یاسوج ؛

روش الکترولیزآب ونمک به جای کلر در آبفای روستایی کهگیلویه وبویراحمد

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی کهگیلویه وبویراحمد از مثبت بودن نتایج تحقیقات علمی و عملی برای انجام روش 'الکترلیزآب و نمک' به جای روش سنتی استفاده از 'کلر'برای گندزدایی شبکه های توزیع آب آشامیدنی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ فیض الله پاسره  در آیین جشن و تکریم نیروهای جدید شرکت آبفای روستایی کهگیلویه وبویراحمد، افزود: استفاده از این طرح علاوه بر افزایش راندمان کیفیت منابع آبی موجب کاهش هزینه های اضافی در روش سنتی کلر خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حالی که میزان هزینه های نگهداری، حمل و مصرف کلر در ماه بیش از 20 میلیون ریال بود اما در طرح جدید و روش الکترولیز میزان هزینه ها در هر ماه کمتر از دو میلیون ریال است.

وی الزام ها و امکانات لازم برای استفاده از این روش علمی جدید را شامل آب، برق و نمک دانست و گفت: اجرای آن به مثابه حذف حذف کلر در فرایند گندزدایی آب نیست نیست بلکه این روش خود نیز تامین و تولید کلر در آب را پس زا مدتی بهمراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: با توجه به نتایج مثبت و تحقیقات عملی در روستای توت نده شهرستان دنا برای انجام طرح جدید الکترولیز، هم اکنون این روش در دو مجتمع آبرسانی روستایی باباکلان گچساران و سپیدار بویراحمد نیز در حال اجرا است.

پاسره با اشاره به بهره گیری از دانش فنی روز و تکنولوژی الکترولیز نمک طعام (محلول آب و نمک) در تامین آب سالم و بهداشتی ، یادآور شد: نیاز نداشتن به آموزش و استفاده از لوازم ایمنی برای مواظبت در مقابل گاز کلر، حذف خطرات حمل ونقل و ذخیره گندزدا و نیز حذف خطرات ناشی از انفجار گاز کلر از مهمترین مزایای این طرح در مقایسه با روش کلرزنی است.

پاسره نیازنداشتن به تجهیزات تصفیه خانه برای خنثی سازی گاز کلر ، از بین بردن پاتوژن ها(عوامل بیماری زا) و از بین بردن برخی اورگانیسم های مقاوم از جمله ژیاردیا(میکروب های مقاوم) را از سایر مزایا و منافع استفاده از روش پژوهشی آنولیت به جای گاز کلر در گندزدایی منابع آبی دانست.

وی ابراز داشت: روش گندزدایی آنولیت در آب آشامیدنی و فاضلاب شهرها، شهرکها ، روستاها، پسابهای مختلف و حتی استخرها کاربرد دارد.

وی یکی از روش های معمول در تصفیه آب را از دیرباز تاکنون استفاده از کلر دانست و گفت: بر اساس برخی تحقیقات علمی ترکیب کلر با برخی آلاینده های موجود در آب مضراتی را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آبفای روستایی کهگیلویه وبویراحمد گفت: موضوع کیفیت و تامین آب سالم و بهداشتی و گندزدایی مستمرآب آشامیدنی در روستاها اولویت نخست و در عین حال خط قرمز شرکت آبفای روستایی این استان است.

مدیرعامل شرکت آبفای روستایی کهگیلویه وبویراحمد موضوع دفع بهداشتی فاضلاب در روستاها را نیز به عنوان دیگر اولویت های مهم و از برنامه های بلند مدت در شرکت آبفای روستایی این استان برشمرد.

وی با تکریم و خوش آمدگویی به نیروهای جدید شرکت آبفای روستایی استان که توانستند با طی مراحل مختلف ازجمله کسب نمره علمی در آزمون و گزینش نهایی استخدام شوند، گفت: تکریم ارباب رجوع و خدمت بی منت به مردم و مشترکان آب روستایی مهمترین اولویت کاری کارکنان بویژه نیروهای جدید این شرکت باشد.

وی نیروی انسانی را سرمایه اصلی هر سازمان و نهاد اجرایی و خدماتی دانست و گفت: افراد جدید باید آماده تلاش و خدمت رسانی حتی در دورترین نقطه روستایی و محروم استان باشند.

پاسره با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی همچنان یکی از مشکلات جدی شرکت آبفای روستایی این استان است، گفت: تمامی فرآیند استخدام و جذب این هشت نیروی جدید با دخالت و نظارت کامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صورت گرفت.

از مجموع یکهزار و 676 روستای دارای سکنه در کهگیلویه وبویراحمد حدود 260 مورد از آنها فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.

انتهای پیام /گ
برچسب ها: الکترولیز ، نمک ، کلر ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.