بازآموزی رشته های پزشکی کارآمد نیست

مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: نباید صرفا با مدرک بازآموزی به طبابت پرداخته شود و آزمون‌های عملی و غیر عملی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر لاری پور مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بهتر است پزشکان متناسب با مدت پروانه مطب خود اجازه طبابت داشته باشند و پس از آن مهارت آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

برنامه‌های باز آموزی جامعه پزشکی معیار مناسب برای سنجش مهارت علمی پزشکان نیست و نباید صرفا با مدرک بازآموزی به طبابت بپردازند بلکه وجود آزمون‌های عملی و غیر عملی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد. 

وی افزود: آموزش‌های پزشکی اگرچه نقص‌هایی دارد و خللی به آن وارد است اما مردم از طریق همین آموز‌ش ها نیازهای خود را رفع می‌کنندبا توجه به اینکه توقع دانشگاه و سیستم سلامت، بیشتر در جنبه‌های درمانی خلاصه می‌شود تا آموزش، مسلما سیستم آموزشی دچار ضعف می‌شود اما با وجود همین ضعف‌ها، پزشکان ایران جز متبحرترین پزشکان هستند.

وی با تاکید بر اینکه پزشکان نباید صرفا با داشتن مدرک بازآموزی طبابت کنند بیان کرد: هیچ طبیبی نباید حق داشته باشد به محص فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تا لحظه مرگ، مهر نظام پزشکی داشته و طبابت کند. اگر بازآموزی مطرح است برای آن است که مهارت و دانش به روز شده و کیفیت درمان افزایش و هزینه‌ها کاهش یابد همچنین بتوان غربالگری کرد و آن‌ها که از مهارت به روز بهره‌مند نیستند حذف شوند. 

مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پایان خاطر نشان کرد: بازآموزی به تنهایی معیار مناسبی برای سنجش و یا به روز کردن مهارت علمی پزشکان نیست و بهتر است سیستم سلامت طوری برنامه ریزی کند که پزشکان متناسب با مدت پروانه مطب اجازه طبابت داشته و پس از آن مدت صلاحیت و مهارتشان با انجام آزمون‌های علمی و غیر عملی و سایر عناصر موجود مورد ارزیابی قرار گیرد و با انجام این مهم چه بسا افرادی از چرخه درمان حذف شوند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.