بهداد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نقد در سینمای ما مرده است/ جریان سینمایی ما به شدت کسالت‌آور است

کهنه‌کارهای نقد به خصوص آن‌هایی که به روز نیستند، باید جا را برای ورود جوان‌هایی که ذهن پویا و سواد این کار را را دارند باز کنند.

حامد بهداد بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ویژگی‌های فیلم «نیمه‌شب اتفاق افتاد» گفت: این فیلم عاشقانه درجه یکی بود که شاید بازی در آن نقش در زندگی هنری من دیگر اتفاق نمی‌افتاد. با پاکروان که مانند خواهر و یکی از دوستان خوبم است، صحبت‌های کردیم و از او خواستم که این نقش را برای من کنار بگذارد.

وی در مورد همکاری با پروژه سینمایی «هفت‌ماهگی» بیان کرد: همکاری با «هفت ماهگی» تا حدودی با مقدمه دیگری اتفاق افتاد. یعنی دوستانم از جمله باران کوثری، علی افشین‌‌راد و خود هاتف علیمردانی در این پروژه بودند و خود هاتف لطف داشت و من را برای نقش در نظر گرفت. البته با منصور لشکری قوچانی نیز به توافقات لازم رسیدیم و همکاری‌ ما شکل گرفت.

بازیگر فیلم سینمایی «جرم» در مورد گزیده‌کاری خود برای نقش‌آفرینی در فیلم‌ها عنوان کرد: اول اینکه گزیده‌کار نیستم و فقط کار می‌کنم. یعنی اینکه اگر قبلاً گزیده‌کار بودم، چندسالی است که هدفم فقط کار کردن است. چون به نظرم اهمیت کار کردن از هر چیز دیگری بالاتر است و در بین کار کردن با پیشنهادات جدیدتر و بیشتری برخورد می‌کنید و اتفاقات خوبی در این راستا می‌افتد.

وی افزود: گزیده‌کاری در جامعه سینمایی اتفاق می‌افتد که کیفیت حرف اول را بزند. اینجا جامعه کمی است و قدرت مانور شما کمتر خواهد بود. در نتیجه اگر مرتب کار نکنید، لحظه‌ها از بین می‌رود. پس باید ارتباط‌هایمان را بیشتر کرده و در پی آن از تجارب دیگران در پیشبرد اهداف و بالا بردن تجربه‌هایمان استفاده کنیم.

بازیگر فیلم سینمایی «پرتقال خونی» در خصوص مشکل عمده جشنواره‌های فجر بیان کرد: نظر کارشناسانه‌ای در این زمینه ندارم و ترجیح می‌دهم راجع به آن صحبت نکنم.

بهداد در ارزیابی خود از ورود جوان‌ها به عرصه سینما گفت: به طور قطع جوان‌ها به عرصه سینما وارد می‌شوند و هیچ گریز و چاره‌ای هم نیست. آنها در  این راستا رشد کرده و جایگاه خود را تثبیت می‌کنند.

وی افزود: اگر به بحث ماندگاری جوان‌ها در عرصه سینما نگاه کنیم، خواهیم فهمید که ماندگاری هم دارند. به عنوان نمونه بازیگری مانند نوید محمد‌زاده به طور قطع ماندگار خواهد شد. البته شاید تعدادشان کم شده که علت آن پویا نبودن جامعه است. 

بازیگر سریال تلویزیونی «کیمیا» افزود: متأسفانه جریان پویایی در سینمای ما مرده و به فضایی به شدت کسالت‌آور تبدیل شده است. منتقدان بهتر است نقد نکنند و این کار را به عهده اصناف دیگر یا فلاسفه، اندیشمندان و ادبا بگذارند.

وی افزود: افرادی که صاحب قلم هستند و نقد می‌کنند، گویی نقد سینما که مهمترین اصل است و جریان اندیشه تولید می‌کند را از یاد بردند. افراد مسن منتقد شصت یا هفتاد ساله فضای اندیشه و تفکر چهل سال پیش را بر فضای نقد سینما حکمفرما کرده‌اند و انگار باید با روشی غلط ادبیات کهنه را اندیشه‌پراکنی کنند.

بهداد اضافه کرد: کهنه‌کارهای نقد به خصوص آن‌هایی که به روز نیستند، باید جا را برای ورود جوان‌هایی که ذهن پویا و سواد این کار را را دارند باز کنند. در واقع نقد در سینما باید وجود داشته باشد، اما متأسفانه گویی بزرگتری در آن وجود ندارد.

بازیگر «هفت‌ماهگی» در خصوص تقلید فیلمسازان از یکدیگر در فیلمسازی عنوان کرد: تا بوده همین بوده. حتی در اروپا و آمریکا نیز به همین شکل است. یعنی جریان اندیشه را نوابغ و نخبگان تولید و بقیه تقلید می‌کنند. البته برخی از تقلید‌ها کورکورانه و بدون تفکر است که به فضای سرد جامعه و نبودن تفکر کافی ربط پیدا می‌کند.

بهداد افزود: تولید فیلم‌های هم‌شکل، بی‌محتوا و سرد در سینما نیز به منتقدان مربوط می‌شود؛ چرا که اگر نقد بر سینما و جریان هنری نباشد، آن جریان خواهد مرد. باید بتوانیم فیلم‌ها و جریان هنری را تفسیر هنری و اجتماعی کنیم. آن‌ها را بشناسانیم. درباره آنها حرف بزنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. اما در سینمای ما 4-5 نفر آدم 60-70 ساله دور هم نشستند و هنوز از ادبیات 50 سال پیش خرج می‌کنند. درباره سینما و بازیگر چیزی نمی‌دانند و با یک ادبیات زشت و الکن حرف می‌زنند. ادبیاتی که درخور سن و سالشان نیست.

این بازیگر اظهار داشت: مشکلات سینمای ما یک تقصیر دسته‌جمعی است. اکثر بازیگران قربانی وقت هستیم. ما وقت را انتظار می‌کشیم تا به پست جریانی جدید، خردمندانه و اندیشه‌ای نو بخوریم. سوار آن کشتی و قایق شویم و در دریای متلاطم اندیشه غوطه‌ور شویم. بعضی‌ها شانس بازی در فیلمی خوب نصیبشان می‌شود، اما برخی از اندیشه درست فیلم‌های خوب بی‌نصیب می‌مانند. در کل فرصت را دیگران برای ما رقم می‌زنند. به هر حال اتفاقی است که افتاده و باید توجه داشت در سینما فیلم‌های خوب و بد درهم است.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.