اصفهان؛

نرخ بیکاری استان اصفهان 2.4 درصد بیشتر از میانگین نرخ بیکاری کشور

مدیرکل تعاون، کار، رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: نرخ بیکاری در این استان 2.4 درصد بیشتر از میانگین نرخ بیکاری کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان غلامعلی قادری درباره وضعیت اشتغال استان اظهار کرد: براساس سامانه ملی بازار کار کشور 41 هزار و 323 نفر جوینده کار در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد ، 12 هزار و 324 نفر زن (30 درصد) و 28 هزار و 999 نفر مرد (70درصد) هستند.

وی افزود: 51 هزار و 62 فرصت شغلی به دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های غیردولتی اعلام شده که از این تعداد، 16 هزار و 102 فرصت برای زنان (31.5 درصد) و 34 هزار و 960 فرصت برای مردان (68.5 درصد) است.

دبیر کارگروه اشتغال استان اصفهان ادامه داد: براساس سامانه ملی بازار کار کشور تعداد 17 هزار و 134 نفر توسط کاریابی‌های استان بکارگمارده شده‌اند که از این تعداد، چهار هزار و 360 نفر زن (25.5 درصد) و 12 هزار و 774 نفر مرد (74.5 درصد) هستند.

وی به مقایسه نرخ بیکاری در بهار و تابستان سال جاری در استان پرداخت و خاطر نشان کرد: براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در بهار 1394، 13.6 بوده که این میزان در تابستان 1394 به 13.3 کاهش یافته است.

مدیرکل اداره تعاون، کار، رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه نرخ بیکاری استان 2.4 درصد بیشتر از میانگین نرخ بیکاری کشور است، اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال، 41.1 بوده که در تابستان 1394 به 41.7 افزایش یافته است.

قادری با اشاره به موانع و مشکلات فراروی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اصفهان، گفت: یکی از مشکلات پیشروی اشتغال استان عدم اجرای کامل مصوبات شورای عالی اشتغال به ویژه درخصوص سهم تسهیلات ابلاغی به استان توسط بانک‌ها است.

وی ادامه داد: در استان اصفهان مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاران و مجریان طرح‌های اقتصادی اشتغال‌زا جهت ایجاد اشتغال بیشتر و تثبیت اشتغال وجود ندارد و این موضوع نیز یکی از موانع اشتغال‌زایی استان به حساب می‌آید.

مدیرکل اداره تعاون، کار، رفاه اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: یکی دیگراز موانعی که بر سر راه اشتغال استان وجود دارد، بالا بودن نرخ سود تسهیلات است. این نرخ سود تسهیلات توسط شورای عالی اشتغال برای اجرای طرح‌های اقتصادی اشتغالزا و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی اختصاص یافته و براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

قادری خاطرنشان کرد: دریافت تسهیلات بنگاه‌های بخش خصوصی و تعاونی از بانک‌ها و بوروکراسی زیاد در مراحل بررسی، تصویب و پرداخت تسهیلات به ویژه از محل منابع صندوق توسعه ملی مشکل دیگری است که گریبان گیر بخش اشتغال و سرمایه گذاری استان است.

وی، دلیل افزایش شدید هزینه‌ها را کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: این موضوع در بنگاه‌های اقتصادی باعث کاهش تولید می‌شود و به عنوان مشکل بخش اشتغال به حساب می‌آید.

دبیر کارگروه اشتغال استان اصفهان اضافه کرد: به دلیل تمرکز فعالیت‌ها در بانک‌های مرکز (تهران)، فرآیند بررسی، تصویب و پرداخت تسهیلات به طرح‌های بزرگ تولیدی و اشتغالزا طولانی خواهد شد.

وی اظهار کرد: مشکلات در تامین ارز مورد نیاز، مواد اولیه، قطعات یدکی صنایع در اثر تحریم‌ها، نوسانات شدید بازار ارز، انتقال منابع بانکی به موسسات مالی و اعتباری غیردولتی و بانک‌های خصوصی به لحاظ پرداخت سود و کارمزد بیشتر و عدم مصرف این منابع در بخش‌های مولد استان نیز از دیگر مشکلات و موانع اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان هستند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.