یاسوج ؛

سهل انگاری های مرگ آفرین

جان باختن و نقص عضو هزاران نفر در حوادث مختلف بر اثر سهل انگاری نیازمند تدبیر یا احتیاط بیشتری است.

به گزارش حوزه استان های گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ صفحه حوادث روزنامه ها و سایت های خبری را که دنبال می کنی روزانه ده ها حادثه مشابه رخ می دهد اما هیچ کدام درس عبرت نمی شود و باز هم این روند ادامه دارد.

واژگونی و برخورد خودروها، انفجار در واحدهای مسکونی بر اثر نشت گاز یا با گازهای منواکسد کربن، عوامل مرگ و میر و مصدوم شدن روزانه ده ها نفر در کشور است.

تحمیل میلیاردها تومان بر هزینه های درمان و از دست رفتن عضو یک خانواده که گاه نان آور خانه است و ده ها آسیب اجتماعی حاصل از آن کمترین پیامد حوادث است.

توجه به خسارت های مالی خودرو ها و واحدهای مسکونی که حوادث در آن رخ داده، بخش دیگری از پیامدهای حوادث است که لزوم توجه به بازنگری در برخی رفتارها را دو چندان می کند.

کارشناسان رعایت نشدن سرعت، سبقت های غیرمجاز، مکالمه تلفنی در هنگام رانندگی را مهمترین دلایل سوانح رانندگی و مهمترین عامل مرگ و میرهای غیرواقعی بر اثر حوادث می دانند که با رعایت حقوق شهروندی قابل پیشگیری است.

رئیس اداره ثبت احوال گچساران گفت: 14 درصد مرگ و میر های امسال ناشی از حوادث بوده است.

عطااله گرجی پور افزود: سوانح و حوادث دومین عامل مرگ و میر در گچساران است.

وی تعداد مرگ و میر 9 ماهه نخست امسال را 309 نفر برآورد کرد.

مدیر حمل و نقل و پایانه کهگیلویه و بویراحمد گفت:آموزش نقش اثرگذاری در کاهش حسارات سوانح جاده ای به عنوان اصلی ترین عامل مرگ و میر و نقص عضو در حوادث دارد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای افزایش مهارت های زندگی از سنین پایین طرح ایمن سازی مدارس حاشیه جاده های این استان در 31 مدرسه در حال اجراست.

خان پایه بیان کرد: این طرح با سه میلیارد و 400 میلیون ریال اجرا می شود که می تواند نقش اثرگذاری در نهادینه کردن فرهنگ مشارکت در بین مردم برای جلوگیری از آسیب های حوادث جاده ای دارد.

وی هدف از اجرای این طرح ملی را بهبود وضعیت ایمنی عبور و مرور دانش آموزان ، تامین ایمنی گروه های آسیب پذیر و پیشگیری از وقوع سوانح جاده ای بیان کرد.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: فرهنگ سازی در زمینه عبور و مرور دانش اموزان و کاهش خسارت های ناشی از سوانح جاده ای از دیگر اهداف این طرح است.

وی گفت: آموزش ترافیکی برای دانش آموزان، توزیع کیف و لوازم التحریر حاوی پیام های ایمنی و بسته های آموزشی و فرهنگی ،اجرای عملیات ایمن سازی و نصب تجهیزات و علائم هشدار دهنده و خط کشی معابر از بخش های مهم این طرح است.

وی در ادامه اظهار کرد:خطاهای انسانی عامل 80 درصد از سوانح جاده ای در این استان است.

خان پایه افزود:نقص خودرو و جاده های غیراستاندارد عامل 20 درصد دیگر از حوادث جاده ای کهگیلویه و بویراحمد است.

وی اظهار کرد:چون این زیرساخت ها ساخته دست انسان است می توان گفت که خطاهای انسانی عامل تمام تلفات سوانح جاده است.

وی تصریح کرد: خودروهای سواری با 53 درصد مهمترین عامل سوانح منجر به فوت در کهگیلویه و بویراحمد است.

خوان پایه ابراز کرد: اتوبوس ها با پنج درصد کمترین نقش را در تصادف های جاده ای این استان دارند.

وی با بیان این که میانگین سنی قربانیان سوانح جاده ای کهگیلویه و بویراحمد 31 سال است، گفت: با افزایش مشارکت رانندگان، نهادینه کردن حقوق شهروندی از سوی رسانه های ارتباط جمعی و فراهم کردن زیرساخت های جاده های ارتباطی می توان آمار خسارات جاده ای را به حداقل ممکن رساند.

مسئول ایستگاه های آتش نشانی شهر دوگنبدان گفت: حوادث امسال در این شهر 15 کشته و 23 مصدوم داشت.

کامبیز افشین پور افزود: این افراد در سوانح جاده ای، غرق شدگی ها،آتش سوزی های واحدهای مسکونی کشته و مصدوم شدند.

وی بیان کرد:سوانح جاده ای بیشترین آمار قربانیان و مصدومان سال جاری حوادث در شهر دوگنبدان بوده است.

وی ابرازکرد: 370حادثه امسال از سوی امدادگران آتش نشانی شهر دوگنبدان کمک رسانی شده است.

وی اظهار کرد:این حوادث شامل آتش سوزی در واحدهای مسکونی، عرصه های طبیعی، غرق شدگی، سوانح رانندگی و صید مار بوده است که با همکاری 50 نفر امدادرسانی شده است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی گچساران گفت: مسموم شدن با گاز منوکسیدکرین یکی از عوامل مهم حوادث در فصل زمستان است.

مرتضی گندم کار افزود: در صورتی که وسایل گرمایشی از قبیل بخاری، آبگرمکن ، شوفاژ و … سیستم تهویه مناسبی نداشته باشند احتمال مسموم شدن با منواکسد کربن وجود دارد.

وی تمایل به خواب، احساس خستگی و کاهش قدرت عضلانی را از علاوم اولیه مسومیت با گاز منوکسیدکربن است .

گندم کار بیان کرد: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه، بیقراری، احساس تهوع و استفراغ ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش قدرت دید ازدیگر نشانه های این عارضه است.

وی تصریح کرد: انتقال فرد آلوده به هوای آزاد بهترین کمک برای امدادرسانی است.

وی گفت:کودکان، زنان باردار و سالمندان از جمله گروه های آسیب پذیر در معرض عارضه گازگرفتگی هستند، گفت: خطر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن و علایم گازگرفتگی در این گروه ها بیش از سایر گروه هاست.

وی انتقال افراد مسموم شده از محیط آلوده به هوای آزاد، باز کردن یقه پیراهن و لباس های تنگ فرد مسموم و اکسیژن رسانی به وی را از مهم ترین اقدامات مواجه به پدیده گاز گرفتگی ذکر کرد.

گندم کار ابراز کرد: برای پیشگیری از این عارضه باید باز بودن مسیر دودکش های واحدهای مسکونی اطمینان حاصل کرد.

شهر یکصدهزار نفری دوگنبدان مرکز شهرستان نفتخیز گچساران در 157 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام /ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.