گردهمایی رسانه‌های ایران و چین برگزار شد

گردهمایی رسانه‌های ایران و چین با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جیانگ جان گویو وزیر نهاد اطلاع رسانی دولتی چین، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد.

گردهمایی رسانه‌های ایران و چین برگزار شد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گردهمایی رسانه‌های ایران و چین با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جیانگ جان گویو وزیر نهاد اطلاع رسانی دولتی چین، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در هتل استیناس برگزار شد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن خیرمقدم از حضور هیئت رسانه چین عنوان کرد: ایران و چین دو کشور کهن در گهواره تمدنی بشر و دارای فرهنگ پرباری هستند که نقش موثری در شکل‌گیری تمدن در تاریخ جهان داشته‌اند. این دو کشور همواره در طول تاریخ به ویژه از طریق راه ابریشم مبادلات اقتصادی و فرهنگی داشته  و اشتراکات فراوانی در حوزه ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: باورمندی به اخلاق، توجه به نهاد خانواده، احترام به بزرگان، پایبندی به زندگی شرقی از جمله این اشتراکات است. فرهنگ بومی و حفظ آن در مقابل هجوم سبک زندگی و ارزش‌های غیربومی از موضوعات مهم و اساسی مورد توجه و اهتمام هر دو کشور است.

جنتی تصریح کرد: هر دو کشور در صدد گسترش مراودات و روابط فرهنگی با یکدیگر و دیگر کشورهای جهان هستند و تجربیات زیادی در بخش‌های ذی‌ربط فرهنگی دارند. نشست صمیمی امروز هم جلوه‌ای از این اراده در توسعه روابط رسانه‌ای است.

وی افزود: متأسفانه الگوی رسانه‌ای جهان هنوز از قالب شمال و جنوب خارج نشده و جریان غالب رسانه‌ای بر فرآیندهای تولید، توزیع و مصرف خبرها در جهان تسلط دارد. آن‌ها خودخواهانه همه پدیده‌های جهان را در چارچوب اندیشه‌ها و ارزش‌های خود ارزیابی می‌کنند و در صدد تحقیر دیگران هستند زمین بازی را در قالب‌بندی خود شکل می‌دهند و ضعف‌های دیگران را برجسته می‌سازند اما ضعف‌های اساسی خود را نادیده می‌گیرند.

جنتی جریان خبری دنیای امروز را جریانی عمودی از شمال به جنوب خواند و گفت: رسانه‌های غربی ارزش‌ها و باورهای خاصی را اشاعه می‌دهند که ارزش‌های فرهنگی و سنتی تمدن‌های کهن و حتی دیگران را تهدید می‌کنند. همین یک‌جانبه‌گرایی رسانه‌ای و یک‌سوگری دلیل روشنی بر ضرورت هم سویی و اتحاد و انطباق رسانه‌هایی است که به جریان غالب معتقدند و در صدد معرفی و بازنمایی واقعیت‌های جهان از زاویه‌ای دیگر هستند.

وی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را عضو جنبش‌های غیرم تعهدها دانست و بیان کرد: همکاری رسانه‌ای میان آن‌ها می‌تواند ظرفیت مقابله با جریان رسانه‌ای غرب را افزایش دهد. دو کشور خوشبختانه در زمینه گسترش وسایل ارتباط جمعی از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به تجربیات قابل‌توجهی دست یافته‌اند و همکاری رسانه‌ای آن‌ها می‌تواند زمینه انتقال تجربیات را فراهم آورد و می‌تواند الگوی مناسب برای دیگر کشورها با وضعیت مشابه برای مقابله با جریان یک سو اطلاعات و ارتباطات باشد.

جنتی تاکید کرد: هر فرهنگی برای بعضی از ارزش‌های اجتماعی حرمت زیادی قائل است و نسبت به آن‌ها حساسیت دارد. همکاری و ارتباط با رسانه‌ها و خبرنگاران دیگر کشورها موجب آشنایی آن‌ها با جامعه مورد نظر و حساسیت‌های آن خواهد شد. خبرنگارانی که این‌گونه حساسیت‌های فرهنگی را می‌شناسند و آن‌ها را رعایت می‌کنند می‌توانند در مبادلات فرهنگی بین کشورها اثرگذار باشند و روابط سیاسی طرفین را تقویت کنند.

وی همکاری دو کشور را در برگزاری دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران زمینه آشنایی آن‌ها بافرهنگ کشور میزبان را فراهم کرده و بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر 7 هزار و 500 عنوان نشریه اعم از مکتوب و الکترونیک در ایران امکان انتشار دارد. این تعداد شامل رسانه‌هایی با گستره توزیع بین‌المللی، سراسری و محلی است رسانه‌هایی با ترتیب انتشار روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه و یا غیر آن، رسانه‌های عمومی و تخصصی و یا تک زمینه‌ای از زمان استقرار دولت یازدهم امکان انتشار رسانه‌ها فزونی یافته است در واقع بیش از 40 درصد رقم یادشده متعلق به دوره کنونی جناب آقای حسن روحانی است زیرا دولت قویاً به استقبال و حمایت از عرضه دیدگاه‌های متنوع باور دارد و آن را لازمه پیشرفت همه‌جانبه کشور و منطقه می‌داند.

جنتی افزود: تاکید همزمان در اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مکمل این نگاه و اراده دانسته می‌شود به علاوه یکی از سیاست‌های رسانه‌ای دولت، توسعه دیپلماسی رسانه‌ای است بر این مبنا از حضور و استقرار دفاتر نمایندگی رسانه‌های خارجی در تهران استقبال می‌شود.

وی گفت: روند امروز جهانی هر روز سهم دیپلماسی عمومی را بیشتر می‌کند به نحوی که دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی ضعیف و ناکارآمد است. در دیپلماسی عمومی نیز سهم رسانه‌ها و رسانه غیرقابل‌انکار است رسانه‌ها با نقشی که در نمایندگی و همچنین شکل‌دهی افکار عمومی دارند می‌توانند روابط دو دولت و دو ملت را عمق ببخشند و آنان را به متحدانی استراتژیک تبدیل کنند و متقابلاً نیز می‌توانند با طرح مسائل اختلافی زمینه استراق را فراهم آورند و حتی بذر کینه را بپاشند و خوشه‌های خشم را شعله‌ور سازند.

وی ادامه داد: هر چه جلوه‌های نرم نظیر دانشگاه، فرهنگ و هنر و رسانه تبادلات طرفین را شکل دهند و به کانون‌های ارتباطی نزدیک تر شوند پیوند میان دو کشور استحکام بیشتری می‌یابد و بر همین مبنا هر چه این پیوندها بدون دخالت دولت‌ها ولی با حمایت آن‌ها باشد جلوه‌های نرم آن فزونی می‌یابد و در سطوح فرهنگی و اجتماعی گسترش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: جمع حاضر می‌تواند نمونه‌ای از این اندیشه باشد و مقدمه برای تبادلات جدی رسانه‌ای بین دو کشور، اگر روابط دو به دو بین رسانه‌های طرفین شکل بگیرد و به همکاری تولید مشترک تولید بر اساس سفارش و سایر اقدامات هم‌افزای رسانه‌ای منجر شود نخبگان دو کشور حتی سریع تر از دیپلماسی رسمی به توسعه راهبردی روابط دو کشور همت می‌گمارند مشتاقانه منتظر چنین روزی هستم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار