شعر امروز انقلاب از اهداف متعالی خود دور ماند

شعر امروز انقلاب اسلامی از اهداف متعالی آن دور مانده است، گاهی در مضمون و محتوا با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی فاصله می‌بینیم.

رضا اسماعیلی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص شعر انقلاب اسلامی پس از گذشت 4 دهه از آغاز آن، گفت: شعر امروز انقلاب اسلامی تا حدودی از مفاهیم متعالی آن به دور مانده است، گاهی در مضمون و محتوا با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران گسل و فاصله دارد.
 
وی با اشاره به گسست شعر امروز انقلاب اسلامی با دوره‌های پیشین بیان کرد: به دلیل آنکه شاعران امروز انقلاب اسلامی را درک نکرده‌اند و در جریان انقلاب حضور نداشتند، مفاهیمی متفاوت با دوره‌های اول و دوم انقلاب در شعر خود بیان می‌کنند. این افراد براساس شنیده‌هایشان قضاوت می‌کنند، در اینجا نقش اساتید و پیشکسوتان شعر انقلاب می‌تواند بسیار مهم باشد و نسل امروز را در آن مسیر هدایت کنند.
 
این شاعر افزود: در ابتدا باید تعریف روشنی از شعر انقلاب ارائه داد. در شعر انقلاب اسلامی مضامین استکبارستیزی، مردم باوری، خدامحوری و حق‌خواهی دیده می‌شود. این نوع شعر از عصر مشروطه آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. شعر انقلاب اسلامی با این معنا ویژگی‌هایی چون استبدادستیزی و میهن‌پرستی را داراست.
 
اسماعیلی با اشاره به غلبه مضمون میهن پرستی در اشعار انقلاب و متکی بر رهنمودهای قرآنی بودن آن، اظهار داشت: سرآغاز شعر انقلاب اسلامی را 15 خرداد 1342 نیز می‌توان دانست. زمانی که انقلاب شعر شکل گرفت و مردم بستر ایجاد این نوع شعر را فراهم کردند. در این زمان شاعران براساس شعارهای مردم به سرایش می‌پرداختند.
 
وی تصریح کرد: شعر انقلاب به طور رسمی در بهمن 1357 تثبیت شد و اعلام موجودیت کرد. در این دوران بود که شاعران سعی کردند معنای والای انقلاب اسلامی را در شعر خود وارد کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار