سوال‌های مدیر موسس جشنواره خورشید از متولیان فرهنگی

مدیر موسس جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید با طرح سوال‌ خواستار جواب از سوی متولیان فرهنگی شد!

مهدی یارمحمدی دبیر و مدیر موسس جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  به بهانه پایان پنجمین دوره این جشنواره در خصوص روند و کیفیت برگزاری آن گفت: خوشبختانه کارگاه‌های آموزشی جشنواره و نمایش فیلم‌ها با استقبال مواجه شد و از این بابت خوشحالم که فیلمسازان این فرصت را به صورت جمعی قدر دانستند و از طرفی تعاملی که در فضای جشنواره بین هیات داوران و فیلمسازان شکل گرفت و بخش مهمی از خواسته جشنواره بود به نتایج مطلوب  و رضایت بخشی رسید در کل خوشحالم که استفاده‌های قابل تامی صورت گرفت اما اینکه تا چه حد مورد رضایت مخاطبان قرار گرفته، باید نظر آنها را جمع بندی کرد.
 
وی در مورد دغدغه‌های خود در خصوص برگزاری جشنواره خورشید این گونه بیان کرد: سالها است یاد گرفتم دلخوری‌هایم را برای خودم نگاه دارم و خوشحالی‌هایم را با دیگران تقسیم کنم غیر از این باشد جشنواره خورشید برگزار نخواهد شد. منتهی موضوع این است که من به عنوان شخصی که رویکرد فرهنگی دارد قرار است چقدر در یک مجموعه ملی و یا تا حدودی بین‌المللی کارایی داشته باشم؟ من فکر می‌کنم انتظار فرهنگی من بر اساس وعده‌ها و سیاست‌های فرهنگی آن هم از متولیان فرهنگی است و این چیز بیراهی نیست و زمانی که کوچکترین جشنواره در ایران از بهره مالی یا از یک حمایت مالی برخوردار است برای اینکه بتواند برنامه‌هایش را با آرامش خاطر بیشتری دنبال کنند. هیچ بعید نیست منی که جشنواره خورشید را 5 سال برگزار می‌کنم و به نظرم جشنواره‌ای بسیار جدی و مهم است و به نظر کسانی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند و از سیاستگذاران و بزرگان سینمای کشور هستند کسانی که متولی و بخش مهمی از اتاق فکر سینمای کوتاه کشورمان به حساب می‌آیند انتظار داریم این نمونه جشنواره‌ها با درایت و حمایت بیشتری گسترش پیدا کند، برای رسیدن به این هدف مهم و بزرگ باید توجه داشت. نمی‌توان فقط به عده‌ای خاص آن هم در سطح کوچک تکیه کرد و نیاز به حمایت گسترده‌تر دارد، این موضوع هشداری است که من در نمایشگاه مطبوعات نیز به آن اشاره کردم و در نشست خبری خودم هم تکرار کردم در کل سوال من این است که معیارهای یک رویداد مهم فرهنگی تا چه حد قابل ارزشگذاری و حمایت است؟
 
وی ادامه داد: بحث حمایت برای من بسیار جدی است چون پیشنهادهای متعددی برای ارتباط با جشنواره‌های مختلف و معتبر دنیا دارم تا جشنواره خورشید با تعامل و همکاری با دیگر جشنواره‌ها برگزار شود به این دلیل این سؤال برای من پیش می‌آید چرا به جشنواره‌ای که در اروپا و جاهای دیگری توجه جدی به آن می‌شود و به لحاظ علمی و تخصصی ارزشگذاری شده و مورد استقبال قرار گرفته است چرا دو کشور بدون هیچ حمایت و ردیف بودجه مالی باید برگزار شود؟  
 
یارمحمدی اظهار داشت:‌ از طرفی این سؤال پیش می‌آید آیا معیارهای مشخصی وجود دارد که ما باید برای برگزاری جشنواره‌ای بهتر مطالعه و اجرا کنیم و آیا چیزی وجود دارد که ما از آن غفلت کردیم؟ و آیا همچنان باید مورد بی‌توجهی قرار بگیریم؟ اگر به این شکل است پس ما که جشنواره را برگزار می‌کنیم، می‌فهمیم که باید تا حدودی برنامه‌ریزی جدی‌تری در حوزه اقتصادی داشته باشیم تا در نتیجه بتوانیم هزینه‌های جشنواره را برای گسترش بیشتر تأمین کنیم، این موضوع برای من و برگزار کنندگان جشنواره موضوع مهمی است.
 
وی افزود: قرار است جشنواره خورشید چند سال با همکاری‌های داوطلبانه و چند نفر آدم فرهنگی در طول چند ماه سال برگزار شود؟ زمانی که هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های این جشنواره 9 ماه طول می‌کشد شما چقدر انتظار دارید افرادی که جشنواره را حمایت می‌کنند. چند سال 9 ماه را در اختیار فرهنگ و هنر این کشور قرار بدهند، ما باید دورنمایی را برای خودمان تعریف کنیم و لازمه تعریف کردن این دورنما اطلاع دقیق‌تری از شرایط حمایتی متولیان فرهنگ است.
 
یارمحمدی عنوان کرد: حرفی برای پایان نیست چون پایانی نیست اما واقعیت اینجا است که حرف‌های زیادی مانده و فکر می‌کنم چه بگویم که از گفتنش امیداور یا منتظر به نتیجه‌ای باشم؟ من زمانی که تغییر دولت و تغییر رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد و به تبع آن معاونت سینمایی، امیدی را در فضای فرهنگی کشور ایجاد کرد. بسیار خوشحال بودم برای اینکه حس کردم تا حدودی با فرهنگ و هنر مهربانانه‌تر و حمایت گرانه‌تر برخورد می‌شود، نمی‌خواهم از کلمه و عبارتی استفاده کنم که بخشی از این امید را در ذهن من و برگزار کنندگان جشنواره خورشید مخدوش کند چون همه ما با امید زنده‌ایم اما فکر نمی‌کنم در بیان بخشی مانند احترام به انسان‌ که موضوع جشنواره خورشید بود کاستی ایجاد کردیم و متعجبم از اینکه بخشی که ما با درایت،‌هوشمندی، مشاوره و برنامه‌ریزی در جشنواره برگزار کردیم و می‌تواند در تعریف جدید و صحیحی از حقوق انسانی باشد و عبارت شعاری بسیاری از سازمان‌ها و متولیان فرهنگ ما است کمتر همراهی می‌شود.
 
این مدیر بیان کرد: ما پتانسیل‌های زیادی در حوزه سینما داریم و کارکردهای سینمای کوتاه امروز ایران به نوعی فلسفه شرق است یعنی قرار است بخش مهمی از اتاق فکر دنیا باشیم اما چرا خودمان در این بخش غفلت می‌کنیم، تلاش جشنواره خورشید در این راستا این است که تصویر صحیح و روشنی از سینمای مؤثر و جریان‌ساز سینمای ایران به جامعه بین‌المللی ارائه بدهد این جملات را در سخنان بسیاری از متولیان فرهنگ و هنر کشور شنیدیم و امیدهای زیادی را در دل من و برگزار کنندگان این جشنواره و قطعاً دیگر جشنواره‌های فرهنگی ایجاد خواهد کرد اما همچنان منتظریم ببینیم این امیدها به کجا پیوند می‌خورد و کی شروع می‌شود؟ چرا که ما آینده بهتری را برای سینمای کوتاه داشته باشیم. ما که از مهمترین کشورهای دنیا در حوزه تولید فیلم‌های کوتاه هستیم و می‌توانیم یکی از مؤثرترین‌ها باشیم اما روندی که در پیش داریم بهره چندانی از میزان پتانسیلی که داریم نشان نمی‌دهد و این نشان دهنده آن است که ما چیزی را که به عنوان بهره‌وری و استفاده بهینه فرهنگی در کشور مطرح کردیم باید جدی‌تر گرفته شود.
 
وی خاطرنشان کرد: به هر حال دنیا گذر زمان را متوقف نخواهد کرد و دنیا با گذر زمان تعریف می‌شود چیزی که در سال‌های آتی و برای دیگر نسل‌ها می‌ماند باید نیاز فرهنگی آنها را در سطح گسترده‌تر و غنی‌تر برآورده سازد. تلاش جشنواره خورشید بر این است که ضمن نگه داشتن ارزش‌هایی که برای آیندگان امید به دنبال دارد فرصتی برای ارتقاء سطح هنری و سینمایی کشورمان ایجاد کند این پتانسیل در جامعه ما وجود دارد و این توان و پتانسیل را در برگزار کنندگان جشنواره خورشید می‌بینیم و قطعا فکر می‌کنم متولیان فرهنگ دلسوزتر از آن چیزی هستند که ما خروجی آن را امروز می‌بینیم.
 
یارمحمدی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: امیدواریم که متولیان فرهنگی جشنواره‌هایی مانند خورشید را بیشتر ببینند. کسانی که با دغدغه‌های فرهنگی از منابع شخصی برای کمک به پروسه‌ای که در بخشی از وظیفه سازمان‌ها تعریف شده تلاش‌های فراوانی انجام می‌دهند، ما داوطلبانه این کار را انجام می‌دهیم و امیدواریم که مسیر کمی جدی گرفته شود تا بتوانیم به نتایجی برسیم که از ادامه فعالیت خود منصرف نشویم.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار