ایرباس در آسمان ایران لبخند می زند / مذاکره برای خرید بوئینگ

اجلاس هوانوردی ایران 2016 امروز با حضور شرکت های بزرگ سازنده و اجاره دهنده برگزار شد و دراین اجلاس خبر از خرید 114 ایرباس از سوی مسولان دایم ذکر شد.

پرواز 114 ایرباس در آسمان ایران / مذاکره برای خرید بوئینگبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اجلاس هوانوردی 2016 گفت: شاید این صنعت از کمتر صنایعی باشد که روند رو به رشد آن در مقایسه با سایر صنایع در مدت زمانی کوتاه چشمگیر بوده که علت این امر جوان بودن ایران است.

آخوندی در ادامه با بیان اینکه ایران به عنوان کریدور شرق و غرب دارای موقعیت استراتژیک است ،گفت‌: ایران هزاران سال است که تعادل پایدار در منطقه ایجاد کرده است و تمدن ایران شهری از آسیای میانه تا شبه قاره هند و یمن و عراق را فرا گرفته و حوزه تمدن ایران شهری در تمام این مناطق حاکم بوده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: کشور ایران مرکز تعادل این منطقه است و بیرون بردن این مرکز تعادل از این منطقه و فشار به آن موجب ایجاد حجم ناآرامی‌ها وعدم تعادل در منطقه شده است.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت به نقطه ثقل امنیت در این منطقه ضروری است افزود: این نقطه ثقل ایران است و در حال بازگشت به این نقطه هستیم.

وی با بیان اینکه تمدن ایران شهری ایران مزایای بسیاری دارد گفت: عبور از فراز ایران و دالان‌های هوایی این کشور منافع همه شرکت‌ها و کشورها را حفظ می‌کند.

آخوندی گفت: ما به عنوان قدرت منطقه‌ای علاقمندیم به مسئولیت منطقه‌ای خود عمل کنیم و دالان‌های ایمن عبوری برای ذینفعان را فراهم آوریم.

وی اظهار داشت: آسمان امن و آزاد برای همه کشورها و خطوط هوایی دنیا فراهم می‌کنیم و راه‌های هوایی جدید در ایران باز می‌شود ضمن آنکه مدیریت فضای کشور با به روز ترین سیستم‌ها انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: همچنین 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید برای سیستم ناوبری در فضای ایران انجام می‌شود و فرودگاه‌های بزرگ که نقش اساسی در حمل بار و جابه‌جایی مسافر دارند ایجاد می‌شود.

آخوندی اظهار داشت: بزودی قرارداد توسعه فرودگاه امام با ظرفیت 45 میلیون مسافر در سال منعقد می‌شود و فضای تجارت و فعالیت اقتصادی بهینه فراهم خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در چند روز آینده منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی (ره) برای دنیا اعلام رسمی می‌شود.

وی بیان کرد: در کنار فرودگاه امام خمینی(ره) فرودگاه‌های شیراز، تبریز، اهواز و بوشهر توسعه می‌یابند و به کمک سرمایه‌های جدید نوسازی خواهند شد.

آخوندی با تاکید بر اینکه فضایی فراهم می‌کنیم که شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران قدرت رقابت در منطقه از مسیر ایران بدست آورند،گفت: فضا برای خرید و اجاره و اجاره به شرط تملیک هواپیما در ایران فراهم است.

وی با بیان اینکه 67 فرودگاه در ایران عملیاتی هستند گفت: تعداد فرودگاه نیز به دلیل کسری ناوگان چندان فعال نیستند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در توسعه ناوگان هوایی ایران فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری برای کشورهای خارجی فراهم است و از نظر ناوگان کوتاه برد، متوسط برد و بلند برد شرایط مناسبی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران مقصد گردشگری برتر دنیا در سال 2016 معرفی شده است،گفت: از نظر سرمایه‌گذاری در ایران به هیچ عنوان اجازه ورود واسطه‌ها را نمی‌دهیم. ارتباط فقط مستقیم خواهد بود و اگر هر سرمایه‌گذاری با پیشنهاد واسطه‌گری مواجه شد مستقیم به اینجانب اعلام کند.

آخوندی یادآور شد: غیر از شرکت‌های متعلق به رژیم صهیونیستی همه شرکت‌های دنیا می‌توانند در ایران فعال باشند و حتی به شرکت بوئینگ که موفق به حضور در این اجلاس نشد نیز خیز مقدم عرض می‌کنیم.

**مذاکره با بوئینگ برای خرید هواپیمای متوسط و کوتاه‌برد

آخوندی در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در حاشیه اجلاس هوانوردی ایران 2016 اظهار داشت: این کنفرانس هر سال در یکی از کشورهای دنیا برگزار می‌شود و امسال در پساتحریم به میزبانی ایران برگزار شد.

آخوندی با بیان اینکه همه عناصر فعال در حوزه سرمایه‌گذاری هوانوردی و گردشگری در این همایش حضور دارند گفت: امیدواریم شرایط مناسب توسعه سرمایه‌گذاری این صنعت در ایران در پساتحریم به بهترین وجه انجام شود.

وی با بیان اینکه ایران مرکز تعادل طبیعی منطقه است، گفت: در شرایط تحریم، مدتی این تعادل به هم خورد، اما در حال برگشت به شرایط قبلی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ایران نقش بسزایی در لجستیک بین‌المللی هوانوردی دارد، گفت: مقرر شده است هواپیماهای کوتاه‌برد، میان‌برد و بلندبرد وارد ناوگان هوایی کشور شود، ضمن آنکه شرایط برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اجاره‌دهنده هواپیما در ایران فراهم شده است.

وی به تلاش ایران برای خرید 114 فروند هواپیمای ایرباس اشاره کرد و گفت: این 114 فروند هواپیما همه نو خواهند بود و پس از انعقاد قرارداد، جزئیات بیشتر آن اعلام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد قرارداد با کشورهای خارجی برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین ایران و این کشورها اظهار داشت: هم شرکت‌های هواپیمایی خارجی پرواز مستقیم به ایران خواهند داشت و هم تعداد مسیرهای شرکت‌های هواپیمای ایرانی به کشورهای دنیا و نیز مسیرهای جدید افزایش می‌یابد.

آخوندی با بیان اینکه 256 فروند هواپیما در ناوگان هوایی داریم که 40 فروند آن غیرعملیاتی است، گفت: همین هواپیماهای عملیاتی هم برای ما هزینه تعمیر و نگهداری زیادی دارند.

وی همچنین بیان کرد: با شرکت هواپیمایی بوئینگ نیز برای هواپیماهای برد متوسط و بردکوتاه مذاکراتی داشته‌ایم.

آخوندی درباره خرید هواپیماهای روسی و سوخو توضیح داد که بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشوری، هیچ هواپیمای به ناوگان وارد نمی‌شود و هنوز قراردادی برای این هواپیماهای شرقی نیز نداشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را تضمین می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: درباره تأسیس ایرلاین‌های جدید نیز بازسازی ساختاری در شرایط جدید مدنظر است، در این راستا برای تأسیس یک ایرلاین حداقل سرمایه لازم است تا در چند روز آینده این رقم از سوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام شود.

***نیاز ایران به 150 فروند هواپیما با بیش از 250 صندلی

علی عابدزاده امروز در مراسم اجلاس هوانوردی 2016 نیز اظهار داشت: کشور ایران تا 10 سال آینده 500 فروند هواپیما نیاز دارد که باید در این باره به تسهیلات مالی لازم برای خرید این هواپیماها اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی در ایران تقریبا خصوصی است گفت: البته باید سهم بخش خصوصی در این صنعت افزایش یابد؛ و حاکمیت، ایمنی و امنیت صنعت را دنبال کنند.

عابدزاده با بیان اینکه قیمت بلیت پرواز داخلی در ایران ظاهر شده است گفت: در این راستا شرکت‌های هواپیمای برای توسعه ناوگان خود توجیه مالی مناسب‌تری دارند.

رئیس سازمان هواپیمای کشوری با تاکید بر اینکه لازم است شرکت‌های لیزینگی برای توسعه ناوگان هوایی ایران وارد عرصه شوند گفت: دولت نیز در این حوزه حمایت می‌کند تا ایرلاین‌ها و خطوط هوایی از نظر عملیاتی قوی‌تر شوند.

عابدزاده با تاکید بر این که آماده عقد قرارداد با کمپانی‌های لیزنیگی برای توسعه ناوگان در صنعتت هستمی گفت: کشور ایران منابع انسانی قوی در صنعت هوانوردی دارد ضمن آنکه امکانات تعمیر و نگهداری ناوگان در ایران بسیار زیاد است البته باید به روز شود که در این باره می‌توان به امکانات مناسب تعمیر و نگهداری، ماهان، ایران ایر، آسمان و فارسکو اشاره کرد.

رئیس سازمان هواپیمای کشوری با تاکید بر اینکه نیازمند بروز کردن مهارتها در صنعت حمل و نقل هوایی هستیم گفت: آماده جذب هرگونه سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت هوانوردی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان چهارراه اتصال شمال – جنوب و شرق- غرب در دنیا موقعیت بسیار مناسبی دارد گفت: با ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور این ظرفیت جغرافیای ایران بیشتر نمایان خواهد شد.

رئیس سازمان هواپیمای کشوری با تاکید بر اینکه زمینه‌های علمی توسعه صنعت در ایران فراهم است اما باید به روز شود گفت: ورود دانش به این حوزه ضروری است البته باید استانداردها را به روز کنیم.

عابدزاده با بیان اینکه لازم است مدیریت سیستم امنیت پرواز به روز شود اظهار داشت: می‌توانیم با توسعه فرآورده‌های خود ارتباط بین شرق و غرب دنیا را از طریق فضای ایران تسهیل دهیم.

وی با بیان اینکه امنیت ترافیک هوایی ایران بسیار مطلوب است گفت: توانسته‌ایم سیستم ایرترافیک هوایی خود را در سطح استاندارد نگه داریم اما باید با شرکت‌های خارجی در این باره همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه زمینه رقابت سالم سرمایه‌گذاران صنعت در ایران وجود دارد گفت: تعداد زیادی فرودگاه داریم که هواپیماهای با برد مختلف را پذیرا هستند.

رئیس سازمان هواپیمای کشوری بیان کرد: امکان فعالیت هواپیماهای شخصی برای مقاصد بازرگانی در فرودگاه‌های ایران وجود دارد.

عابدزاده با بیان اینکه 16 شرکت هواپیمایی در ایران فعالیت می‌کنند بیان کرد: 250 فروند هواپیما با سن متوسط 20 سال در ناوگان ایران فعال است که این متوسط سن باید به 12 سال کاهش یابد.

وی با بیان اینکه 150 فروند هواپیمای دارای بیش از 250 صندلی در ناوگان لازم داریم گفت: همچنین نیازمند 300 فروند هواپیمای میان برد و طولانی برد هستیم که در حال حاضر فقط 9 فروند هواپیمای بلند برد در کشور وجود دارد.


***امضای قرارداد خرید 114 هواپیمایی ایرباس

 سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه طی سه تا 5 سال آینده تعداد ناوگان هوایی فعال کشور باید به 500 فروند افزایش یابد افزود: قرارداد خرید 114 هواپیمایی ایرباس تا یک یا دو ماه آینده نهایی می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلایلی از جمله تحریم ظالمانه ایران نتوانسته‌‌ایم در این بخش آن طور که مورد انتظار است پیشرفت کنیم.

هاشمی در ادامه عنوان کرد: برنامه‌های کوتاه و میان مدت را در دست اجرا داریم و برای برنامه‌های بلندمدت فرصت بیشتری برای تصویب و اجرا نیاز است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برای ما کیفیت ، زمان و هزینه در بخش سرمایه‌گذاری های هوانوردی مهم است تصریح کرد: باید تلاش کنیم شرایط مورد نیاز برای حضور سرمایه‌گذاری‌های صنعت هوانوردی صورت گیرد.

 هاشمی در ادامه تصریح کرد: باید تلاش کنیم شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود و متحد شویم از همه ظرفیت‌ها برای رشد این بخش استفاده شود.

***رفع تحریم سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران در فرودگاه‌های اروپایی

فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر همچنین  در حاشیه اجلاس هوانوردی ایران 2016 با بیان اینکه پس از رفع تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی ایران مشکل تامین سوخت هواپیماهای هما در کشورهای اروپایی رفع شده است گفت در گام اول همه تحریم‌های سوختی ما رفع شد و در حال حاضر پروازهای فرانسه‌، آمستردام، لندن، وین، کلن و هامبورگ مستقیم و بدون فرود در فرودگاه ثالث به ایران می آیند.

