استثنایی، دیگر رقیبان منطقه‌ای را پشت سر بگذارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار