گسترش سریع ویروس زیکا به خارج از برزیل + تصویر

هنوز علت شیوع ناگهانی این ویروس در طی چند سال گذشته مشخص نیست. ویروسی که واکسن ندارد و آن را مسبب برخی مرگ‌ومیرهای کودکان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان، طی سال گذشته ویروس زیکا با رشدی هشداردهنده در آمریکای جنوبی گسترش‌یافته است و متخصصان بیم دارند که ایالت‌های جنوبی آمریکا کشورهایی هستند که در مرحله‌ی بعدی احتمالاً زیکا در آن شیوع پیدا خواهد کرد.

هنوز علت شیوع ناگهانی این ویروس در طی چند سال گذشته مشخص نیست. ویروسی که واکسن ندارد و آن را مسبب برخی مرگ‌ومیرهای کودکان می‌دانند.

طی هفته‌های گذشته زیکا به پورتوریکو، دروازه‌ی ورود بیماری‌هایی با ناقل حشرات به ایالات‌متحده، رسید. این ویروس پیش از آن در سراسر مکزیک پخش‌شده بود.

اسکات ویوِر، سرپرست موسسه‌ی عفونت و ایمنی انسانی در شعبه‌ی پزشکیِ دانشگاه تگزاس در گالوِستون می‌گوید: فکر می‌کنم ویروس زیکا در فصل بهار و تابستان احتمالاً به شهرهایی مثل فلوریدا و تگزاس برسد. این ویروس واقعاً بسیار سریع گسترش پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد زیکا از طریق پشه‌هایی مثل آئدس آلبوپیکتوس که در فرانسه یافت می‌شوند، منتقل بشود.

طبق برآورد مقامات برزیلی سال گذشته زیکا 1.5 میلیون نفر را آلوده کرده است. سابقاً تصور می‌شد که این ویروس با ظهور نشانه‌هایی همچون کهیر، سردرد، استخوان‌درد و تب و دوره‌ی بیماری 3 تا 12 روز پس از گزیدگی با نیش حشره تقریباً بی‌ضرر باشد؛ اما پس‌ازآنکه عده بسیاری در برزیل به آن دچار شدند، اکنون به نظر می‌رسد ویروس زیکا با نقص مادرزادی میکروسفالی یا کوچکی سر ارتباط داشته باشد. ناگفته نماند ناهنجاری میکروسفالی باعث رشد ناقص مغز شده و کودک سر کوچکی خواهد داشت.

تا به امروز موارد ابتلا به بیماری کوچکی سر در برزیل وجود داشته است اما سال گذشته رقم مبتلایان از 300 نفر در سال به 3000 نفر یعنی 10 برابر سال قبل افزایش داشته است.

اکنون زیکا به هند، پاکستان و بخش‌هایی از آفریقا و شمال مصر رسیده است و بیم آن می رود که از طریق موج مهاجران آفریقایی و خاورمیانه به اروپا برسد.

لازم به ذکر است که این ویروس در سال 1947 در جنگل زیکا، اوگاندا، کشف شد و تا سال 2007 فقط 20 مورد ابتلای به آن در دورافتاده‌ترین جزایر اقیانوس آرام جنوبی گزارش‌شده بود. محققان تصور می‌کنند این ویروس طی جام جهانی فوتبال در سال 2014 به برزیل واردشده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار