مشهد؛

المان های تاریخی، هویت مشهد را برند کنند

یک پژوهشگر تاریخ بر توجه به هویت شهری و تاریخی مشهد که قابلیت تبدیل شدن به برند برای این شهر دارد در طراحی المان های نوروزی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پژوهشگر تاریخ و مردم شناس در نشست تبیین محورهای فراخوان المان های نوروز۹۵ مشهد در فرهنگسرای رسانه گفت: المان ها باید به تناسب سطح شهری، استانی، کشوری و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند تا بتوانند هویت مشهد را برند کنند.

حسن آبادی به قابلیت تبدیل ادراکات به صورت شکل قابل فهم اشاره کرد و افزود: المان ها باید دربرگیرنده مفهوم باشند و نمادی از عقبه هویتی شهر باشند.

وی به مصداق های المان مذهبی که می‌توانند نماد هویتی باشند اشاره و تصریح کرد: واقعه گوهرشاد و ماجرای به توپ بستن مردم در حرم همیشه نادیده گرفته شده و حتی کاشی کاری های سلطان سنجری می‌توانند به المانی جمعی تبدیل شوند.

این پژوهشگر تاریخ گفت: بازدید از موزه آستان قدس می‌تواند بسیاری از چیزهایی را که قابلیت المان سازی دارند به ما نشان دهد؛ مشهد در بسیاری از چیزها جزو اولین هاست که در موزه آستان قدس این امر بارز است و اشیا و سنگ ها می‌توانند المان بشوند.

حسن آبادی به اهمیت وقف اشاره کرد و گفت: مشهد جزو برترین ها در حوزه وقف است و مدارس وقفی اطفال آستان قدس و بزرگترین موقوفات خاندانی ایران که مربوط به خاندان سادات رضوی است و مدارس علمی مثل عباس قلی خان و پریزاد جزو معدود مدارسی است که در سطح کشور از گذشته باقی مانده است و همه این ها می‌تواند جزوی از المان ها شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد مشاهیر مشهد اظهارکرد: خواجه نظام الملک طوسی و خواجه نصیرالدین طوسی که هرکدام در زمان خودشان دانشمند محسوب می‌شدند، و در سطح جامعه مهجور مانده اند و از افراد معاصر غلامحسین یوسفی نیز برای مردم ناآشناست.

این کارشناس مسائل تاریخی محلات قدیمی مثل کارخانه نخریسی و بوق معروفش و چشمه گیلاس که منبع آب مشهد در گذشته بوده را قابلیت تبدیل به المان دانست و گفت: محلاتی مثل محله نوغان و چشمه سبز نیز از جمله موارد المان ها می‌تواند باشد.

حسن آبادی یکی از خاصیت المان ها را زنده کردن خاطرات و تاریخ پنهان دانست و اظهار کرد: اولین چهارباغ درمشهد و قبل از اصفهان ساخته شده است اما با توجه به اینکه هیچ اثری ازاین بنا نمانده میتوانیم المان آن را بسازیم و به مردم گذشته شهریشان را نشان دهیم.

وی هویت ادبی و انجمن های قوی ادبی مشهد را برای طراحی المان ها مناسب دانست و خاطر نشان کرد: شخصیت ملک الشعرای بهار اگر پرداخته شود والمان مناسبی شود برای یک شهر و استان کافیست.

پژوهشگر مردم شناس مشهد بهترین دکترهای ایران را در مشهد خواند و گفت: پزشکی به نام بولوند هست که در مشهد شیعه میشود و در خواجه ربیع دفن میشود وشخصیتش مناسب المان های مذهبی و بین المللی است.

حسن آبادی به ارتباط خراسان و آسیای مرکزی اشاره کرد و افزود: باید در سیاست گذاری های آینده مشهد مخصوصا در بحث مشهد۲۰۱۷ به این ارتباط توجه کنیم و هرچقدر در این موضوع سرمایه گذاری کنیم به مشهد برمیگردد و از آن جمله میتوانیم شخصیت امیرعلی شیرنوایی را نمادین کنیم.

وی در پایان به بحث مشهد و خوشنویسی مثل استاد عطاردی ، مشهد و مطبوعاتی مثل بزرگترین روزنامه شخصی کشور یعنی آفتاب شرق ،مشهد و ظرفیت پزشکی و مرکز طب سنتی بودن مشهد اشاره کرد و همه این موارد را قابلیت تبدیل به المان دانست.

انتهای پیام/ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.