بجنورد؛

پرورش گیاه دارویی به لیمو برای نخستین بار در خراسان شمالی

یک تولید کننده گیاه دارویی به لیمو در شیروان ، 3 واحد گلخانه ای صیفی جات و یک واحد گلخانه ای گیاه دارویی به لیمو را در زمینی به مساحت یک هکتار ایجاد کرده است .


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، محمد غلامی توانسته در یکسال گذشته یک تن گیاه داروئی به لیمو به ارزش 60 میلیون تومان برداشت کند که علاوه بر مصرف در خراسان شمالی به استان خراسان رضوی هم صادر می شود .

این کشاورز از هزینه پایین تولید به لیمو می گوید و خاطرنشان می کند : هزینه تولید این گیاه داروئی نسبت به صیفی جات بسیار پایین تر و بازار فروش آن نیز بسیار خوب و پرسود است به همین علت زمین های زیرکشت صیفی جات را به به لیمو اختصاص خواهد داد .

وی قصد دارد علاوه بر گسترش تولید گیاه داروئی به لیمو، گرفتن اسانس و صنعت بسته بندی این گیاه را در اولویت های بعدی کار خود قرار دهد .

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان هم در این باره می گوید : این کشاورز شیروانی در چهار سال گذشته ، مبلغ 219 میلیون تومان از محل بنگاه های زود بازده جهاد کشاورزی برای راه اندازی این واحد گلخانه ای وام دریافت کرده و از مشاوره کارشناسان این سازمان بهره گرفته است و هم اکنون دارای یکی از گلخانه های موفق استان است.

محمد علی شریکیان می افزاید : این تولید کننده پر تلاش تاکنون برای 24 نفر بصورت متغییر و 3 نفر بصورت ثابت اشتغال ایجاد کرده است.

به لیمو در ایران در استان های شمالی کشت می شود .

درختچه این گیاه یک و نیم تا ۲ متر است که گاهی بیشتر هم می شود و دارای برگ های ساده سرنیزه ای است .

خواص به لیمو و کاربردهای آن

از به لیمو در درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می شود بعلاوه در تقویت حافظه و ایجاد آرامش نیز مفید است. همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد. اسانس به لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش بوده و همچنین در صنعت عطرسازی نیز از آن استفاده می شود

انتهای پیام/گ

برچسب ها: بجنورد ، پرورش ، گیاه ، به لیمو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۹ تير ۱۳۹۵
سلام
بابت مطالب خوبتون ممنون .خدا قوت