رویترز: ترکیه به دنبال دو برابر کردن تجارت با ایران است

ترکیه مایل است تا سال 2023 میزان داد و ستد خود را با ایران به 30 میلیارد دلار برساند.

رویترز: ترکیه به دنبال دو برابر کردن تجارت با ایران است
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز: به گفته وزیر اقتصاد ترکیه، مصطفی الیتاس، این کشور به دنبال آن است که تجارت خود را تا سال 2023 با آمریکای لاتین دو برابر کرده و بازارهای صادراتی سنتی خود را از اقتصاد دچار تلاطم اروپا و خاور میانه جدا کند. وی در پایتخت شیلی و در همراهی با رئیس جمهور ترکیه، اردوغان، و هیئت بازرگانی بزرگی که به منطقه رفته بود با رویترز گفتگو کرد. 

الیتاس ترکیه را در بیرون آمدن همسایه خود، ایران، از تحریم های اقتصادی ذینفع می داند. او می گوید: «ترکیه یکی از نخستین کشورهایی است که بیشترین سود را از این رویداد خواهد برد.» وی می افزاید دادوستد ترکیه با ایران در سال 2013 به 22 میلیارد دلار رسید تا اینکه کاهش تند بهای نفت این رقم را سال گذشته به 14 میلیارد دلار رساند. 

او می گوید: «آرمان ما این است که تا سال 2023 با ایران 30 میلیارد دلار دادوستد داشته باشیم.»
هنگامی که از الیتاس پرسیده شد آیا ترکیه وادار خواهد شد تا با ایران بر سر جلب سرمایه خارجی از اروپا و دیگر کشورها رقابت کند، پاسخ داد ترکیه با تهران رقابت ندارد. «ولی اگر ایران بتواند اقتصاد خود را پیشرفته تر از این که هست بکند، در این راه کامیاب خواهد شد.»

معاون نخست وزیر ترکیه، مهمت سیمسک، که مسئول اقتصاد این کشور است گفته که مبارزه با تورم چالش برجسته امسال کشورش خواهد بود. ولی افزایش کلان حداقل دستمزدها و بالا رفتن مالیات ها و بهای برق، و نیز گرایش اردوغان برای کاهش نرخ بهره برای شتاب بخشیدن به رشد، سد راه این امر خواهند بود. 

الیتاس می گوید: «مهم است که نرخ بهره بیش از اندازه بالا نرود. این کار محیطی نخواهد ساخت که برای سرمایه گذاری سودمند باشد. هم اکنون نرخ بهره در ترکیه نه تنها کم نیست، بلکه در حقیقت، گزاف هم هست.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار