حاشیه سومین روز از جشنواره تئاتر فجر؛

دورهمی خانوادگی در محوطه تئاترشهر به صرف شام/ شهروندان بی‌خبر از جشنواره تئاتر فجر

سومین روز از جشنواره تئاتر فجر سپری شد؛ اما باز هم اطلاع‌رسانی ضعیف، موجب بی‌خبری مردم از برگزاری این جشنواره شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز گذشته همزمان با سومین روز از جشنواره تئاتر فجر، چهارده نمایش در شهر تهران به روی صحنه رفت. با وجود بارش باران محوطه اطراف سالن‌های نمایش شلوغ بود. عده‌ای بلیت به دست، عده‌ای در انتظار پیدا کردن چاره‌ای برای تماشای آثار، مقابل در سالن‌های نمایش ایستاده بودند.

گروه «اپرای مولوی» به کارگردانی بهروز غریب‌پور در آخرین شب اجرای خود با پانزده دقیقه تاخیر؛ یعنی ساعت 19 و 15 دقیقه، در حالی که عده‌ای ناکام پشت در سالن تالار فردوسی ماندند و عده‌ای زیر باران بلیت به دست می‌دویدند، در حضور دو گروه تئاتری از مجارستان و آلمان سازهای خود را کوک می‌کردند.

در فاصله چند قدمی تالار فردوسی، تالار حافظ میزبان «جنایت و مکافات» بود. سانس دوم نمایش در ساعت 20 و 45 همچون سانس اول با استقبال خوبی همراه بود و هنرمندانی چون هادی مرزبان، فرهاد قائمیان، خسرو احمدی و ... به تماشای «جنایت و مکافات» نشستند. البته دوستانی نیز که تنها به تماشای قهوه‌های کافه حافظ آمده بودند، کم نبودند.

پا از تالار حافظ که بیرون گذاشتیم، صدای ساز موزیسین‌هایی که صحنه‌‌شان سنگ‌فرش‌های ورودی تالار وحدت بود، وسوسه تماشای یک نمایش و جمعیتی که جلوی در ایستادند، چه بلیت داشته باشی و چه نداشته باشی، تو را مثل یک آهن‌ربا به سمت خودش می‌کشاند.

تالار وحدت دیشب میزبان نمایش «بازی سایه‌ها» اثری از کشور ژاپن در دو سانس 18 و 20 و سی دقیقه بود. کم نبودند کسانی که بلیت نداشتند و از نبود باجه بلیت‌فروشی گرفته تا خرید اینترنتی و نبود اطلاع‌رسانی و تبلیغات درست گله‌ می‌کردند.

«بازی سایه‌ها» در سانس اول با استقبال خوبی مواجه بوده و در سانس دوم نیز تمامی صندلی‌های تالار وحدت پر شده بود. یکی از صندلی‌ها دیشب به نوید محمدزاده اختصاص پیدا کرد؛ اما 20 دقیقه از شروع کار در سانس دوم نگذشته بود که دوستانی از اشتیاق و حوصله فراوان سالن را ترک کردند و ما به همراه دوستانی از ژاپن و حجم زیادی جیغ و صوت برای میزبانی از گروه ژاپنی ماندیم.

«ایران‌شهر» نیز دیشب میزبان نمایش «هتلی‌ها» بود. «هتلی‌ها» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، در حالی که عده‌ای از تماشاگران شماره صندلی خود را در بین صندلی‌های اضافه شده به راهرو سالن نمایش پیدا می‌کردند، روی صحنه رفت.

اما مجموعه تئاتر شهر؛ با بارش باران در پارک دانشجو ابتدا در آنجا پرنده هم پر نمی‌زد اما همچنان محوطه و جلوی تئاتر شهر شلوغ بود. خلوتی پارک و شلوغی مقابل در سالن اصلی تئاتر شهر و سکوی اجرای نمایش‌های خیابانی آنقدر برای برخی هموطنان غیرمنتظره بود که شهروندی پرسید: اینجا هم کسی مرده که همه جمع شدند! البته در این میان کم نبودند کسانی که نه به تماشای نمایش آمده بودند و نه گمان مرگ کسی را داشتند و تنها وظیفه‌شان داغ نگه داشتن عکس‌های سلفی بود.

سالن اصلی تئاتر شهر دیشب اجرایی نداشت و سالن چهارسو در یک شب بارانی میزبان نمایش «روزهای بی‌باران» بود. همچنین نمایش «دونه کفترهام نذریه» نیز در سالن سایه اجرا شد. محوطه تئاتر شهر میزبان چهار نمایش خیابانی با نام‌های «عروسی آتش»، «چارودار»، «چیروکی مامه پیره» و «دختری بر آب خروشان» بود. البته پس از اتمام اجرای آثار خیابانی ما دیگر به کاربرد سکوی تئاتر خیابانی از نگاه شهروندان پی بردیم و حدودا  از ساعت 8 شب به بعد با صحنه دور همی خانواده‌ها و جمع‌های دوستانه و صرف شام در روی سکوی مواجه شدیم.

تماشاخانه سنگلج دیشب میزبان نمایش «ادامه مطلب» بود و  در تماشاخانه سرو نیز نمایش نوبت یعنی بعدی به روی صحنه رفت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار