روحانی در نشست تجاری ایران و ایتالیا:

ایران در هیچ شرایطی تعهداتش را نقض نمی‌کند/در اقتصاد باید سیاست برد-برد را دنبال کنیم

رئیس جمهور گفت: ایران در هیچ شرایطی تعهداتش را نقض نمی‌کند.

ایران در هیچ شرایطی تعهداتش را نقض نمی‌کند/به دنبال اقتصاد مولد و اشتغال‌زا هستیمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست تجاری ایران و ایتالیا ضمن تشکر از این کشور و چهره گشوده مردم آن، اظهار داشت: در آغاز می‌خواهم به شرایط اقتصادی ایران در طول دوسال و نیم گذشته اشاره کنم، همانطور که مطلع هستید در آغاز فعالیت این دولت نرخ تورم نقطه به نقطه 45 درصد، نرخ تورم 12 ماهه بیش از 40 درصد و نرخ رشد در سال 91، منهای 6/8 درصد بوده است.

وی افزود: همچنین بازارهای ما کاملا بی‌ثبات بوده و اجناس در فروشگاه‌های ما هر روز نرخی را دنبال می‌کردند، ارز نیز نوسانات فراوانی را داشته، علاوه بر آن شفافیت وجود نداشت و محیط کسب و کار با شرایطی مناسبی روبه رو نبود.

رئیس جمهور تصریح کرد: باتوجه به همه این موارد دولت در ابتدای کار این تصمیم را گرفت که اوضاع اقتصادی را کنترل کند و رشد اقتصادی را به پیشرفت برساند تا در کنار آن بتوان به محیط کسب و کار بهبود بخشد و دولت این تصمیم ها را به عنوان وعده انتخاباتی خود مطرح کرد.

روحانی ادامه داد: امروز نرخ تورم نقطه به نقطه، تک رقمی است و عددی حدود 4/9 را نشان می‌دهد. نرخ 12 ماهه تورم ما نیز 2/12 است درسال گذشته ایرانی اقتصاد ما بعد از 8 فصل رکود متمادی 3 درصد رشد را تجربه کرد. پایه پولی و رشد آن مهار شد، بازار ارز به ثبات کامل رسید که این خود یک علامت مثبت به مذاکرات 1+5 بود که نشان داد تحریم بی‌اثر است.

وی افزود: ما از اتحادیه اروپا و 7 کشوری که در حال مذاکره با ما بودند تشکر می‌کنیم. دلیل این توافقات این بود که طرفین توافق حس کردند که نتیجه این  مذاکرات برد- برد خواهد بود. 

روحانی تصریح کرد: اقتصاد باید سودی دوطرفه داشته باشد هیچ کشوری نمی‌تواند از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کشورهای دیگر بخواهد که بدون دریافت سودی برای آنها کار کند. سرمایه‌گذاری باید برای هر دوطرف مفید باشد.

وی اظهار داشت: همانطور که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اعلام کرد که سیاست ما برد- برد است، اقتصاد ما نیز باید برد -برد باشد. امروز ایران باثبات‌ترین کشور منطقه است ایران قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد ما قصد مداخله در امور هیچ کشوری را نداریم اما با قدرت از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کنیم. 

رئیس جمهور تاکید کرد: ایران در هیچ شرایطی نسبت به انجام تعهداتش نسبت به سایر کشورها کوتاهی نکرده و آنها را نقض نمی‌کند و به آنها عمل خواهد کرد.

وی افزود: مردم ایران مانند مردم ایتالیا دارای یک تمدن بزرگ هستند و همواره نسبت به میهمانان خود با احترام برخورد کردند. شرایط داخلی ایران علاوه بر شرایط خوب امنیتی دارای شرایط  بسیار مناسبی برای بالا بردن سطح همکاری با کشور ایتالیا است این ظرفیت‌های خالی در زمینه اقتصادی بکر بوده و چون ایران جز‌ اقتصادهای نوظهور جهان است و به دلیل روابط تجاری خوبی که با کشورهای اطراف خود برقرار کرده است اکنون حاضر است شرایط خوبی را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی بوجود آورده است. 

روحانی اظهار داشت: مردم ایران صنعت ایتالیا را تجربه کرده‌اند و به آن اعتماد دارند، اقتصاد ایران امروز یک اقتصاد مولد است بنابراین ما به صنایع کوچک اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم که ایتالیا نیز در این زمینه شهره است، ما در زمینه‌های مختلف با ایتالیا همکاری داشتیم، داریم و خواهیم داشت.

وی گفت: امروز بخش انرژی ما در تمام زمینه‌ها شرایط خوبی را برای همکاری با ایتالیا دارد و می‌خواهیم با همکاری کشور ایتالیا برنامه ریلی خود را گسترش دهیم.

روحانی افزود: بسیاری از کشورهای همسایه ما اتصالشان به آب‌های بین‌المللی از طریق بنادر جنوب ایران رقم می‌خورد به همین دلیل می‌خواهیم در این زمینه فعالیت کنیم و بتوانیم 30 درصد از محصولات خود را به جهان صادر کنیم.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: آماده جذب سرمایه و فناوری و بازار صادراتی مشترک هستیم و قوانین و مقررات ما کاملا از این گونه تماس سرمایه حمایت می‌کند. 

رئیس قوه مجریه با تأکید براین موضوع که هیچ اختلافی میان افکار و جناح‌های کشورمان وجود ندارد گفت: رهبری، دولت، مجلس، دستگاه‌ قضایی و نهادهای دیگر همگی بر این نکته تأکید دارند که استقبال ایران از سرمایه خارجی باید صورت بگیرد. 

روحانی ادامه داد: ما در زمینه فناوری زمینه بهتری برای جذب پیدا کردیم و معتقدیم این فصل جدید امروز آغاز شده و هر روز که از این فرصت استفاده کنیم گذشته را راحت‌تر جبران خواهیم کرد. 

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به دوران تحریم و سختی‌های آن گفت: دوران تحریم برای ایران، اتحادیه اروپا ضررهای بسیاری داشت که باید آن را جبران کرد.

رئیس قوه مجریه پیرامون مبارزه با خشونت وافراط‌ گری به ذکر چند نکته پرداخت و خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم با خشونت مبارزه کنیم یک راه آن ایجاد توسعه است چرا که بیکاری سرباز برای تروریسم آماده می‌کند و آن کسی که به دنبال شام شبش است قطعا به دنبال کالای فرهنگی نخواهد بود.

توسعه اقتصادی در سایه همکاری‌های همه جانبه ملت‌ها امکانپذیر است ملت‌ها باید تمام سرمایه‌های انسانی و مادی خود را در کنار هم قرار دهند تا به ثبات برسند که با ما با همکاری‌های خود دنیاهای جدید را کشف می‌کنیم و مرزهای دانش را پیش می‌بریم من امیدوار هستم این گونه جلسات باعث دوستی دو کشور دوست و همسایه ایران و ایتالیا شود زنده باید ایتالیا زنده باد ایران. 

انتهای پیام/



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار