عراقچی در اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی:

برخی كشورها علاقمند به كاهش تنش در منطقه نبوده و خط تقابل را برگزیده‌اند

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه گفت: برخی كشورها علاقمند به كاهش تنش در منطقه نبوده و خط تقابل را برگزیده اند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه كه برای شركت در اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده حضور یافته بود طی سخنان مبسوطی به بیان اقدامات جمهوری اسلامی ایران در پی حمله به سفارت و كنسولگری عربستان در ایران پرداخت و گفت جمهوری اسلامی ایران با محكوم كردن این حادثه، تحقیقات مفصلی را برای شناسایی و مجازات مسببین این حملات آغاز كرده و به زودی نتیجه بررسی ها اعلام خواهد گردید.

وی اضافه كرد: با این حال جای تاسف است كه سازمان همكاری اسلامی به چنین موضوعی بلافاصله عكس العمل نشان داده و اجلاس فوق العاده برگزار می كند حال آنكه دولت فلسطین بیش از یك سال است كه خواهان برگزاری نشست فوق العاده سازمان برای بررسی حملات رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی شده اما هنوز وقعی به این درخواست نهاده نشده است.

عراقچی گفت: سازمان در مقابل مشكلات و چالش های بزرگ جهان اسلام، كه حتی در همین جلسه مورد اشاره نمایندگان غالب كشورها قرار گرفت همچون مقابله با تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی ساكت است حال آنكه همگان از علل و ریشه های این مشكلات و نقش برخی كشورهای خاص در ایجاد آن به خوبی مطلعند.

عراقچی با اشاره به مذاكرات هسته ای ایران با قدرت های جهانی و اجرایی شدن برجام در هفته گذشته، كه منجر به شناسایی بین المللی و احترام شورای امنیت و قدرت های جهانی نسبت به برنامه هسته ای صلح آمیز كشورمان، و رفع تحریم های اقتصادی و مالی علیه جمهوری اسلامی گردید، گفت تجربه این مذاكرات به عنوان الگویی موفق می تواند در حل اختلافات و منازعات در جهان اسلام مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین به سیاست جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت وحدت و همبستگی اسلامی و كاهش تتش با همسایگان اشاره كرده و گفت: متاسفانه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو و تعامل با پاسخ مناسب مواجه نشده است و ظاهرا برخی كشورها علاقمند به كاهش تنش در منطقه نبوده و خط تقابل را برگزیده اند.

عراقچی همچنین در حاشیه اجلاس مزبور دیدارهای جداگانه ای با دبیركل سازمان همكاری اسلامی و برخی وزرای خارجه شركت كننده در اجلاس از جمله اندونزی، مالزی و پاكستان به عمل آورد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار