آخوندی خبر داد

طراحی شهری ریل پایه در برنامه 10 ساله

اولین همایش شهرسازی ریل پایه امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونین این حوزه در هتل المپیک تهران برگزار شد.

یکپارچه‌سازی سیستم حمل و نقل ریلی اولویت وزارت راه و شهرسازیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین همایش شهرسازی ریل پایه امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونین این حوزه در هتل المپیک تهران برگزار شد.

عباس آخوندی در این همایش پیرامون توجه به رویکرد حمل و نقل ریلی گفت: واقعیت این است که در بسیاری از شهرهای بزرگ ما حرکت وجابجایی با مشکلات متعددی مواجه است و این نشان از بی‌توجهی به این امر مهم در بحث حمل و نقل ریلی شهری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به سرعت در جابجایی مردم باید با دیگر بخش‌های کیفیت زندگی توأم باشد افزود: در این رابطه باید جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی و روابط انسانی در حمل و نقل ریلی- شهری مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی با بیان اینکه متأسفانه نتوانستیم حمل و نقل را در خدمت انسان قرار دهیم، تصریح کرد: این رشد شتابان شهرنشینی که بیش از 10 شهر با جمعیت میلیون نفر را شاهد هستیم معضلات حمل و نقل و گرفتاری وسایل موتوری و محیط زیست موجب بیماری این شهرها شده است بنابراین به دنبال یک نظامی هستیم که شهرهای ما به جای وسیله نقلیه محور شهروند محور باشند بدین معنی که ابزار در خدمت شهروندان قرار گیرد. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه درکشورهای پیشرفته این تحول بنیادین در حمل و نقل ریلی در شهرها رخ داده است گفت: در شهرهای پیشرفته دنیا نظام حمل و نقل شهری بر مبنای خدمت رسانی همه جانبه برای مردم صورت گرفته است.

** مردم ما به پل صدر حس تعلق ندارند

وی در ادامه این طور توضیح داد: مردم ما به پل صدر حس تعلق ندارند اما به میدان نقش جهان و میدان کریمخان در شیراز تعلق خاطر حس می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید وسایل نقلیه با آلودگی بسیار کمتر و سرعت و کارآمدی در اختیار مردم قرار گیرند گفت: این مسئله تنها با بحث گسترش حمل و نقل ریلی در شهرها محقق می‌شود.

آخوندی همچنین تصریح کرد: حمل و نقل ریلی در شهرهای ما باید سه لایه درون شهری، حومه و بین شهری به صورت یکپارچه درآید.

وی با انتقاد از اینکه در تهران و حومه 900 هزار خودرو روزانه در حال ترددند گفت: واقعا این حجم از آلودگی جای تأسف دارد که همچنان توجه بیشتر به حمل و نقل ریلی در شهرها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با بیان اینکه مقدمات یکپارچه‌سازی حمل و نقل ریلی در شهرها در شورای عالی راهبردی مقدماتش فراهم شده است گفت: این امر نیازمند دستورالعمل جدید است که باید بحث ریلی را در این محاسبات مورد توجه قرار دهیم.

حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سیستم حمل و نقل ریلی به جای حمل مسافر بر مبنای حمل بار طراحی شده است، گفت: این مسئله مشکلات زیادی را در ایستگاه‌ها برای مسافران فراهم کرده که البته کارشناسان به دنبال برنامه‌ریزی برای برطرف کردن این مسئله هستند.

وی افزود: باید از ابزارهایی همچون سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای یکپارچگی حمل و نقل و توسعه ریلی در شهرها مورد توجه قرار گیرد. 


** شهرسازی ریل پایه باید جایگزین طراحی های ملانصرالدینی شود

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران در خصوص یکپارچه سازی حمل و نقل ریل در شهرها گفت: بحث جابه جایی در کلان شهرها با مشکلات جدی روبه رو است و نکته قابل تامل‌تر این است که این جابه جایی ها توسط خودرو صورت می‌گیرد و این امر در آلودگی هوا نقش منفی دارد.

وی افزود: یکی از راه کارها برای تغییر نظام شهر سازی بحث ورود گسترده ریل در طراحی های شهری است، ریل فقط مترو نیست، راه آهن حومه را نیز در بر می گیرد.

یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل‌ها اعم از مترو، اتوبوس و راه‌آهن از دیگر مواردی بود که وزیر راه و شهر سازی در جمع خبرنگاران به آن تاکید کرد و گفت: حتی ما به دنبال این هستیم که سیستم خرید و فروش بلیت نیز برای این سیستم حمل ونقل یکپارچه شود.

آخوندی به نقش ترانوا در حمل و نقل ریلی اشاره کردو گفت: ترانوا ریلی های سبکی است که در شهر های متوسط و حتی بزرگ برای جابه جایی تعداد مسافران کمتر از مترو می تواند راه کاری ارزان و با بهره وری بالا مد نظر قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: حدود یکسال است که بر روی تغییر نظام شهر سازی کار می‌کنیم تا این نظام بر مبنای حمل و نقل ریل پایه استوار شود و امیدواریم این مسئله آغاز یک تحول بزرگ در سیستم حمل و نقل شهری در کشور باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
تولید و فروش اقساطی ۲۰۰ هزار خودرو توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باعث قفل شدن ترافیک شهری شده
آخرین اخبار