وی اظهار امیدواری کرد که با رفع تحریم‌ها مشکلات پرداخت هزینه سوخت نیز در دیگر کشورها نیز رفع شده است و تامین سوخت برای هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های دنیا به راحتی انجام شود.

مدیرعامل ایران ایر درباره خرید 114 فروند هواپیمای ایرباس برای ایران ایر توضیح داد که این قرارداد هنوز منعقد نشده است اما به محض امضای قرارداد جزییات آن اعلام می‌شود.

وی درباره نحوه تامین مالی این هواپیماها نیز به فارس گفت: بخشی از منابع مالی از طریق فاینانس و بخشی از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

وی همچنین درباره سن ایرباس‌ها توضیح داد که قرار شده است همه این هواپیماها نو باشد.

پرورش بیان کرد: در اثنای اجرای برجام بسیاری از شرکت‌ها تعامل خود را با ما آغاز کرده اند و بخشی از شرکت‌های قطعه هواپیما و کمپانی‌های سازنده همکاری خود را با ما منوط به اجرای کامل برجام دانستند که طبیعتا از این پس مسیر برای اجرای قراردادها باز شده است.

مدیرعامل ایران ایر گفت: پس از تنظیم قرارداد خرید ایرباس ها جزئیات قرارداد و جدول هواپیماها از طریق رسانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی در شرایط تحریم مشکلات زیادی از نظر تامین قطعه و خرید هواپیما داشتند که هزینه های آنها را چندین برابر افزایش داد گفت: در بخش سوخت برآورد کردیم که بابت تحریم‌های سوختی در فرودگاه‌های دنیا 15 تا 17 هزار دلار هزینه اضافه داشتیم.

مدیرعامل ایران ایر گفت: این ایرلاین از 5 سال پیش تاکنون برای جلوگیری از قطع پروازهای خود در فرودگاه‌های اروپا همه تلاش خود را انجام داد.

وی درباره راه‌اندازی پرواز ایران - آمریکا توضیح داد: راه‌اندازی این خط هوایی تابع مذاکرات سازمان هواپیمایی کشوری و قراردادهای هوایی است، ایران ایر از قبل انقلاب از طریق بوئینگ 747 به آمریکا پرواز داشت و راه اندازی مجدد این پرواز منوط به پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشور است.


***طی پنج سال آینده؛ایران باید300 فروند هواپیما جذب کند

پیتر هاردیسون رئیس اجرایی کاپا گفت: بازار هوانوردی ایران به دلیل ازدیاد تقاضا پس از 10 سال تحریم از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات کاپا ظرفیت اقتصادی ایران بر اساس PPP در حدود ظرفیت اقتصادی ترکیه و استرالیا است که دارای 500 تا 600 هواپیما در ناوگان هوایی خود هستند.

هاردیسون در ادامه اظهار داشت: قاعدتا اصول اقتصادی ایران باید در پنج سال آتی توانایی جذب 300 فروند هواپیما را داشته باشد اما امکان‌پذیری این مسئله در عمل به بینش و توان ایران بستگی دارد چنین نرخ رشدی حتی زیرساخت‌های فرودگاه و حریم هوایی بازارهای اشباع شده نیز فشار شدیدی وارد می‌کند.

رئیس اجرایی کاپا در ادامه عنوان کرد: رشد ناگهانی بدون چالش نیست این موقعیتی است که اکوسیستم هوانوردی ایران ملزم به سازگاری با جهشی رو به جلو در تکنولوژی هواپیما و توسعه توانمندی‌ها و مهارت‌های هوانوردی است این در حالی است که ایجاد فرصت برای مردم و بخش هوانوردی ایران و تأمین‌کنندگان جهانی بسیار مهیج است.

هاردیسون در ادامه تصریح کرد: پس از اطلاع‌رسانی 16 ژانویه در وین که بر اساس آن تحریم‌های هسته‌ای بر علیه ایران لغو شد اجلاس هوانوردی کاپا اولین گردهمایی بین‌المللی رهبران تجارت در ایران پساتحریم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار