حوزه جوانان در برنامه ششم خلاصه شد/رضوی:جای نگرانی وجود ندارد

نبود ماده‌ای مستقل درباره جوانان در برنامه ششم توسعه به معنای نادیده گرفتن آنان در برنامه نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر زمانی که تلویزیون یا رادیو را روشن می کنیم به طور قطع در یکی از شبکه ها راجع به جوانان و مصایب پیش روی آن ها صحبت می شود اظهاراتی که غالبا در حد همان حرف و طرح باقی می ماند و به ندرت به مرحله عملیاتی شدن می رسد.

درباره مشکلات جامعه و جوانان و خانواده ها هر چه قدر هم که بحث شود و مورد بررسی قرار گیرد تا زمانی که فکری اساسی نشود این مشکلات پایدار می مانند.

هربار از ایران و ایرانی می گویند حرف از تمدن ،فرهنگ ، ایمان و آبروی چند صدساله به میان می آید ایرانی که سرزمینی محو تمدن و دانش بشری بود و دیگر کشورهای جهان از این فرهنگ و تمدن و دانش بی بهره نبودند و جوانان به نوعی آینده ساز جامعه محسوب می شوند اما حال چرا به جوانان آن طور که باید و شاید توجه نمی شود جای سوال است؟

بدون شک جوانان نقش مهم و تعيين كننده ای در ساختن جامعه دارند،اما مسائل و مشكلات همیشه همراه آن ها وجود دارد و به طرق مختلف مانند مسائل عاطفی ، اجتماعی ، اخلاقی و ... از آن‌ها بروز می کند.

بروز مشکلات در جوانان گاها می تواند رابطه ای مستقیم با محل زندگی آن ها داشته باشد بر همین اساس مشکلات آن ها در روستا ، شهر با یکدیگر متفاوت است.

ربابه غفار تبریزی روان شناس در این باره می گوید: مسائل و مشكلات نوجوانان و جوانان در جوامع مختلف و فرهنگ های گوناگون متفاوت است، مسائلی كه نوجوانان روستايی دارند بامسائل نوجوانان شهری يكی نيست.

وی افزود: حتی نوجوانان و جوانانی كه در يك شهر بزرگ زندگی می‌كنند اما تابع خرده فرهنگ‌های گوناگون هستند و پايگاه‌های اجتماعی متفاوتی دارند ،دارای مشكلات مشابه نيستند و اصولا آنچه در يك جا مسئله هست ممكن است در جای ديگر مسئله ای نباشد.

*توجه به نیازهای قشری که از اولویت های جامعه به شمار می‌آیند

توجه به مشارکت های اجتماعی، توجه به ازدواج و خانواده، اوقات فراغت جوانان و همچنین در نظر گرفتن سلامت روان و حساس سازی در مورد آسیب های اجتماعی  البته به گفته خودشان  از جمله دغدغه های مسئولان مربوطه است .

جوانان و رفع نیازهای آن‌ها در صورتی که مورد توجه قرار گیرد باعث پیشرفت خود، خانواده و کشورش می شود  و در نهایت به توسعه جهان کمک می کند.

به همین منظور باید انتظارات جوانان شنیده شود و در فرآیند تصمیم گیری خواسته هایشان مورد توجه قرار گیرد.

این روزها کمتر خانواده ای را می توان یافت که نگرانی هایی در خصوص بیکاری فرزندانشان که حالا بیشترشان جوانانی تحصیل کرده نیز هستند، نداشته باشد.

همه این ها در حالی است که هر روزه دولتمردان از وجود ظرفیت های زیادی برای تامین و ایجاد اشتغال و رفع موانع بیکاری در کشور در آینده‌ای نزدیک، سخن می گویند. 

در حالی که در صورت توجه و استفاده بهینه و موثر از پتانسیل ها و توانمندی های جوانان، روند رسیدن به توسعه، تسریع و بهبود می یابد، اما بی توجهی و نبود برنامه مناسب برای تحقق مطالبات جوانان و حرکت به سوی زندگی مناسب تر، سبب افزایش مشکلات و چالش های متعدد در جامعه می شود. 

*از واقعیت تا عمل راهی طولانی

با توجه به مشکلات عدیده ای که پیش پای جوانان قرار دارد اما در واقعیت متناسب با آن‌ها  تصمیم گیری هایی محقق نشده است و به تحقق مطالباتشان کمتر توجه شده یا میزان توجهات با توجه به مسائل، مشکلات و مطالبات خاص حوزه جوانی کافی نبوده است. 

نگرانی هایی که می توان گفت زاییده عدم برنامه ریزی مناسب توسط مسئولان مربوطه در حوزه جوانان در دوره های مختلف است. 

تا جایی که خانواده ها باید در دوران کودکی به جای آن که به فکر تحصیل و ... مختص همان دوران فرزندشان باشند باید به دنبال فکری اساسی برای شغل و دیگر مسائل در دوران جوانی آن ها باشند،چرا که با وضعیت اقتصادی کنونی کار دیگری نمی شود، انجام داد.

با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه های مختلف به دست آمده است باید این نکته را مد نظر قرار داد که دیگر جوان امروزی به لحاظ مختلفی با جوان دیروز تفاوت دارد.
  
شرایط زندگی باعث شده که سطح توقعاتشان بالا رود و خواسته هایشان از زندگی افزایش پیدا کند اما مسئولان تا چه اندازه به این خواسته ها جامه ی عمل پوشانده اند و در بودجه ی تعیین شده چه هزینه ای را برای آن ها و البته نیازهایشان در نظر گرفته اند؟

سید جواد رضوی مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره نبود برنامه ای ویژه برای جوانان می گوید: نبود ماده‌ای مستقل درباره جوانان در برنامه ششم توسعه به معنای نادیده گرفتن آنان در برنامه نیست چرا که این موضوع در سند توسعه ذکر خواهد شد.

وی گفت: عنوان برنامه توسعه ارائه شده لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه است که باید به تصویب مجلس برسد. اما سایر موارد که مجموعه‌ای از اهداف کلی، اهداف کلان، راهبردها، سیاست‌ها و الزامات اساسی است به تصویب هیئت وزیران می‌رسد که موضوع جوانان نیز در این بخش گنجانده خواهد شد. 

مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه برنامه‌های پیشنهادی خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه داده‌ایم، افزود: تعداد احکام برنامه‌های قبلی توسعه بسیار بیشتر بود و به حوزه‌های مختلفی اشاره داشت اما برنامه ششم توسعه بسیار خلاصه و مشتمل بر 31 بند است. 

رضوی تصریح کرد: برداشت ما این است که پیشنهادات وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان جزء مواردی است که در مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دولت درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

اما جوان ایرانی همچنان نگران آینده است و در انتظار راه حلی اساسی برای برطرف شدن مشکلاتش که ای کاش این مشکلات حداقل با تخصیص بودجه کافی محقق شود.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار