شهرکرد؛

غربالگری شنوایی 16 هزار نوزاد در چهارمحال و بختیاری

از ابتدای امسال تاکنون، 16 هزار نوزاد در استان چهارمحال و بختیاری، زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: این تعداد بیش از 91 درصد نوزادان تازه متولد شده این استان را شامل می شود.

محمد میرزایی افزود: 25 نفر از نوزادان سنجش شده دارای مشکل شنوایی بودند که 23 نفر آن ها در مرحله مداخله تحت درمان طبی، جراحی و توانبخشی قرار گرفتند.

وی با اشاره به انجام مراحل غربالگری، تشخیص و مداخله در قالب طرح غربالگری شنوایی نوزادان اضافه کرد: مرحله غربالگری حداکثر تا سن یک ماهگی، مرحله تشخیص حداکثر تا سن 3 ماهگی و مرحله مداخله حداکثر تا سن 6 ماهگی قابل انجام است.

میرزایی گفت: این طرح با هدف کشف نواقص شنیداری و انجام مداخله زودهنگام برای جلوگیری از عوارض سوء کم شنوایی که مهم ترین آن گفتاری است، طراحی و از سال 1385 با یک دستگاه OAE و AABR (دستگاه غربال شنوایی) در استان اجرا می شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح 9 دستگاه سنجش شنوایی در مراکز زیرپوشش بهزیستی و بیمارستان های چهارمحال و بختیاری فعال است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری، با اعلام آمادگی برای خریداری 2 دستگاه غربالگری شنوایی، یادآور شد: هم اکنون یک دستگاه غربالگری دیگر نیز به صورت سیار در مناطق محروم مشغول به خدمات رسانی است.

میرزایی با اشاره به کمک های اداره کل بهزیستی در زمینه خرید قطعات و کاشت حلزون و خرید سمعک به نیازمندان متقاضی واجد شرایط گفت: تا کنون بیش از 750 میلیون ریال در این زمینه پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه کم شنوایی، معلولیتی پنهان با اثرات سوء مخرب است، خاطرنشان کرد: انجام مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج و بارداری بویژه در ازدواج های فامیلی، عدم استفاده از داروهای اتوتوکسیک توسط مادران باردار، جلوگیری از بیماری های عفونی دوران بارداری، انجام تست شنوایی بعد از تولد و همچنین بعد از بستری به هر دلیلی در بیمارستان، از جمله نکات بهداشتی و پیشگیرانه در ابتلا به بیماری های گوش می باشد.

میرزایی، شایع ترین مشکلات شنوایی بین مردم چهارمحال و بختیاری را مشکلات ارثی و ژنتیکی ناشی از ازدواج های فامیلی و در مرحله بعد مشکلات اکتسابی همچون زردی بالا، تب و تشنج، و بیماری هایی مانند مننژیت برشمرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.