وقتی سختی های زندگی، حریف مهر پرستاران نمی شود

جامعه امروز با سیلی از معلولین و کم توانان نیازمند دستان پرتوان و مشتاقی است که در ارائه خدمت، پرستاران این گونه افراد را یاری کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کم نیستند چشمان منتظر نیکوکاران برای خدمت عاشقانه که در آسایشگاه ها، همان مکان هایی که فرشته‌هایی از جنس انسان ، پدران و مادران سپیدمو در کنار انسان‌هایی که به خاطر ازدست دادن یا ازکار افتادن عضوی از بدن سال‌هاست ویلچر نشین شده‌اند و روزگار را سپری می‌کنند و هستند فرشته هایی که در برخی خانه ها چشمانشان به دنبال نگاهی آشنا است که شاید این روزها برایشان غریبه شده اند.

دیدن چهره خسته پدران و مادرانی که سال‌هاست با چشم انتظاری خو گرفته‌اند و معلولانی که امید در چشمانشان موج می‌زند، تصویر آشنایی‌است که می‌توان در برخی خانه های بالا و پایین شهر دید،اما این فرشته ها در انتظار چه هستند؟ چه کسی می داند که دردل بزرگ و کوچک آنها چه می گذرد؟ تنها چیزی که همه به خوبی از آن آگاه هستند، این است که آنها دوست ندارند باری بر دوش خانواده خود باشند، با وجود تمام خدمت جانانه خانواده برایشان اما آنها کوچکترین ناراحتی و خستگی را در چشمان اطرافیان حس می کنند و چشم انتظار نیرویی برای ادامه زندگی هستند حال چه این نیرو در بهبودی خودشان باشد یا اینکه کسانی بی منت دوش تا دوش اطرافیان برای مراقبت و نگهداری آنها گام بردارند.

دکتر حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز گفت : به دلیل رشد جمعیت افراد کم توان و سالمند از یک سو و لزوم توانمند سازی آنها از سویی دیگر ، تقاضا برای خدمات توانبخشی و مراقبتی افزایش یافته است و در این بین گروهی از افراد کم توان و سالمند از جمله افراد بسترگرا نیازمند خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل هستند.

کلبه ای پر از عاطفه برای تحقق رویایی ناب
دکتر نحوی نژاد بیان کرد: در مسیر احترام به شأن افراد معلول و سالمند و بهره گیری از پتانسیل های موجود در جامعه ازجمله افراد تحصیلکرده فاقد شغل و همچنین راهبردی سهل الوصول برای اجرا در مدت زمان کوتاه تر و با هزینه کمتر، برنامه ریزی برای اجرای طرحی نو صورت پذیرفت . در این مسیر ایجاد کانونها یا مراکز بعنوان فراهم کننده خدمت برای مدیریت و اجرای برنامه در بخش خصوصی و افرادی بعنوان ارائه کنندگان خدمت در درون خانواده بعنوان مراقب که آموزشهای لازم در زمینه مراقبت و توانبخشی را دیده باشند مد نظر قرار گرفت.

برنامه مراقبت در منزل از مهمترين اقداماتي است كه طي سال هاي اخير در راستاي توسعه خدمات توانبخشي و بردن آن به درون خانواده های دارای معلول ، سالمند و بیمار روانی مزمن صورت گرفته است که خود می تواند نوعی فرهنگ سازی متناسب با مقتضیات اجتماعی و پاسخی مناسب به نیازهای جامعه هدف باشد.

گره گشایی با شاه کلیدی در دستان پرتوان 
وی افزود: این برنامه ( ارائه خدمات توانبخشی مراقبتی در منزل توسط مراقبین آموزش دیده )بر اساس نیاز جامعه و با هدف تغییر رویکرد مراقبتی از نگهداری طولانی مدت در مراکز شبانه روزی به سمت خدمات در منزل،تقویت برنامه های آگاهسازی ، آموزش خانواده ها و ارتقاء سطح دانش آنان در خصوص اصول توانبخشی و مراقبتی همچنین استفاده از افراد محلی برای ارائه خدمات ، تدوین شد. در حال حاضر برنامه های توانبخشی به سمت برنامه های خانواده محور و جامعه محور در حال توسعه است و با توجه به این سیاست،طرح های مختلفی با هدف حفط تحکیم بنیان خانواده و ارائه خدمت به جامعه هدف در کنار خانواده و همچنین توانمند سازی خانواده تدوین شده و در دست اقدام می باشد.

صفی طولانی از فرشتگان مشتاق خدمت
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به جذب مراقبین بر اساس فراخوان به صورت داوطلبانه تصریح کرد : افراد با توجه به موضوع فراخوان، برای دریافت آموزش های لازم به صورت داوطلبانه مراجعه و ثبت نام کرده اند. در این فراخوان حداقل مدرک تحصیلی دیپلم عنوان شده است و قابل ذکر است که در گروه های مراجعه کننده،افراد با مدارک تحصیلی بالاتر نیز وجود داشته است. این افراد پس از گزینش و گذراندن دوره آموزشی به ارائه خدمت مشغول شده اند و در دوره خدمت ، آموزش های ضمن خدمت برای آنان بر اساس نیازسنجی تعریف شده است.
در این برنامه به ازای هر 20 نفر مراقب ، فردی با مدرک حداقل کارشناسی در رشته های مرتبط با علوم توانبخشی و مراقبت از سوی مراکز مجری طرح بعنوان کارشناس ناظر تعیین گردیده است تا ضمن نظارت بر حسن اجرای برنامه و تطابق خدمت به جامعه هدف بر اساس برنامه تعریف شده ، پاسخگوی سوالات احتمالی مراقبین باشد.

تنهایی بال گشودن هنر نیست زیر بال و پر گرفتن هنر است
وی عنوان کرد : در این برنامه مقرر گردید هر یک از مراقبین حداکثر چهار نفر از جمعیت هدف برنامه را تحت پوشش قرار داده و بطور یک روز در میان، دو نفر از این افراد را به مدت سه ساعت برای هرنفر، تحت پوشش مراقبت و خدمات توانبخشی قرار دهد به طوریکه هر نفر در طول هفته سه جلسه و مجموعا 9 ساعت از خدمات بهره مند گردد.

وی هدف از اجرای این برنامه را حمایت از خانواده هایی که معلول شدید یا خیلی شدید دارند دانست و اظهار کرد : این برنامه به کمک خانواده ها و افرادی می آید که امکان استفاده از خدمات مراکز روزانه توانبخشی را ندارند و شدت معلولیت آنها به اندازه ای است که نمی توانند از خدمات توانبخشی بیرون از منزل استفاده کنند . تاکنون با آموزش 2000 نفر مراقب جذب شده، 9000 نفر از جامعه هدف را توسط 90 مرکز توانبخشی در سراسر کشور تحت پوشش قرار داده ایم و خدمت رسانی به آنها صورت گرفته است.

دستان خسته با محبت نگاهی ترمیم می شود
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود : در مراکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی نیز نیروی انسانی مراقب، تعریف شده و به ازای هرچند نفر از جامعه هدف در گروه های مختلف معلولیت ،تعداد مراقب مورد نیاز مشخص گردیده و شرح وظایف آنان در دستورالعمل کاملا قید شده است.

وی گفت : بسیاری از خانواده ها در زمینه اصول مراقبت صحیح از گروه هدف، آگاهی های لازم را ندارند و در نتیجه دچار افزایش بار مراقبت، خستگی و عوارض مختلف جسمانی می شوند. حضور مراقبین در منزل علاوه بر افزایش آگاهی های خانواده ، باعث تجدید قوا برای آنان نیز می باشد.

رضایت در چشمان مراقبین موج می زند
دکتر نحوی نژاد درباره میزان رضایت و استقبال از این طرح اذعان داشت : بر اساس نتایج حاصل از تحقیق ارزشیابی و بررسی اثربخشی برنامه در سطح رضایت مندی و ارتقاء کیفیت زندگی جامعه هدف،مشخص شد که هم درمورد جامعه هدف ،هم خانواده آنها و هم برای مراقبین میزان بالایی از سطح رضایتمندی وجود دارد و میتوان این سطح رضایت مندی را بیش از 90 درصد بیان کرد . 
همچنین برای افزایش سطح رضایت مندی مراقبین ،برنامه ها و تمهیدات مختلف اندیشیده شده و در دستور کار قرار گرفته است.

دعای همه این مددجوها برآورده می‌شود و کسی دست خالی باز نمی‌گردد ،آنها چیزی جز محبت نمی‌خواهند و ما می‌توانیم فقط با یک لبخند یا کشیدن دست نوازش بر سرشان به آنها محبت کنیم. پس بیاید دست به دست هم دهیم.


گزارش از محیا معصومی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار