سمنان

ثبت زبان سمناني در فهرست ميراث معنوي كشور

كتاب فرهنگ واژگان فارسي به سمناني منتشر شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: همزمان با ثبت زبان سمناني در فهرست ميراث معنوي كشور، كتاب فرهنگ واژگان فارسي به سمناني تاليف "ذبيح ا... وزيري" نويسنده و پژوهشگر سمناني منتشر شد.

حسين خواجه‌بيدختي این کتاب را گنجينهاي از واژه‌ها و اصطلاحات فارسي به زبان سمناني عنوان کرد و افزود: اين كتاب توسط انتشارات آبرخ و در دو جلد در يك هزار و 200 صفحه منتشر شده است.

بيدختي گویش سمنانی را یکی از غنی ترین گویش ها عنوان کرد و گفت: براي نخستين بار است كه كتابي در اين سطح و با اين كيفيت در رابطه با زبان سمناني منتشر مي‌شود.

وي با اشاره به ثبت زبان سمناني در فهرست ميراث معنوي كشور گفت: اين پرونده با عنوان "سمني زفون" (زبان سمناني) در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت رسيده است.

پيش از اين نيز كتاب "گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی" در دو جلد شامل يك هزار و 680 صفحه و دارای پنج هزار و  258مثل، اصطلاح، کنایه به همراه دعاها ، نفرینها، تهدیدها و شوخی‌های سمنانی یا رایج درگویش سمنانی تاليف ذبيح الله وزيري و توسط انتشارات آبرخ منتشر شده است.

کتاب گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی در مراسم كتاب فصل تابستان 1391 و همچنين مراسم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران در بهمن ماه1391 به عنوان كتاب شايسته تقدير شناخته شد.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: میراث ، زبان ، واژگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.