بجنورد؛

70درصد مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان گفت: بیش از 70 درصد مخازن سدهای استان خالی است .


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، فیروز شکیبا اظهار داشت: در شرایط کنونی 66 میلیون متر مکعب آب قابل استفاده در پشت سدهای استان ذخیره شده که سدهای استان توان ذخیره سازی 250 میلون متر مکعب آب را دارند.

وی گفت: تداوم خشکسالی و استفاده بیش از اندازه آب، افزایش کشت و برداشت های غیر مجاز در بالادست موجب کاهش آب ورودی به سدهای استان شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای از کشاورزان خواست برای کشت محصول در ماه های آینده با توجه به وضعیت منابع آب در دسترس، برنامه ریزی و برای کشت محصولاتی که به آبیاری کمتری نیاز داشته و بازدهی بیشتری دارند اقدام کنند.

وی به بهره بردارن غیر مجاز منابع آب سطحی و زیرزمینی هشدار داد و افزود: با توجه به افت شدید سطح منابع آب زیرزمینی و کاهش حجم آب ورودی به مخازن سدهای استان برخورد با بهره بردارن غیر مجاز منابع آب در دستور کار جدی مسئولان قرار دارد.

هم اکنون در خراسان شمالی پنج سد وجود دارد که از این تعداد سد شیرن دره در مانه و سملقان، بارزو و شورک در شیروان، بید واز در اسفراین و سد چری در فاروج قرار دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: حدود 94 درصد کل منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود اما با بهره وری بسیار پایین مصرف این منابع بیشتر از دسترس خارج می شود.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: بجنورد ، مخازن ، سد ، آب منطقه ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.