راه اندازی کانال فوق سری واشینگتن-تهران با مجوز اوباما

یک نشریه آمریکایی نوشت مقام‌های ایران و واشنگتن از طریق یک کانال دیپلماتیک فوق‌سری، درباره آزادی اتباع زندانی دو کشور مذاکره کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارده ماه پیش، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا مجوز راه‌اندازی یک کانال دیپلماتیک فوق سری برای مذاکره در خصوص آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران را صادر کرده است.

این خبر را وبگاه اینترنتی نشریه «نیویورکر»، بامداد یکشنبه، ساعاتی بعد از اعلام خبر مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا منتشر کرده و نوشته: «این طرح، از مذاکرات هسته‌ای آغاز شده در پاییز سال 2013 شروع شد.»

 مطابق این ادعا، «وندی شرمن»، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در حاشیه «همه جلسات» مذاکرات هسته‌ای همتایان ایرانی خود را درباره اتباع آمریکایی زندانی در ایران تحت فشار قرار می‌داد. ایرانی‌ها در مقابل، مطالباتشان را برای آزادی شهروندان زندانی‌‌شده در آمریکا به جرم دور زدن تحریم‌ها مطرح کرده‌اند.

به نوشته این نشریه، بیش از یک سال رایزنی‌های غیررسمی بین «شرمن» و همتای ایرانی او، آقای «مجید تخت روانچی»، در اواخر سال 2014 به توافقی رسیدند مبنی بر اینکه این موضوع باید به طور جداگانه - اما رسمی - و از طریق یک کانال دیگر، پیگیری شود. بعد از بحث‌هایی در بین دولت، اوباما، این طرح را تأیید کرد.

«نیویورکر» اضافه می‌کند جلسات مربوط به این موضوع در شرایط چنان محرمانه‌ای برگزار می‌شده که اکثر اعضای تیم آمریکایی شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای با ایران، از آن خبر نداشتند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار