بررسی معضلات تیراندازی از نگاه کارشناسان

حل معصلات تیراندازی و توسعه آن نیاز به عزم ملی مسئولان در نهادهای مختلف دارد.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، احمدرضا هامونی حقیقت و رقبتی کارشناسان رشته تیراندازی درباره وضعیت این رشته ورزشی و معضلات این رشته در کشور به بحث پرداختند.

احمدرضا هامونی حقیقت در این باره گفت: تیراندازی از ورزش‌هایی است که باید آن را از دوران نوجوانی شروع کرد تا به صورت یک ورزشکار حرفه‌ای فعالیت کنیم، اما متاسفانه در کشور ما تیراندازان از سنین بالا وارد این رشته می شوند که برای حرفه‌ای شدن بسیار دیر است، اگر برخی تیراندازان مثل خدمتی و ماجام بزرگ در سنین پایین به المپیک رفتند و یا مدال کسب کردند یک استثنا در تیراندازی بوده است و همیشه اینگونه نیست.
 
رغبتی دیگر کارشناس تیراندازی درباره معضلات تیراندازی ایران گفت: مهم‌ترین معضل تیراندازی در کشور واردات فشنگ و سلاح های تیراندازی است که در سال های اخیر به دلیل کمبود منابع مالی به اندازه کافی در اختیار ورزشکاران قرار نمی‌گرفت.
 
وی افزود: درباره تهیه فشنگ نیاز به یک عزم ملی است، گاهی اوقات فشنگ را از کشورهای دیگر تهیه می‌کنیم اما اجازه ترخیص از گمرک را نداریم و برای در  اختیار گرفتن مهمات باید زمان زیادی بگذرد.
 
وی ادامه داد: موضوع دیگر تولید فشنگ در داخل کشور است که خط سلفچگان بخشی از نیازها را تامین می‌کند اما فشنگ‌های استاندارد و اروپایی هستند که برای مسابقات بین المللی باید در اختیار تیراندازن باشد.
 
وی ادامه داد: فشنگ‌هایی که برای تیراندازی استفاده می‌شود فقط کاربرد ورزشی دارد، بنابراین نمی‌توان آن را از بازار تهیه کرد به همین دلیل برای رفع مشکلات تیراندازی نیاز به یک کارخانه اختصاصی است تا فشنگ‌ خاص تیراندازان را تولید کند.
 
رغبتی افزود: بیشتر سالن‌های تیراندازی دراستان‌های کشور امکانات محدودی دارند و با چند اسلحه همه تیراندازان از قشرهای مختلف با آن تمرین می‌کنند که برای توسعه تیراندازی این مشکلات باید برطرف شود.
 
حقیقت درباره وضعیت تامین سلاح در رشته‌های مختلف تیراندازی اظهار کرد: تامین سلاح در رشته‌های تیراندازی محدودیت‌هایی دارد که امکان توسعه را می‌گیرد. اگر به توسعه ورزش نگاه کنیم مسابقات قهرمانی کشور مهمترین رقابت‌ بین تیراندازان است چون رقبای جدی مشخص می‌شوند و رقابت نزدیکی بین شرکت کننده‌ها وجود دارد.

ورزشکار قهرمان باید در چنین مسابقاتی سنجیده شود.
 
وی ادامه داد: در تیراندازی در دو بخش نیاز به مهمات داریم، مهماتی که باید برای تیم ملی در مسابقات خارجی تهیه شود و چون باید فشنگ‌ها استاندارد و با کیفیت باشد و صرفه تولید داخلی ندارد حتی کشورهایی مثل آمریکا و چین این مهمات را از آلمان و فنلاند تهیه می‌کنند.
بخش دیگر مهماتی است که برای مسابقات داخلی استفاده می‌شود که باید تعدادی در کشور تولید شود که در 2 سال گذشته در این زمینه همکاری‌هایی با وزارت دفاع انجام شد و تولید اولیه صورت گرفت.
 
وی درباره تامین تجهیزات و اهداف پروازی عنوان کرد: تولیدات تجهیزات اهداف پروازی در داخل کشور انجام می‌شود و کیفیت بالایی دارند و اگر به همین شکل تولید شوند و نوسان کیفیتی نداشته باشند نیازهای ورزشکاران را تامین می‌کند. اما برای قهرمانی در مسابقات جهانی مهمات را باید از خارج وارد کنیم و ابزار جهانی داشته باشیم.
 
طاهره علی آبادی نایب رئیس تیراندازی بانوان گفت: موضوع تامین سلاح و تجهیزات حتی انتقال به کشورهای دیگر برای شرکت در مسابقات مشکل جدی برای تیراندازان است که در المپیک لندن، الهه احمدی به دلیل در اختیار نداشتن سلاح مورد نظر با سلاح قرضی مسابقه داد و یا نجمه خدمتی در مسابقات جوانان سلاحش در قطر ماند و شب قبل از مسابقه به دستش رسید.

ورزشکارانی که برای المپیک و قهرمانی می‌جنگند باید منتظر هر اتفاقی باشد و بروز این مشکلات برای تیراندازان کشورهای دیگر نیز  می‌افتد. مهم حرفه‌ای شدن و نگاه حرفه‌ای به ورزش است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار