گزارش/

تبلیغات زودهنگام؛ آفت انتخابات

یک ضرورت غیر قابل انکار برای تبلیغات انتخاباتی، رعایت حدود و ثغور قانونی مربوط به زمان تبلیغات است.

خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان- یکی از ضروریات اصلی در رقابت‌های سیاسی و به ویژه در انتخابات، توجه کافی و کامل به روش‌ها، ابزارها و ساز و کارهایی است که یک داوطلب انتخاباتی برای تبلیغات به کار می‌برد. در فرآیند تبلیغات قطعاً باید الزامات و شرایط قانونی رعایت شود، از جمله اینکه تبلیغات انتخاباتی باید برای معرفی خود نامزد و فعالیت‌ها، سوابق، اهداف و توانایی‌های وی بوده و به قصد تخریب، فضاسازی یا حاشیه پراکنی برای داوطلبان رقیب نباشد.

در عین حال یک ضرورت غیرقابل انکار دیگر برای تبلیغات انتخاباتی، رعایت حدود و ثغور قانونی مربوط به زمان تبلیغات است. در بیشتر نظام‌های سیاسی که سازوکار انتخابات را به عنوان راه گزینش مقامات سیاسی در رده‌های مختلف انتخاب کرده‌اند، محدوده زمانی خاص و معینی برای تبلیغات درنظر گرفته می‌شود. بدین ترتیب تبلیغات قبل و بعد از این بازه زمانی، غیرقانونی بوده و با ضمانت اجراهای قانونی نیز روبرو می‌شود.

تبلیغات انتخاباتی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا تبلیغات خارج از عرف و قانون، فضای سالم حاکم بر فرآیند برگزاری انتخابات سالم و قانونی را به چالش و حاشیه می‌کشاند و چه بسا التهاب‌های سیاسی و تنش‌زایی‌های رخ داده از رهگذر تبلیغات زودهنگام، اساساً فرایند انتخابات را از مسیر درست و قانونی خود خارج کرده و انحرافات گوناگون از معیارهای قانونی را موجب شود.

به همین لحاظ، تبلیغات زودهنگام را می‌توان آفتی برای انتخابات سالم و دقیق و صحیح و قانونی محسوب کرد. این گزاره مورد تائید بسیاری از کارشناسان نیز هست.

تبلیغات زودهنگام؛ یک

محمدامین رضازاده  مدیرکل سیاسی وزارت کشور، تبلیغات زودهنگام را رفتاری کاملاً غیرحرفه‌ای و به دور از شأن نظام سیاسی و نهادهای اعمال دموکراسی می‌داند و به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: تبلیغات قبل از زمان برگزاری انتخابات، بیهوده فضای جامعه را ملتهب می‌کند و موجب حاشیه‌سازی‌های غیرمنطقی و فاقد وجه قانونی می‌شود.


تبلیغات زودهنگام؛ یک

محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور نیز در پاسخ به  خبرنگار ما در این باره می‌گوید: باید با تبلیغات زودهنگام انتخاباتی برخورد قانونی صورت گیرد. تبلیغات داوطلبان انتخاباتی فقط و فقط باید در بازه محدود زمانی معین شده توسط قانون صورت گیرد و طبعا خارج از این زمان چه قبل و چه بعد از آن، تبلیغات انتخاباتی رفتاری غیرقانونی و شایسته واکنش درست قانونی است.


تبلیغات زودهنگام؛ یک

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان نیز از رویکرد این شورا نسبت به تبلیغات زود هنگام نامزدهای انتخاباتی به این نکته اشاره می‌کند که شورای نگهبان تمام تحرکات و رفتارهای نامزدهای انتخاباتی را از جمله در مورد نحوه و زمان و مکان تبلیغات انتخاباتی آن‌ها زیر نظارت دقیق قرار خواهد داد.

وی اضافه می‌کند: عوامل نظارتی این شورا، تبلیغات زودهنگام نامزدها را به دقت رصد خواهند کرد و حتی این احتمال وجود دارد که نامزدهایی که خارج از مهلت قانونی و بخصوص قبل از محدوده زمانی معین شود تاکنون به امر تبلیغات مبادرت می‌کنند و ادامه مسیر دچار مشکل شدند.

بدین ترتیب بی‌تردید تبلیغات زود هنگام داوطلبان شرکت در انتخابات یک رفتار کاملا غیرحرفه‌ای در ایام منتهی به این رویداد سیاسی است که برخلاف احکام و مقررات قانونی بوده و می تواند مورد موأخذه مقامات و مسئولان ذیربط قرار گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تبلیغات ، انتخابات ، آفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.