بخش بستری کودکان سرطانی اراک، جایی که بازی‌های کودکانه در راهروهای بیمارستان با طعم تلخ شیمی درمانی همراه است، جایی که میزبان صورت‌های رنگ پریده و بی‌گناه بچه‌هاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نگاهش بر جثه بی جان کودک شش ساله‌اش همراه اشک است، در حالی که تن رنجور و بیمار دخترکش را در بغل دارد زیر لب می‌توانی ذکرهای مادرانه‌اش را بشنوی. تنها آرزویش سلامتی و شفای یاسمن است، بوسه‌ای از سر مهربانی بر پیشانی زرد رنگ دخترش می زند.

مادر یاسمن به خاطر زندگی‌ای که برای تأمین هزینه‌های درمانی دخترش از دست داده غصه نمی‌خورد، اما از دردهایی می‌نالد که شب تا صبح روز شیمی درمانی پای تخت او تحمل کرده، دردهایی که به مراتب از درد جسمانی یاسمن سخت‌تر و زجر آورتر برای این مادر بوده است.

این روزها مادرانی چون او و کودکانی چون یاسمن کم نیستند.

علی یکی دیگر از کودکان مبتلا به سرطان در اراک است، پسر ۹ ساله‌ای که گرچه در سایه رحمت الهی و تلاش پزشکان توانسته این روزها با جان خسته از رنج بیماری، غول سرطان را در وجود خود بکشد اما هنوز تحت درمان است و باید با اعمال مراقبت‌های پزشکی از بازگشت بیماری جلوگیری کند.

به بخش بستری کودکان سرطانی بیمارستان امیر کبیر اراک که وارد می‌شوی اشک و لبخند میهمان چشمهایت می‌شود. لبخند زمانی که می‌بینی کودکان بیمار در کنار بیماری بزرگی که دارند باز امید به بهبودی، آنها را هر از گاهی دور هم جمع می‌کند تا صدای خنده کودکانه‌شان خستگی را از تن پرسنل و خانواده‌هایشان در آورد و اشک می‌ریزی زمانی که چهره زرد رنگ و بی جان برخی کودکان بدحال حاضر در این بخش پاهایت را سست کرده و کاری جز دعا برای سلامتی‌شان از دستت بر نمی‌آید.

بخش نگهداری کودکان سرطانی بیمارستان امیرکبیر نیازمند ۳۴ تخت دیگر است

عزیز اقبالی پزشکی غیربومی است که مسئولیت بخش خون بیمارستان امیرکبیر اراک را برعهده دارد. پزشکی که علیرغم غیربومی بودنش از جان و دل برای بچه‌های اراکی مبتلا به سرطان تلاش کرده و حتی بعد از اتمام طرحش ماندن در این شهر و کمک به کودکان بیمار سرطانی را به رفاه و آسایش کنار خانواده‌اش ترجیح داد تا نماد واقعی وظیفه شناسی و تعهد یک پزشک را به تصویر کشد.

وی از مشکلات فراروی بخش خون بیمارستان امیرکبیر می‌گوید، مشکلاتی که وجودشان کار کادر درمانی را سخت و تحمل دوران بستری را برای بیماران و خانواده‌های آنها مشکل کرده است.

اقبالی در این باره گفت: تعداد تخت‌های مصوب این بخش ۱۲ تخت  است، این در حالی است که گاه این بخش پذیرای ۲۲ کودک بیمار بستری بوده و کمبود تعداد تخت‌ها ما را مجبور می‌کند که نسبت به افزایش تخت در بخش یا بستری بیماران در بخش‌های دیگر اقدام کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه بخش خون بیمارستان امیرکبیر افزود: برای پاسخگویی به نیاز بیماران این بخش نیازمند توسعه آن به وسعت ۴۰۰ متر و افزایش ۳۴ تخت هستیم.

مسئول بخش خون بیمارستان امیرکبیر با بیان این که در شرایط فعلی ما مجبوریم همواره در هر اتاق یک تخت اضافه کنیم اظهار داشت: این بیمارستان فاقد یک بخش مجزا برای بستری کوتاه مدت بیماران شیمی‌درمانی سرپایی بوده و هر کودک شیمی‌درمانی سرپایی باید زمان سخت بعد از شیمی‌درمانی را که حدود شش ساعت است در آغوش مادر سپری کند چرا که در طول روز حداقل هفت یا هشت بیمار به صورت سرپایی شیمی‌درمانی می‌شوند و مکانی برای استراحت آن‌ها وجود ندارد.

اقبالی با بیان این که بخش خون بیمارستان امیرکبیر نیازمند تجهیزات و لوازمی چون میکروسکوپ پیشرفته و... است، بیان کرد: متأسفانه نبود این امکانات همواره ما را با مشکلات بسیار روبرو کرده است.

مسئول بخش خون بیمارستان امیرکبیر با تاکید بر ضرورت تجهیز بخش خون بیمارستان امیرکبیر به سیستم تهویه هوای مناسب بیان کرد: استفاده از کولرهای آبی برای بیماران بستری در بخش خون کودکان بیمارستان امیرکبیر بسیار مضر است چرا که باکتری و قارچ را به راحتی در فضای اتاق پراکنده  و سلامت بیماران را تهدید می‌کنند.

اقبالی عدم تجهیز بخش خون بیمارستان امیرکبیر به آزمایشگاهی مجهز برای انجام آزمایش‌های تخصصی و فوق تخصصی را از دیگر مشکلات موجود برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر اکثر آزمایش‌ها فوق تخصصی مورد نیاز در تهران انجام می‌شود اگر چه بیمارستان در این حوزه همکاری خوبی با بخش خون دارد.

کاهش سن ابتلا به سرطان در استان مرکزی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی نیز با اشاره به کاهش سن ابتلا به سرطان در استان مرکزی، گفت: سن ابتلا به بیماری سرطان در کودکان در استان مرکزی به سه سال کاهش یافته است.

فتح‌الله محقق تشخیص دیررس، اطلاع‌رسانی ضعیف و سطح پایین اطلاعات مردم جامعه از بیماری سرطان، ضعف غربالگری، طی مسیرهای پرهزینه، غیرعلمی، ناکارآمد و از دست دادن زمان طلایی درمان و عدم تطبیق بیمار با بیماری خویش را از مشکلات پیش روی کادر درمان سرطان در استان مرکزی برشمرد و افزود: متأسفانه تخت‌های بیمارستانی پاسخگوی بیماران سرطانی استان نیست.

وی بیان کرد: به علت قرار گرفتن استان مرکزی در مرکز کشور و ریزش بیماران مبتلا به سرطان استان‌های هم‌جوار به این استان در کنار جمعیت بالای بیماران سرطانی خود استان، تخت‌های بیمارستانی این استان به هیچ وجه پاسخگوی نیاز موجود نیست.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی در ادامه با اشاره به کمبود تخت‌های بیمارستانی بیماران سرطانی در استان مرکزی گفت: بیمارستان آیت الله خوانساری به عنوان تنها مرکز درمانی بیماران سرطانی در استان مرکزی پاسخگوی نیاز بیماران این استان و استان‌های همجوار نیست.

استان مرکزی ۵۰۰۰ بیمار سرطانی دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز از وجود پنج هزار بیمار سرطانی در استان مرکزی خبر داد و گفت: متاسفانه روند افزایش بیماران سرطانی در استان مرکزی مشهود است و سالانه بیش یک هزار نفر به آمار بیماران سرطانی استان مرکزی افزوده می‌شود.

حسن طاهر احمدی ادامه داد: استان مرکزی در کشور جزو استان‌هایی است که بالاترین درصد بیماران سرطانی را دارد و با توجه به این آمار باید با کمک دولت و خیرین برای تجهیز بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای مقابله و درمان این بیماری اقدام کنیم.

مرکز درمانی بیمارستان آیت الله خوانساری به عنوان تنها مرکز و قطب درمان سرطان در غرب کشور امروز با داشتن ۶۴ تخت پاسخگوی نیاز بیماران نیست و کمبود تخت بستری موجب انتظار بیش از ۸۰ بیمار برای بستری می‌شود.

وی با اشاره به انواع آلودگی‌های سمی موجود در هوای اراک گفت: با توجه به نبود تحقیقات علمی متاسفانه نمی‌توان اظهار کرد کدام صنعت در بروز بیماری سرطان در شهر اراک نقش مستقیم دارد لذا دانشگاه علوم پزشکی با توجه به حساسیت این بخش و ضرورت تعیین سهم آلایندگی‌ها در بیماری‌ها مطالعات جامع پیرامون این بخش را در اولویت کاری خود قرار داده است.

۱۳۹ بیمار سرطانی در استان کودک هستند

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی (تبسم) نیز در این باره گفت: در حال حاضر ۱۳۹ بیمار سرطانی کودک زیر پوشش خدمات انجمن تبسم قرار داشته و از حمایت‌های رفاهی، کمک هزینه درمانی و تحصیلی بهره‌مند می‌شوند.

قربانی با بیان این که ارائه خدمات رفاهی و تأمین آرامش روحی و روانی کودکان سرطانی از مهم‌ترین رسالت‌های انجمن تبسم است، افزود: خوشبختانه خیرین مشارکت خوبی با انجمن تبسم دارند و این مشارکت مثبت باعث شده تا انجمن بتواند بخش قابل‌توجهی از نیازهای پیش روی بیماران سرطانی استان را رفع کند.

وی با اشاره به مشکلات بخش درمان سرطان اطفال در استان مرکزی ادامه داد: انجمن تبسم امسال طی همکاری با دانشگاه علوم پزشکی علاوه بر خریداری دو پمپ خون و تلاش برای بهبود تهویه هوای بخش‌های درمانی کودکان سرطانی در بیمارستان امیرکبیر درصدد است برای بهسازی و توسعه این بخش‌ها با دانشگاه علوم پزشکی اراک مشارکت کند.

قربانی با بیان این که از بین ۱۳۹ کودک مبتلا به سرطان استان مرکزی ۱۰۰ کودک بی‌سرپرست و بد سرپرست هستند، افزود:‌ انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان باید ضمن ارائه خدمات درمانی و پاراکلینیکی به این بیماران در بخش ارائه خدمات حمایتی به این خانواده‌ها نیز وارد شود.

نگاه کودک بیمار به بیرون از پنجره اتاق گره می‌خورد، از بازی با سرطان روی تخت بیمارستان خسته شده است؛ می‌خواهد بدود، بپرد و ماسکش را برای همیشه از روی صورت بردارد... شاید او بیش از تزریق دارو نیازمند تزریق امید است... این امید که همه امکانات برای بازگرداندن دوباره او به زندگی عادی فراهم است و مجبور نیست شب های تلخ شیمی درمانی را به جای تخت بیمارستان، روی دست‌های خسته مادر سپری کند.

منبع: مهر 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.