استقبال جهانی از اجرای برجام/ اشتاین مایر: لحظه تاریخی برای دیپلماسی/ هاموند: جهان امن تر شد

انتشار بیانیه مشترک ایران و اتحادیه اروپا در مورد اجرایی شدن برجام، با استقبال گسترده بین المللی مواجه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه شب در سخنانی همه گام های ایران برای رسیدن به روز اجرای برجام را تأیید کرد.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: کارهای زیادی انجام شده که ما را به این مرحله رسانده است. اجرای این توافق تلاش های مشابه را می طلبد. ما آماده ادامه کار هستیم.

آژانس: برنامه هسته ای ایران مورد تایید است/ آمانو در راه تهران

آمانو در گزارش خود نوشت: امروز من در گزارشی تأیید کردم که ایران گام های مقدماتی لازم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را تکمیل کرده است. این گزارش به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است.

مدیرکل اژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: این گزارش پس از آن منتشر شد که بازرسان میدانی تأیید کردند که ایران تمام اقدامات لازم ذیل برجام برای ممکن شدن وقوع روز اجرا را برداشته است.

ساعتی پس از انتشار گزارش آژانس و تایید اقدامات ایران در راستای برجام، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد وی فردا به تهران سفر می کند.

روسیه: گام بزرگی در عادی سازی برنامه هسته ای ایران است

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: با پایان اعتبار مفاد سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته ای ایران، گام بزرگی در مسیر عادی سازی وضع پیرامون این برنامه برداشته شده است.

 اجرای موفق برجام به تأمین امنیت مناطق خلیج فارس و خاورمیانه کمک می کند و موجب تقویت امنیت این مناطق می شود و امیدواریم ایران و گروه 1+5 به انجام تعهدات خود در چارچوب برجام ادامه دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مسکو امیدوار است ایران و گروه 1+5 صادقانه به انجام تعهدات خود در چارچوب برجام ادامه می دهند.

بیانیه یادآور شد: با مشارکت شرکت روس اتم روسیه و سازمان انرژی اتمی ایران، مقادیر اورانیوم غنی شده ایران پیش بینی شده در برجام به خارج از این کشور منتقل شده است. این از شرایط اصلی و دشوارتر از بقیه شرایط طرح برجام بود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تأکید کرده است: مسکو در ایجاد بستر برای آغاز اجرای برجام نقش کلیدی ایفا کرد.

انگلیس: جهان امن تر خواهد شد

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس شامگاه شنبه از اجرایی شدن برجام استقبال کرد و آن نتیجه سال ها صبر و شکیبایی و تلاش دیپلماتیک دانست.

وی گفت: توافق هسته ای ایران که انگلیس نیز در آن نقش مهمی ایفا کرد، سبب می شود که خاورمیانه و جهان به مکان های امن تری تبدیل شوند.

وزیر خارجه انگلیس افزود: سال ها صبر و دیپلماسی مداوم و کار سخت فنی، بالاخره میوه خودش را که همان اجرای برجام است، داد.

وی اضافه کرد: در این میان افراد شکاکی نیز بودند که عنوان می کردند که ایران هرگز حاضر به انجام تعهداتش براساس توافق ( هسته ای وین ) نیست اما آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که این کشور به تعهداتش عمل کرده است.

آلمان: اجرای برجام لحظه ای تاریخی برای دیپلماسی است

«فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان طی بیانیه ای اجرایی شدن برجام را لحظه ای بزرگ و یک روز تاریخی برای دیپلماسی خواند.

وزیر خارجه آلمان گفت: ایران همه تعهدات خود را به انجام رسانده است. در مقابل تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران که به خاطر برنامه هسته ای اعمال شده بودند، لغو و تبادلات تجاری با ایران دوباره از سر گرفته خواهند شد.

در این بیانیه آمده است: با رونق گرفتن روابط بازرگانی رابطه ایران و جهان به طورکلی وارد یک مرحله جدید خواهند شد، هرچند که هنوز بعضی مناقشات دیگر درحال غلیان هستند و اختلاف نظرها و نیز برخی تضاد منافع همچنان وجود دارند ولی امروز ما می توانیم به حق از یک توافق تاریخی دیپلماسی صحبت کنیم و این لحظه شخصاً برای من یک لحظه بزرگی است.

اشتاین مایر دراین بیانیه افزود: دیپلماسی قادر است که بحران های خطرناک را خنثی کرده و اختلاف نظرهایی را که به نظر قابل حل نمی آیند را حل کند.

فرانسه: برجام گام مهمی در مسیر تلاش های بین المللی بود

لوران فابیوس وزیر امورخارج فرانسه روز شنبه در بیانیه ای از اجرای توافق هسته ای با ایران استقبال کرده و آن را گام مهمی در تلاش های بین المللی خواند.

وی در عین حال گفت فرانسه هشیاری خود را برای مشاهده رعایت دقیق تعهدات در قبال برجام حفظ خواهد کرد. فابیوس در ادامه این بیانیه مدعی شد فرانسه با قاطعیت سازنده اش ، به انعقاد این توافقنامه کمک کرده است.


سازمان ملل: اجرای برجام برای سالها ادامه یابد

دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مرحله ای مهم دانست.

"بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد از رسیدن به روز اجرا تحت برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه 3+3 استقبال و اعلام کرد که این مرحله مهمی است که منعکس کننده اعتقاد خوب تمامی طرف‌ها در اجرای تعهدات مورد توافق خود است.

دبیر کل سازمان ملل متحد تمامی طرف‌ها را ترغیب کرد که اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را در ماه‌ها و سال‌های پیشرو ادامه دهند.

بان‌کی‌مون تاکید کرد که این دستاورد نشان دهنده آن است که نگرانی عدم اشاعه جهانی از طریق مذاکره و دیپماسی صبر به بهترین نحو مورد بررسی قرار گرفت.

آمریکا: تهدید هسته ای ایران کاهش یافته است

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت اجرایی شدن برجام نشان داد که چقدر دیپلماسی در حل و فصل مسائل بغرنج موثر است. وی  گفت میزان اورانیوم غنی سازی شده ایران هم اینک فقط دو درصد میزانی است که قبل از آغاز مذاکرات برجام در اختیار داشت.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد پنج زندانی آمریکایی که در ایران در بازداشت به سر می بردند، آزاد شده اند.جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد تهدید ناشی از برنامه هسته ای اکنون کاهش پیدا کرده است. وی این موضوع را همزمان با اجرای موافقتنامه هسته ای با ایران اعلام کرد.

کری در سخنرانی خود در وین، به خبرنگاران گفت آمریکا در حال لغو تحریم های هسته ای ایران است؛ گامی که به گفته وی، باعث گسترده تر شدن افق فرصت ها برای مردم ایران می شود. وی در این باره گفت اقداماتی که ایران انجام داده است، اساسا برنامه هسته ای این کشور را تغییر داد.

وزیر خارجه آمریکا افزود این موافقتنامه که ماه ژوئیه گذشته حاصل شد، بار دیگر یادآور «قدرت دیپلماسی برای مقابله با چالش های عمده»‌ است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۷ دی ۱۳۹۴
این خبرازهزاران ازمایش موشکی برای مردم شیرین تراست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۲۷ دی ۱۳۹۴
خاورمیانه بخاطر وجود غده سرطانی اسرائیل نا امن است نه ایران
آخرین اخبار