ایندیپندنت: آیا بحران آوارگان موجب از هم پاشیدگی اتحادیه اروپا خواهد شد؟

سال گذشته بیش از یک میلیون مهاجر و پناهنده از طریق مرزهای ترکیه وارد اروپا شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، مرگ بیش از 43 پناهنده به علت غرق شدن در دریای اژه توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است. نخست وزیر فرانسه  -- "مانوئل والز" -- هشدار داد : اگر هجوم گسترده پناهندگان بهتر مدیریت نشود، منجر به از هم پاشیدگی اتحادیه اروپا خواهد شد.  

اهمیت بحران پناهجویان
بیش از یک میلیون مهاجر و پناهنده سال گذشته از طریق مرز ترکیه وارد اتحادیه اروپا شدند. گرچه انتظار می رفت سرمای زمستان باعث کاهش ورود پناهندگان شود، 35000 پناهنده در طول سه هفته آغازین ماه ژانویه وارد اتحادیه اروپا شدند که این میزان بالاتر از 1600 پناهنده وارد شده در کل ماه سال گذشته میلادی بوده است.

واکنش اتحادیه اروپا
از بهار سال گذشته، ابتکارهای فراوانی از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده است.  رهبران این اتحادیه در شش نشست جداگانه این موضوع را بررسی کرده اند . با این وجود، بیشتر این طرح ها کافی نبوده و یا با سرعت کمی اجرا شده است. این طرح ها عمدتا شامل انتقال و اسکان مجدد آوارگان، کنترل مرز ها به وسیله نیروهای امنیتی و امضای قرارداد های مرزی با دولت ترکیه به منظور جلو گیری از خروج  پناهندگان  از خاک ترکیه بوده است.


معایب انتقال مجدد پناهندگان 
در ادامه این گزارش آمده است: انتقال 160000 پناهنده در اتحادیه اروپا نتایج معکوسی را به بار آورده است . بسیاری از این پناهندگان که به قسمت های شرقی اتحادیه اروپا پناهنده شده بودند تقاضای مهاجرت به آلمان را داشتند. تنها 331 نفر از ماه سپتامبر  (شهریور) به قسمت های شرقی منتقل شده اند. طرح های اسکان آوارگان خارج از اتحادیه اروپا نیز وضع بهتری نداشته است. تنها 779  نفر از 5331 پناهنده اسکان یافتند.


مشکلات ایجاد شده به وسیله نیروهای امنیتی در مرز های اتحادیه اروپا
ماه گذشته ، رهبران اتحادیه اروپا از طرح های امنیت مرزی و پلیس ساحلی حمایت کردند. ایتالیا و یونان از جمله کشورهایی بودند که مشمول این طرح قرار گرفتند، زیرا بیشترین سیل مهاجران را به خود اختصاص داده بودند. بسیاری از سیاست گزاران بر این باورند که این اقدامات باید سرعت بیشتری را به خود گیرد و در نهایت ورود مهاجران، در شش تا هشت هفته اینده کنترل شود.

کمک های ترکیه
اتحادیه اروپا قراردادی به ارزش سه میلیارد یورو با ترکیه به منظور جلوگیری از ورود مهاجران به این اتحادیه از طریق خاک ترکیه امضا کرده است. ترکیه میزبان دو میلیون پناهنده  از سوریه ، عراق و سایر مناطق جنگی است. با این حال، سران اتحادیه هنوز بر سر این موضوع به توافق نرسیده اند که چه کسی باید این مبلغ را به ترکیه پرداخت کند.

مزایای مهاجرت بر اتحادیه اروپا 
در انتهای این گزارش آمده است: از لحاظ اقتصادی، این مهاجرت مزیت های فراوانی را برای اتحادیه اروپا داشته است. کشور هایی نظیر آلمان و سوییس  افزایش رشد اقتصادی 1/1 درصدی را تا پایان سال 2020 تجربه خواهند کرد. بحران کاهش رشد جمعیت و به تبع آن کاهش رشد اشتغال تا سال 2050 اتحادیه اروپارا تهدید میکند. ورود مهاجران جدید میتواند کمبود نیروی کار را در بسیاری از کشور های حوزه این اتحادیه برطرف کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار