هافینگتن پست: جان کری مستقیماً با ایران برای بازگرداندن متیو ترویتیک مذاکره کرد

روزنامه هافینگتن پست در گزارشی مدعی شد وزیر امور خارجه آمریکا به طور مستقیم برای آزاد کردن متیو ترویتیک با ایران مذاکره کرده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه هافینگتن در گزارشی به قلم جیسکا شولبرگ نوشت: زمانی که متیو ترویتیک دسامبر گذشته دستگیر شد، دیپلمات های ایرانی و آمریکایی در آستانه توافقی درباره تبادل زندانیان بودند که در نهایت به آزادی چهار آمریکایی از زندان ایرانی ها در ازای آزاد کردن هفت ایرانی دربند در آمریکا منجر می شد.

اضافه کردن نام ترویتیک به مذاکرات محرمانه تبادل زندانیان، که از نوامبر 2014 آغاز شد و پس از توافق هسته ای چهاردهم ژوئیه قوت گرفت، احتمال طولانی تر و پیچیده تر شدن توافق نهایی را افزایش می داد. در عوض جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا ، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت، برای آزاد کردن ترویتیک، من و محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران ، به طور مستقیم و مجزا وارد عمل شدیم.

بر اساس گفته های کری، ایران برای نشان دادن انسان دوستی خود و بدون هیچ توافق یا وعده ای در ازای آن، ترویتیک را آزاد کرد. وی روز شنبه و پس از چهل روز زندانی بودن در اوین، آزاد شد. ترویتیک به جای ملحق شدن به چهار آمریکایی آزاد شده دیگر در پرواز سوئیسی به مقصد ژنو، به بوستون جایی که خانواده اش منتظرش بودند، بازگشت.

ترویتیک سی ساله مدتها بود که می خواست برای یادگیری زبان فارسی به ایران برود. پدرش به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که وی سه سال برای گرفتن ویزای ایران تلاش کرد و تنها پس از توافق هسته ای سال گذشته مجوز سفر به ایران را گرفت. ترویتیک که به زبان دری تسلط دارد و تا حدی نیز زبان روسی و عربی را می داند، به سراسر خاورمیانه ، آسیای مرکزی و آفریقا سفر کرده است.
 
ترویتیک در دسامبر گذشته برای شرکت در یک دوره فشرده چهارماهه یادگیری زبان فارسی به ایران سفر کرده بود. هنوز مشخص نیست که چرا وی را در دسامبر بازداشت - و چرا مقامات ایرانی با آزادی وی پس از نزدیک به شش هفته موافقت کردند ؛ اما آزادی وی این امید را ایجاد کرده است که دیپلمات های ایرانی و آمریکایی بتوانند درباره سیامک نمازی- دیگر شهروند آمریکایی که هنوز در ایران زندانی است- به چنین توافقی دست یابند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار