مراقب سوء استفاده از مدارک هویتی خود باشید

ودیعه قرار دادن اسناد و مدارک هویتی خود نزد دیگران بعضا باعث ایجاد سوء استفاده و مشکلاتی خواهد شد.

مراقب سوء استفاده از مدارک هویتی خود باشید
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سوء استفاده از مدارک هویتی از جمله کارت شناسایی ملی و یا شناسنامه یکی از بزرگترین موارد ایجاد کلاهبرداری و جعل اسناد است.

ودیعه گذاشتن اسناد و مدارک هویتی نزد دیگران به بهانه‌های مختلف یکی از مواردی بوده که باعث ایجاد جعل و سوء استفاده‌های بی شماری شده ولی گاهی به ناچار افراد مجبور به این کار می‌شوند، زمانی که به عنوان یک مسافر به مسافرخانه یا هتلی مراجعه کرده که لازمه اقامت در آن مکان ارائه مدرک شناسایی بوده که در این شرایط مجبور به دادن مدرک خواهند شد، ولی توصیه این است که در اختیار قرار دادن مدارک هویتی خود در مواقع غیر ضروری به افراد جدا خودداری شود.

**اسناد هویتی وسیله شناسایی افراد است

سازمان ثبت احوال کشور، به عنوان سازمان حاکمیتی و زیر ساختی، یکی از مهمترین ماموریت‌های آن صدور اسناد هویتی برای تمام ایرانیان در نقاط مختلف دنیا بوده و حفظ و حراست از این اسناد و مدارک هویتی به عهده شخص است.

محسن اسماعیلی مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در این باره گفت: اسناد هویتی فاقد هر گونه ارزش مادی بوده و به ودیعه گذاشتن شناسنامه و کارت ملی در هر مکانی برای صاحب شناسنامه و گیرنده آن جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: برای حفظ این اسناد حاکمیتی مهم، مردم باید از ودیعه گذاشتن اسناد هویتی و تابعیت خود نزد دیگران جداً جلوگیری کرده و همچنین کسبه و افراد نیز از گرو گرفتن شناسنامه و کارت شناسایی ملی دیگران به عنوان ودیعه خودداری کنند.

مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، افزود: دست کاری در شناسنامه جرم تلقی شده و با توجه به اینکه افراد توسط این مدارک هویت و تابعیت خود را در هر شهری معرفی داشته، پس باید نسبت به نگهداری این مدارک کوشا بوده تا مورد سوء استفاده افراد سود جو قرار نگیرند.

باید نسبت به حفظ مدارک هویتی دقت لازم را داشت و استفاده از کارت هوشمند ملی باعث کاهش سوء استفاده‌ها از اسناد هویتی افراد و جلوگیری از مشکلات دیگر خواهد شد.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار