لرستان سرزمین پل های تاریخی

لرستان اگرچه بناهای تاریخی زیادی دارد اما پل های تاریخی آن، از معروف ترین بناها این شهرستان به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،استان لرستان باداشتن بیش از90پل تاریخی به سرزمین پل های تاریخی لقب گرفته است که ازمهم ترین این پل می توان به پل شکسته ،پل کاکارضا پل دختروگاومیشان اشاره کرد.

لرستان سرزمین پل های تاریخی

یکی ازمهم ترین این پل ها پل تاریخی کشکان مربوط به دوره ساسانی و در شهرستان دوره چگنی بر روی رودخانه‌ای با همین نام ساخته شده که کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به مناطق غرب استان لرستان و کرمانشاه بوده است.

لرستان سرزمین پل های تاریخی

طول پل حدود ۳۲۰ متر و عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل ۲۰/۲۳ متر است. پل دارای ۱۲ طاق پل بوده که متاسفانه سه دهنه از این طاق پل‌ها تخریب شده و مابقی طاق پل‌ها همچنان پابرجا هستند.

لرستان سرزمین پل های تاریخی

ارتفارع پل در بالاترین نقطه به ۲۶ متر و در کوتاهترین قسمت آن ۱۰ متر است در خصوص پایه‌های این پل باید به این نکته اشاره کرد که پایه‌های پل با سنگ‌های بزرگ و تراش خورده ساخته شده است مواد و مصالح بنای پل از سنگ، گچ و آجر تشکيل شده است.

لرستان سرزمین پل های تاریخی


در کنار این پل بقایای 3 پل دیگر از دوره‌های گذشته به جای مانده است که مشخصات پل‌های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره هستند. پل کشکان به شماره ۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

لرستان سرزمین پل های تاریخی

انتهای پیام/پ



برچسب ها: پل ، سرزمین ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.