وجود مه و غیرمنتظره بودن شرایط جوی، علت اصلی لغو پروازهای فرودگاه مشهد در شرایط جوی نامناسب است.

جزییاتی از آنچه در فرودگاه مشهد رخ دادبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی ؛ از صبح روز گذشته شاهد بارش برف، وزش باد و کاهش شدید دما در مشهد بودیم که این وضعیت تا ساعات پایانی روز ادامه داشت و بر شدت آن افزوده شد.

از سویی هواپیمای پرواز اصفهان- مشهد شرکت هواپیمایی زاگرس هنگام فرود بر روی باند فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد از باند خارج شد و هرچند هواپیما خسارت دید، مسافران به سلامت از آن خارج شدند.

از سوی دیگر سه پرواز این شرکت هواپیمایی به علت بدی آب و هوا از عصر روز گذشته تا ساعت 24شب لغو و یک پرواز با تاخیر انجام شد که موجبات نارضایتی و سرگردانی قریب به 600 مسافر را در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بدنبال داشت.

برای اطلاع از آنچه اتفاق افتاده است به سراغ یکی از مسافران پرواز لغو شده مشهد-تهران رفتیم.

جعفری با بیان اینکه پروازهای شرکت زاگرس در حالی لغو شده است که هواپیمایی ماهان و آسمان پروازهای خود را انجام داده اند، می گوید: اگر بدی آب و هوا علت لغو پروازها بوده است چرا سایر پروازها لغو نشده اند؟

وی می افزاید: هواپیمای پراوز لغو شده ایرباس بود و با لغو پرواز نزدیک به 200 نفر و در مجموع سه پرواز 600 مسافر تا ساعت 24 شب گذشته در فرودگاه سرگردان بودند. 

جعفری می گوید: هرچند برای یکی از پروازها، پرواز جایگزین در نظر گرفته شد،‌ اما شاهد بودیم پرواز مشهد-اهواز از روی باند لغو شد و مسافران به فرودگاه برگردانده شدند و با بدرفتاری مسئولین فرودگاه و شرکت هواپیمایی مذکور برای استرداد بلیط ها مواجه شدند.

این درحالی است که مسافران پروازهای لغو شده، ساعت 24 دیشب در هتل فیروزه مشهد اسکان داده شده‌اند ولی هنوز زمان پرواز جایگزین آنها اعلام نشده است و مسافران نسبت به محل اسکان خود معترض هستند.

در حالیکه هواشناسی مشهد طی اطلاعیه ای در روز یکشنبه چهارم بهمن ماه نسبت به وزش باد شدید، اختلال در سیستم حمل و نقل استان بدلیل بارش باران و برف، لغزندگی، وزش باد، کولاک و تشکیل مه و کاهش دید تا اواخر وقت روز پنج شنبه هشدار داده بود، و علت لغو پروازها بدی آب و هوا اعلام شده است، با مدیرکل هواشناسی استان تماس گرفتیم. 

محمد حبیبی نوخندان با بیان اینکه میزان دید در پروازها از اهمیت بسزایی برخوردار است، می گوید: هواشناسی به دو طریق میزان دید را تعیین می کند. یک دید عمومی است که دیده بان مستقر در فرودگاه با چشم تعیین می‌کند و دیگری دید روی باند است که در سه سطح ابتدای باند، وسط باند و انتهای باند توسط سیستم اتوماتیک RVR اندازه گیری و مجموع این اطلاعات به برج مراقبت فرودگاه اطلاع داده می شود.

وی می افزاید: هرگاه دید عمومی از 800 متر کمتر باشد، پرواز خطرناک است و کلیه پروازهای ورودی و خروجی لغو می شوند؛‌ اما هواشناسی هیچگاه دستور به لغو پرواز ها نمی دهد و باید برای فرودگاه مشهد به جهت وجود مه بالا در این شرایط اساسی اندیشید.

مدیرکل هواشناسی استان با تاکید بر اینکه در شرایط کاهش دید زیر2 هزار متر، ‌باید مراقبت بسیاری در انجام پروازها وجود داشته باشد، می گوید: دید باند در سه سطح ابتدا، وسط و انتهای باند بسیار مهم است و اگر دید ابتدای باند خوب باشد اما دید انتهای باند کم باشد،‌ برج مراقبت پرواز را کنسل می کند.

دیده بان هواشناسی مستقر در فرودگاه نیز می گوید: از ساعت 19 تا 24 دیشب، دید عمومی زیر 800 متر و حتی در ساعاتی زیر 400 متر گزارش شده ولی دید روی باند در باندهای مختلف فرودگاه از 750 متر تا 1900 متر متغیر بوده است.

خسروی تاکید می کند: در گزارش دیروز دیده بانی به برج مراقبت، بارش برف، مه رقیق و دید پایین گزارش شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی از پروازها انجام شده و برخی از پروازها لغوشده، می گوید: شرکتهای هواپیمایی استاندارهای متفاوتی برای انجام پرواز دارند و برخی به میزان دید عمومی و برخی به دید روی باند توجه کرده و پرواز را لغو می کنند. 

یک کارشناس پیشکسوت هواشناسی نیز معتقد است پروازهای دو شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان با مسئولیت خلبان انجام گرفته زیرا وجود مه رقیق در مشهد پرواز را با خطراتی مواجه می کرده است.

در حالیکه مسئولین فرودگاه مشهد و شرکت هواپیمایی مذکور برای توضیح این مساله نه تنها به مردم،‌ به رسانه ها نیز پاسخگو نیستند و پیگیری های رسانه ملی را هم بی جواب می گذراند، این سوال مطرح می شود که آیا بهتر نیست مسئولین بجای بدرفتاری با مسافران در شرایط اینچنینی و عدم پاسخگویی به مردم و رسانه ها با توضیح شرایط و تاکید بر ایمنی پرواز به اقناع مسافران بپردازند؟

گزارش از مریم نجیمی 

انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.