در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

صنعت هواپیمایی تجلی از اقتصاد مقاومتی است

در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب توسعه صنعت هوانوردی با حضور سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بررسی شد.

صنعت هواپیمایی تجلی از اقتصاد مقاومتی است/ بیش از 250 فروند هواپیما در کشور داریمبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه صنعت هوانوردی امشب 4 بهمن در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور  "مهابادی" مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور و"خداکرمی "سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خداکرمی   سرپرست سازمان هواپیمایی کشور در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که 114 هواپیما چه زمانی به ناوگان هوایی کشور اضافه می‌شود گفت: این تعداد هواپیما به تدریج وارد ناوگان هوایی کشور می‌شود و از آن‌ها در پروازهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به مذاکرات فشرده‌ای که در طی ماه‌های اخیر پیرامون توسعه صنعت هوایی کشور صورت گرفته بود افزود: صنعت هواپیمایی کشور خود را برای چنین روزی آماده کرده بود و از سوی دیگر نیز کسانی که دوست داشتند در بازار ایران مشارکت داشته باشند خود را آماده کرده بودند تا روز اجرای برجام فرا برسد.

** بیش از 250 فروند هواپیما در کشور داریم

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به حضور صاحبان صنعت در همایش امروز گفت: بیش از 250 فروند هواپیما در کشور داریم ولی همیشه 100 فروند زمین‌گیر هستند.

خداکرمی با اشاره به این که در طول سال  500 پرواز داخلی به صورت روزانه و به طور متوسط هم نیز 170 پرواز بین‌المللی انجام می‌شود  افزود: هواپیمایی که به صنعت هوایی کشور اضافه خواهد شد هم نو و هم کارکرده هستند اما باید اظهار داشتت که هواپیماهای جوانی به حساب می‌آیند.

مهابادی در ادامه با اشاره به این که 5 شرکت در دنیا به عنوان سازنده اصلی هواپیما به حساب می‌آیند گفت: همایش امروز جزء بزرگ‌ترین همایش‌های تاریخی هوانوردی کشور است به طوری که حدود 600 درخواست برای پذیرش در این همایش ثبت شده بود که از این میان 170 درخواست مورد پذیرش قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان این که 45 شرکت و 35 کشور دنیا در این همایش حضور داشتند خاطرنشان کرد: در این همایش 100 مهمان داخلی و 160 مهمان خارجی نیز حضور داشتند.

وی این برنامه را تجلی شبکه‌سازی در صنعت هواپیمایی کشور دانست و عنوان کرد: در زمان تحریم نیازهای خود را توانستیم در صنعت هوایی تامین کنیم.

** در حال حاضر نگرانی از بابت ظرفیت فرودگاه‌های کشور نداریم

مهابادی در ادامه این گفتگو  در پاسخ به این سؤال که آیا فرودگاه‌های ما ظرفیت پذیرش هواپیماهای خریداری‌شده را دارند یا خیر اظهار داشت: هواپیماهای خریداری‌شده قرار است به تدریج وارد ناوگان هوایی کشور شود ضمن این که در تحریم ما یک شبکه توسعه را تحت نظارت وزیر راه و شهرسازی تعریف کردیم و برنامه‌هایمان را در رابطه با این شبکه توسعه مشخص کردم ضمن این که هم اکنون که در حال مذاکره هستیم بخشی از بحث‌ها ناظر به توسعه زیرساخت‌های لازم در این رابطه است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان این که هم اکنون نگرانی از بابت ظرفیت فرودگاه‌های کشور نداریم خاطرنشان کرد: مهم این است که به توسعه خود شتاب بدهیم ولی منابع داخلی کفاف این کار را نمی‌دهد و اتفاقی که امروز افتاده این است که کسانی که قرار است سرمایه‌گذاری کنند قرار نیست که گارانتی‌های بانک مرکزی استفاده کنند بلکه قرار است ساز و کارهای خود صنعت و پتانسیل‌های کشور در این رابطه استفاده شود.

خداکرمی در پاسخ به این شائبه که آیا قرار است هواپیماهایی که امارات خریداری کرده و به ایرباس برگردانده ما آن هواپیماها را خریداری کنیم گفت: مذاکرات کلی برای 300- 400 هواپیما انجام‌شده که در بین این فروند هواپیماها هم هواپیمای نو و هم هواپیمای کارکرده وجود دارد اما 114هواپیمایی که قبلاً به آن اشاره شد همگی نو هستند ضمن این که هواپیماهای کارکرده نیز هواپیماهای جوانی هستند.

وی همچنین در خصوص ظرفیت فرودگاه‌های کشور نیز اظهار داشت: در 15 سال آینده تعداد پروازها و تعداد مسافرین در دنیا دو برابر خواهد شد و فرودگاه‌های ما نیز مستثنی از این موضوع نیستند لذا باید در رابطه با توسعه فرودگاه‌ها برنامه‌ریزی صورت گیرد.

خداکرمی اظهار داشت: هم اکنون فضا برای پذیرش هواپیماهای خریداری‌شده فراهم است چرا که بخشی از این ناوگان به تدریج وارد صنعت هوانوردی کشور می‌شود و بخشی از این ناوگان صد درصد جایگزین هواپیماهای فرسوده قبلی خواهد شد.

** ظرفیت پذیرش 40 تا 50 هواپیمای جدید را داریم

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب کاپیتان اویسی خلبان بازنشسته و کارشناس صنعت هوایی کشور نیز در پاسخ به این سؤال که آیا زمینه‌ها برای نوسازی و رشد ناوگان هوایی کشور مناسب است یا خیر گفت: به اعتقاد بنده هم اکنون زیرساخت‌ها برای حداقل و حداکثر جذب 40 تا 50 فروند هواپیمای جدید وجود دارد.

وی اضافه کرد: برای هر هواپیما حدود 6 تا 8 خلبان نیاز داریم و برای این که کمک‌خلبان‌ها بتوانند کاپیتان هواپیما شوند باید 4 هزار ساعت پرواز داشته باشند و این زیرساخت‌ها هم اکنون وجود ندارد البته با توجه به آزادسازی نرخ هواپیما  سرمایه‌گذاران داخلی تشویق می‌شوند که در صنعت هوایی کشور سرمایه‌گذاری کنند ضمن این که مجبور هستیم در رابطه با حل مشکل خلبان از خلبان نیروهای بیرونی نیز استفاده کنیم.

در ادامه این گفتگو مهابادی در پاسخ به این سؤال که چقدر زمان برای توسعه فرودگاه‌های کشور نیاز داریم اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه فرودگاهی در چند فرودگاه کشور مشکل داریم که از مصادیق آن می‌توان به فرودگاه حضرت امام اشاره کرد که اگر بخواهیم خودمان آن را تکمیل کنیم با کمبود منابع مواجه هستیم بنابراین ، رویکرد،  سرمایه‌گذاری خارجی است

وی با بیان این که ما کار توسعه فرودگاه‌ها را شروع کرده‌ایم گفت: در فرودگاه‌های کشور برنامه‌های عمرانی به سرعت پیش می‌رود و امیدواریم بعد از این که هیئت دولت از سفر برگردند اخبار خوشی را در رابطه با توسعه فرودگاه‌های کشور داشته باشند ضمن این که در فضای پساتحریم 3 فرودگاه تهران، اصفهان و شیراز، 80 درصد پروازهای خارجی را انجام خواهند داد.

** سال گذشته 400 میلیارد تومان درآمد از پروازهای عبوری داشتیم

در پایان این گفتگو مهابادی مدیرعامل شرکت‌های فرودگاه‌های کشور در خصوص درآمد پروازهای عبوری اظهار داشت: درآمد پروازهای عبوری آن چنان بالا نیست که مطرح می‌شود.

وی با بیان این که سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان درآمد از پروازهای عبوری داشتیم گفت: ارزش این رقم برای ساختن 4 باند است که ما می‌توانیم با افزایش این درآمد 8 باند را نوسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور یادآور شد: باند فرودگاه بین‌المللی مهرآباد 40 سال است که نوسازی نشده و ما برای بازسازی دو باند فرودگاه مهرآباد نیازمند 200 میلیارد تومان هستیم بنابراین این رقم نشان می‌دهد که درآمد پروازهای عبوری آن چنان بالا نیست.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار