همدان؛

اثرات و عوارض مواد آرایشی و ارتباط آن با حساسیت های پوستی

هرچه مواد آرایشی برای مدت بیشتری روی پوست باقی بماند عوارض آن بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ بر اثر استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی وبه خصوص در صورت نادیده گرفتن نکات خاص عوارض مختلفی به وجود می آید که نه تنها زیبایی پوست از بین می برد بلکه درد سرساز می شود.


لوازم آرايش حتي مرغوب‌ترين نوع آن با بستن منافذ پوست محيط مناسبي را براي رشد ميكروب‌ها فراهم مي‌آورد، رنگ و بو به‌ كار رفته در لوازم آرايش شايع‌ترين علت ايجاد حساسيت‌هاي پوستي است.

ايجاد جوش‌، حساسيت و قرمزي، رشد ميكروب‌ها و لك از عوارض استفاده از لوازم آرايش مي‌باشد كه مي‌تواند باعث پيري زودرس پوست شود.

یک متخصص پوست گفت: یکی از عوارض های که ممکن است براثر استفاده از لوازم آرایشی روی پوست ایجاد شود تشدید جوش های صورت است.

انصار اضافه کرد: افرادی که پوستشان چرب است وزمینه کمی از جوش های صورت دارند باید بیشتر دقت داشته باشند زیرا در صورت استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی پوستشان بدتر میشود.

وی اضافه کرد: بروز حساسیت پوستی یکی دیگر از عوارضی که در اثر استفاده از لوازم آرایشی ایجاد میشود که این حساسیت ها اگزماهای پوستی را ایجاد میکند.

این متخصص در تشخیص لوازم آرایشی مورد استفاده اصلی یا تقلبی گفت: احتمال بروز مشکلات وعوارض پوستی در اثر استفاده از لوازم آرایشی تقلبی در مقایسه با نواع اصلی آن بسیار بیشتر است.

انصار ادامه داد: برای انتخاب بهترین نوع لوازم آرایشی باید عوامل مختلفی در نظر دانست یکی از مهم ترین موارد نوع پوست فردی است که از این محصولات استفاده می کند.

وی خاطر نشان کرد :محصولات آرایشی باید از مراکز معتبر تهیه بشود چون انواع تقلبی این محصولات ممکن است در کوتاه مدت مشکل ایجاد نکند.

وی بیان کرد: حساسیت های پوستی ناشی از مواد آرایشی تقلبی با سوزش و جوش در ناحیه صورت همراه است.

نیمی از لوازم آرایشی ـ بهداشتی قاچاق تقلبی هستند

کارشناس ارشد نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی مرکز بهداشت استان همدان گفت: نیمی از لوازم آرایشی ـ بهداشتی قاچاق، تقلبی هستند.

آزاده آذرپیرا با اشاره به افزایش بی‌رویه لوازم آرایشی در جامعه، مصرف مواد آرایشی در ایران را نگران‌کننده دانست و اظهار کرد: سن مصرف این مواد در کشور به زیر 15 سال رسیده است.

وی گفت: این در حالی است که در کشورهای غربی زنان بالای 50 سال آن هم برای پوشاندن چین و چروک صورت از مواد آرایشی استفاده می‌کنند.


کارشناس ارشد نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه مصرف زیاد مواد آرایشی برای فرهنگ و اقتصاد کشور به شدت مخرب است افزود: ایران بعد از عربستان دومین کشور مصرف‌کننده مواد آرایشی در خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه زنان ایران پنج برابر زنان خاورمیانه مواد آرایشی مصرف می‌کنند، بیان کرد: نیمی از مواد آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و به صورت قاچاق از طریق مبادی غیر قانونی و بدون نظارت وارد کشور می‌شود.

آذرپیرا با بیان اینکه نیمی از این مواد قاچاق تقلبی بوده که اثرات سوء دارد، خواستار توجه به این مهم شد.

وی حوزه بهداشت و سلامت را یکی از حوزه‌های در معرض خطر از سوی مواد خوراکی،‌ آشامیدنی،‌ آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد و قاچاق خواند.

کارشناس ارشد نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی مرکز بهداشت استان همدان مصرف مواد قاچاق و تقلبی را باعث ایجاد آسیب‌ اقتصادی بر پیکره کشور و آسیب‌های جسمی و روحی بر افراد دانست.

وی بیان کرد: محصولات قاچاق بدون اخذ مجوز و در شرایط نامناسب وارد کشور می‌شوند به همین دلیل اطلاعی از مواد اولیه،‌ شرایط تولید و نگهداری، نحوه حمل و نقل و نوع رنگ مصرفی در این مواد نداریم.

آذرپیرا با بیان اینکه بسیاری از رنگ‌های به کار رفته در بعضی از این مواد بسیار حساسیت‌زا و مضر است، خواستار توجه به این مهم شد.

وی با بیان اینکه در مقابل محصولات قاچاق یک سری محصولات و کالاهای سلامت‌محور وجود دارد افزود: این کالاها گستره‌ای از مواد خوراکی،‌ آشامیدنی،‌ آرایشی بهداشتی،‌ مکمل غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی است.

کارشناس ارشد نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی مرکز بهداشت استان همدان به برچسب کنترل و اصالت و سلامت کالای وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این طرح زیر نظر سازمان غذا و داروی کشور با موفقیت انجام شد.

به منظور كاهش عوارض پوستي و حفظ سلامت و زيبايي به افراد توصيه مي‌شود حداقل از لوازم آرايشي معتبر و با برچسب وزارت بهداشت استفاده كنند، همچنین كرم‌هاي استاندارد رنگي مي‌تواند جايگزين مناسبي براي كرم پودرها باشد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
بسیار عالی و جامع بود فقط اینکه راه تشخیص محصول اصل و‌تقلبی هم بیان شود و صرفا برچسب سلامت غذا و دارو نمیتواند منوط بر اصل بودن یک کالا باشد چرا که دراین مورد همتقلب میشود با تشکر