در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی؛

العبادی: افزایش تنش میان ایران و عربستان کل منطقه را دچار تفرقه می‌کند

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد افزایش تنش میان ایران و عربستان به حل بحران سوریه کمکی نمی‌کند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "حیدر العبادی،" نخست وزیر عراق در گفتگو با شبکه سی ان بی سی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس درباره قطع روابط ایران و عربستان گفت شکی نیست ما منافع بنیادین در برقراری صلح در سوریه داریم. علت آن هم ساده است، زیرا گروه تروریستی داعش در سراسر سوریه و عراق تاخت و تاز می کند.

حیدر العبادی، با طرح این پرسش ها افزود اگر سال جاری بتوانیم این گروه را از نینوا و موصل بیرون کنیم، تکلیف سوریه چه می شود؟ ما چگونه می توانیم مرزهایمان را کنترل کنیم، در حالی که داعش در آن سوی مرزهای ما قرار دارد!، اینها سوالات بسیاری است که نه تنها ما، بلکه جامعه بین المللی باید به آنها پاسخ دهند؛ بنابراین ما بسیار دوست داریم بحران سوریه از راه سیاسی حل شود و همه در آن مشارکت کنند.

تخست وزیر عراق تصریح کرد معلوم است افزایش تنش میان ایران و عربستان سعودی اصلا نمی تواند کمکی به قضیه کند، زیرا کل منطقه را قطبی تر و بیشتر دچار تفرقه می کند. این اتفاق فرقه گرایی و دیگر مناقشات و جنگ های منطقه ای را تشدید می کند و این به نبرد ضد داعش که اکنون درگیر آن هستیم، کمکی نمی کند. من به همه هشدار می دهم که داعش بسیار خطرناک است. گرچه اکنون داعش در مسیر شکست قرار گرفته است اما آنها ظرفیت عظیمی در جذب جوانان دارند و به نظر من هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که اتباع شان در سوریه یا عراق نباشند. این گروه در آستانه شکست است و نباید فرصت پیدا کند زیرا بسیار خطرناک است.

العبادی اضافه کرد به نظر من عنصر کمک کننده به این قضیه راه حل سیاسی برای سوریه است. من امیدوارم همه به این مسئله کمک کنند. اکنون فرآیندی در جریان است اما به نظر من این روند کند است و باید با سرعت بیشتری به جلو برده شود. این فرآیند باید اجرا شود در غیر این صورت سوریه نابود می شود، اکنون ده تا یازده میلیون نفر از مردم سوریه در داخل یا خارج سوریه آواره شده اند. زیرساخت ها و کل اقتصاد سوریه به شدت آسیب دیده است. این وضع به نفع هیچ کسی نیست.

وی افزود اکنون اوضاع در سوریه طوری است که این کشور را به محیطی مناسب برای رشد و تکثیر تروریسم برای کل جهان تبدیل کرده است. ما دیدیم در استانبول و پاریس و جاکارتا چه اتفاقاتی افتاد. داعش سازمانی بسیار خطرناک است. بنابراین همه منابع باید برای نابودی این گروه بسیج شود. اگر ما نیروهای مان را با یکدیگر متحد کنیم می توانیم منابع خود را به سمت نبرد ضد داعش و نابودی آن در داخل سوریه هدایت کنیم.

نخست وزیر عراق درباره هزینه نبرد ضد داعش گفت ما در نبرد ضد داعش پیروز هستیم. ما بخش های بزرگی از عراق را از دست داعش آزاد کرده ایم. داعش اکنون در حال فرار است و در بسیاری از مناطق شکست خورده است. ما سال جاری قصد داریم داعش را از عراق بیرون کنیم. ما نیروهای بیشتری را به سمت شمال عراق اعزام می کنیم تا موصل و نینوا را از داعش آزاد کنند. آنجا آخرین پایگاه داعش در عراق است.

حیدر العبادی تصریح کرد روشن است داعش در حال افول است و کم کم انرژی و توان خود را از دست می دهد. ما موفق شده ایم بسیاری از مسیرهای تامین منابع مالی آنها را قطع کنیم. در هر حال داعش از جاهایی پول دریافت می کرده است. البته همه به اندازه کافی برای متوقف کردن مسیرهای قاچاق داعش و تامین مالی آنها کار نمی کنند اما در هر حال ما داریم در این کار موفق می شویم. آنچه در سال گذشته و سال جاری برای ما مشکل ایجاد کرده است، سقوط شدید بهای نفت است. لازم است نبرد ضد داعش را بی وقفه ادامه دهیم و در عین حال اقتصاد کشورمان را نیز سر پا نگه داریم.

العبادی افزود سالهاست که عراق به نفت وابسته است اما اکنون دولت من طرح هایی را برای کاهش وابستگی به نفت تنظیم کرده است. ما طرح هایی را تنظیم کرده ایم که هزینه های دولت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. طبیعی است که در این رابطه فساد مالی و اداری نیز کاهش پیدا می کند. به همین علت است که اکنون بسیاری از افراد فاسد سعی می کنند به دولت ضربه بزنند اما آنها تاکنون موفق نبوده اند و موفق نخواهند شد. ما اکنون سه جنگ پیش روی خود داریم، جنگ با داعش، جنگ با افراد فاسد و جنگ سوم ما با فشارهای اقتصادی است و البته خیلی سخت روی این مسائل کار می کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار