از فروکش کردن موج آنفلوآنزا تا تحت تاثیر قرار گرفتن ۳۵ میلیون نفر از مردم کشور از آلودگی هوا

فروکش کردن موج آنفلوآنزا و نوید بهره‌برداری از ۲ هزار و ۴۰۰ تخت ICU در روزهای آینده از جمله اخبار وزارت بهداشت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت بهداشت در هفته گذشته از فروکش کردن موج آنفلوآنزا تا تحت تاثیر قرار گرفتن ۳۵ میلیون نفر از مردم کشور از آلودگی هوا و نویدبهره‌برداری از ۲ هزار و ۴۰۰ تخت ICU در روزهای آینده خبر می‌دهد. 

۳۵ میلیون نفر از مردم کشور زیرسایه آلودگی هوا
ندامتی رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا در خصوص تأثیر آلودگی هوا بر سلامتی مردم گفت: آلودگی هوا بر تمام ارگان‌های بدن تأثیر می‌گذارد و امروز هیچ نقطه ابهامی در این مورد وجود ندارد کمترین و کوچک‌ترین کشفی که دربارهٔ تأثیر آلودگی هوا داشته‌ایم سرطان‌زا بودن آن است. 

وی افزود: نیمی از کشور با آلودگی هوا درگیر هستند که معادل ۳۵ میلیون نفر می‌شود بنابراین کوچک‌ترین اقدامی در این مورد میل عظیمی از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آلودگی هوا هفتمین عامل خطر محسوب می‌شود. 

آزمایشگاه‌های کشور رتبه‌بندی می‌شوند 
رستگار رییس آزمایشگاه‌های مرجع سلامت سازمان غذا و دارو و دبیر علمی همایش کشوری آزمایشگاه‌های بر‌تر در نشست خبری که به این مناسبت در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: قرار است تمام آزمایشگاه‌های کشور را چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی رتبه‌بندی کنیم و براساس کیفیت کارشان رتبه‌ای که مثلاً‌ در بخش فیزیک و شیمیایی یا تجهیزات یا غیره گرفته‌اند اعلام نماییم. سپس در ۲۶ دی ماه در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی با مسئولان ذی‌ربط از آزمایشگاه‌هایی که رتبه‌های بالایی را دریافت‌ کرده‌اند تقدیر و تجلیل نماییم. 

دولت و دانشگاه‌ها ۱ تا ۵ درصد در حوزه دندانپزشکی مشارکت دارند 
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص علت نارضایتی جمعی از متخصصان دندانپزشکی از شرایط کاری خود، گفت: سرمایه‌گذاری دولتی و دانشگاهی برای حوزه دندانپزشکی در کشور بسیار کم است یعنی مشارکت دانشگاه‌ها و دولت در عرصه خدمات دندانپزشکی مردم بین ۱ تا ۵ درصد است لذا عملا حضور چندانی در این حوزه نداشته‌اند. 


وزیر بهداشت: توافق‌نامه بیمارستان هسته‌ای، توافق کاغذی نبوده است 
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه چهارمین همایش بین المللی آلودگی هوا و صدا ضمن بیان اینکه ما از تجربیات بین‌المللی برای کاهش آلودگی هوا برخوردار هستیم، گفت: ما تجربیات لازم را برای مهار آلودگی هوا در کشور داریم، تنها نیاز به اراده و وحدت نظر و همچنین اخلاص در رفتار مسئولین داریم و نباید مسئولین این مشکل را به گردن یکدیگر بیاندازند، از لحاظ سیاسی نمی‌دانم که آلودگی هوا چه میزان خسارت به کشور وارد کرده است، امیدوارم در سال آینده بار بیماری و آسیب به حوزه سلامت و کاهش طول عمر به میزان قابل توجهی کاهش یابد. 

آلودگی هوا مشکلی خودساخته است/باید نگاه علمی جایگزین نگاه سیاسی شود 
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهارمین همایش بین‌المللی مدیریت آلودگی هوا و صدا در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما ضمن بیان اینکه مساله سلامت مردم و پیشگیری از آسیب و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا یکی از دغدغه‌های مسئولین کشور است، گفت: شهرنشینی و مدرنیته عوارضی دارد که دامنگیر همه کشور‌ها شده است، در بسیاری از کشورهای جهان بویژه شهرهای صنعتی مساله آلودگی هوا وجود دارد، که بخشی از آن از سوی سیاستمداران و کار‌شناسان غیر خبره لاینحل به نظر می‌رسد ولی اگر کار را به دست دانشگاهیان بدهیم، به نظر می‌رسد کار آسانی باشد. 

وزارت بهداشت پرستار مهاجر تربیت می‌کند
محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری در خصوص تربیت پرستار توسط وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در حفظ و نگهداشت کادر پرستاری مشکل دارد و این باعث مهاجرت پرستاران شده است و سالانه حدود ۱۰۰۰ پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند. 

وی افزود: سیاست‌های وزارت بهداشت در خصوص پرستاران عوض نشده است به عنوان مثال در کرمان به راحتی پرستاران را بیرون کرده‌اند و در نقاط دیگر پرستاران پرداختی حقوق نداشته‌اند و این باعث شده حرفهٔ پرستاری در کشور جذابیتی نداشته باشد. 

مالیات بر سیگار گامی در جهت تامین منابع جدید در حوزه سلامت 
حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص تاثیر مالیات بر کالاهای آسیب رسان به ویژه سیگار بر نظام سلامت گفت: وزارت بهداشت از اختصاص مالیات بر کالاهای آسیب رسان ۲ هدف دارد هدف اصلی کاهش میزان مصرف کالاهای آسیب رسان که دو نتیجه را در پی خواهد داشت و شامل افزایش سلامت مردم و کاهش هزینه‌های تحمیل شده به حوزه سلامت است. 

وی افزود: دومین هدف وزارت بهداشت از مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان این است که منابع جدیدی برای حوزه سلامت ایجاد شود. طبق تجربه‌ای که اکثر کشورهای دنیا داشته‌اند افزایش مالیات بر سیگار می‌تواند مهم‌ترین عامل کاهش مصرف آن و یکی از منابع اصلی تامین برای حوزه سلامت باشد. که طبق طرحی که ما ارائه کرده‌ایم می‌تواند طی ۵ سال ۱۱ هزار میلیارد تومان به حوزه بهداشت و درمان اضافه کند. 

همهٔ مردم باید پزشک خانواده داشته باشند/ ۱۰۵۰ مراقب سلامت در فارس 
حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص حمایت‌های وزارت بهداشت از پزشک خانواده گفت: نظام ارجاع و پزشک خانواده جزو برنامه‌های اساسی وزارت بهداشت است که با توجه به منابع و پزشک‌های موجود برنامه چند‌لایه‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم. پزشک خانواده در روستا‌ها بهورز و در شهر‌ها کار‌شناس سلامت فارغ‌التحصیل که آموزش‌های اضافی را دیده باشد، گفته می‌شود. همهٔ مردم باید یک پزشک خانواده داشته باشند که به صورت فعال به آن‌ها خدمت ارائه دهد. 

وی افزود: در استان فارس برای شهرنشینان حدود ۱۰۵۰ پزشک عمومی و مراقب سلامت اختصاص داده‌ایم که به تدریج آن را گسترش خواهیم داد. برای سال‌های آینده هم جابجایی منابع و هم اختصاص منابع جدید باید در دستور کار قرار گیرد. 

حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن در مراسم کلنگ زنی بیمارستان سوانح و سوختگی/اعتراض ساکنین خیابان یاس به ساخت این بیمارستان 
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان سوانح و سوختگی در خصوص نیاز کشور برای احداث بیمارستان‌ سوانح سوختگی گفت: بیمارانی که در پتروشیمی خوزستان دچار سوختگی بودند حدود ۹۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه برای مراحل اولیه درمان خود صرف کرده‌اند. سوختگی یک بیماری پرهزینه است ۲۵ هزار بیمار سوختگی در کشور داریم که اعتبار ۳۵ میلیاردی برای این بیماران در اختیار ما قرار دارد. مجلس باید توجه بیشتری به بیماران سوختگی داشته باشد. 

وی افزود: دو هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم که ۴۰۰ تخت مربوط به بخش آی سی‌یو سوختگی است که از این تعداد تنها ۸۷۰ تخت داریم که ۱۰۰ مورد از آن‌ها مربوط به آی سی یوی سوختگی است. 

۱۳ هزار کالا در حوزه تجهیزات پزشکی قیمت‌گذاری شد 
سیدحسین صفوی مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: قیمت‌گذاری‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی در حال انجام است و این قیمت‌ها در سایت این اداره کل به آدرس IMED. IR منتشر شده است. 

مهم‌ترین وظیفه کادر درمانی پاسداشت سلامت و حقوق مردم است 
محمد آقاجانی در دومین همایش سراسری مدیران و روسای اداره‌های نظارت بر امور درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، نقش این حوزه را در پیشبرد اهداف برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت بسیار موثر دانست و گفت: طی سال‌های اخیر اقدامات دولت یازدهم در حوزه سلامت بسیار ارزنده بوده است چراکه دولت یازدهم، سلامت مردم را یکی از اولویت‌های مهم خود قرار داد. 

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه با اجرای برنامه طرح تحول سلامت بسیاری از مشکلات در حوزه سلامت مرتفع شد، افزود: البته هنوز مشکلاتی در زیرساخت‌ها، منابع مالی، نیروی انسانی و فرایند نظارت وجود دارد. 

طرح تحول سلامت با قوت ادامه می‌یابد 
حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص چالش‌های موجود در مسیر اجرای طرح تحول سلامت گفت: در حال حاضر می‌توانم بگویم که تمام برنامه‌هایی که در طرح تحول سلامت مد نظر بود با قوت تمام در حال انجام است و هیچ خدشه‌ای در مسیر اجرایی آن وجود ندارد. 

وی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که در خصوص قیمت نفت به صورت ناجوانمردانه پیش آمده است فعلاً طرح جدیدی را شروع نخواهیم کرد تا ببینم اوضاع چگونه پیش می‌رود. 

۲۵درصد هزینه‌های دندانپزشکی از جیب مردم پرداخت می‌شود 
حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص میزان پرداختی از جیب مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی گفت: در شهرهای بزرگ کشور ۲۵ درصد از هزینه‌های پرداختی از جیب مردم به حوزه دندانپزشکی اختصاص پیدا می‌کند که هزینهٔ بسیار بالایی است. 

وی ضمن تاکید بر لزوم اندیشیدن تدابیری جهت کاهش پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت به ویژه برای خدمات دندانپزشکی گفت: هزینه‌ها در این حوزه باید مطابق با استطاعت مالی مردم باشد که در این جهت تدابیری از جمله پیشگیری در این حوزه و ارائه خدمات دندانپزشکی مطابق با استاندارد معقول می‌باشد. 

تعرفه‌ها ابزار سیاست‌گذاری حوزه سلامت است 
حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت با توجه به رسیدن ماه‌های پایانی سال و زمان تعیین تعرفه‌های سال ۹۵ در خصوص میزان تطبیق تعرفه‌های جدید با تعرفه‌های واقعی گفت: تعرفه‌ها از ابزار سیاست‌گذاری در حوزه سلامت است که سیاست‌گذار می‌تواند اهداف مطلوب خود را از طریق آن اعمال کند. به طور مثال برای کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی می‌تواند تعرفه‌ها را جابجا کنند. 

وی افزود: موضوع دیگری که حائز اهمیت است، منطقی بودن میزان تعرفه‌ها است مثلا در کشوری که تورم دارد انقباض قیمت ‌ها فقط بر اساس طرف خریدار سیستم ارائه خدمات را دچار مشکل می‌کند و از طرفی به توان پرداختی مردم نیز باید توجه کنیم، پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه واقعی کردن تعرفه‌ها از طریق منابع دولتی و بیمه‌ها است، نه از طریق جیب مردم که امیدواریم بتوانیم آن را عملی کنیم. 

فرصت ۲ روزه انتخاب رشته محل برای پذیرفته‌شدگان آزمون دکتری تخصصی 
محمدحسین‌پور کاظمی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی اظهارداشت: داوطلبان پذیرفته‌شده در مرحله نخست آزمون دکتری تخصصی، روزهای ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه فرصت برای انتخاب رشته محل تحصیل دارند. 

وی با تأکید بر اینکه داوطلبان حتماً باید از فرم انتخاب رشته محل خود پرینت تهیه کنند، تصریح کرد: درصورتی‌که داوطلب به هر دلیل در تاریخ‌های فوق موفق به انتخاب رشته محل نشوند، از فرآیند پذیرش حذف خواهند شد و مرکز سنجش آموزش پزشکی هیچ‌گونه مسئولیتی در این زمینه ندارد. 

پایان موج اول آنفلوآنزا در کشور 
گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص وضعیت فعلی شیوع آنفلوآنزا در کشور گفت: وضعیت شیوع آنفلوآنزا در مجموع ظرف ۲ هفته گذشته به آرامی در حال کاهش است. امیدواریم شیب کاهش آنفلوآنزا در هفته‌های جاری بیشتر شود، هرچند که تمام استان‌های کشور از یک وضعیت برخوردار نیستند. 

ضرورت ایجاد شبکه علمی در کشورهای منطقه 
سید حسن هاشمی در حاشیه بازدید از بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی نبتیه در جنوب لبنان، گفت: این بیمارستان حدود ۲۰۰ پزشک دارد که ۲۴ نفر از آنان در ایران فارغ التحصیل شده‌اند که جزء بهترین‌های رشته خود هستند و‌ای کاش اساتید آن‌ها بودند و می‌دیدند که مردم و جامعه پزشکی لبنان، احترام خاصی برای آن‌ها قائل هستند. 

وی تصریح کرد: دانشجویان خارجی و لبنانی‌هایی که در ایران تحصیل می‌کنند به نوعی نماینده سطح علمی و مهارت پزشکی ایران در کشور خودشان هستند و ما هر چقدر برای ارتقای دانش و توانمندی آن‌ها تلاش کنیم، قطعا به نفع ما است و نشان دهنده توانایی و پیشرفتهای آموزش پزشکی کشور ماست. 

بوشهر پایلوت اجرای طرح نظام ارجاع سلامت و پزشک خانواده می‌شود 
علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه توجه به حوزه سلامت از مهم‌ترین راه‌های توسعه و پیشرفت است اظهار داشت: ۸۰ درصد تامین سلامتی در بخش امور اجتماعی است که این مهم نشان از اهمیت مشارکت همگان در حوزه سلامت دارد. 

وی دسترسی آسان مردم به امکانات درمانی و بهداشتی را از راه‌های توسعه عدالت دانست و گفت: تحقق این مهم، سلامتی را در حوزه‌های گوناگون توسعه می‌دهد که طرح تحول نظام سلامت در این راستا اجرایی شده است. 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه استان بوشهر در اجرای طرح تحول نظام سلامت به سبب تعامل مسئولان و اجرای طرح‌های مختلف و نوین در کشور الگو است تصریح کرد: توسعه طرح‌های حوزه اجتماعی سبب ایجاد نشاط و امیدواری می‌شود که اکنون استان بوشهر با اجرای طرح‌های امید اجتماعی در کشور نمونه و الگو است. 

اعلام ظرفیت پذیرش دکترای پزشکی 
پورکاظمی رئیس مرکز سنجش پزشکی در خصوص اعلام ظرفیت پذیرش دکترای پزشکی و انتشار کارنامه‌ها گفت: ۱۹ دی ماه ظرفیت‌های دوره دکتری اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز سنجش پزشکی نتایج را مشاهده کنند. 

وی افزود: دوشنبه ۲۱ دی ماه کارنامهٔ افرادی که در آزمون دکتری شرکت کرده‌اند بر روی سایت قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند نتایج را دریافت کنند. 

وی در ادامه گفت: حدود هزار مورد ظرفیت اعلام شده بود که ۲۰۰۰ نفر مصاحبه شدند و کارنامه و رتبهٔ ۲ هزار نفر در روز دوشنبه اعلام خواهد شد و داوطلبان می‌توانند انتخاب رشته نمایند. 

بازنگری آیین‌نامه آزمایشگاه‌ها گامی برای ارتقا خدمات 
محمد آقاجانی معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص اصلاح قوانین مربوط به آزمایشگاه‌ها مبنی بر حضور ۴ پزشک متخصص بیان کرد: اصلاح قوانین نیازمند بررسی‌های فنی است که در وزارتخانه‌ در حال بررسی است. 

از گروه‌های مختلف تخصصی در این زمینه نظرخواهی شده است تا اگر تغییری در آیین‌نامه آزمایشگاه‌ها اعمال شد دقیقاً براساس مبانی کار‌شناسی باشد.
 
استفاده از فرصت‌های ایران و سوریه در جهت ارتقای دانش و مهارت‌های علوم پزشکی 
وزیر بهداشت با اشاره به دیدار خود با وزیر بهداشت سوریه، اظهار داشت: در این دیدار در خصوص روابط دو جانبه علمی و پژوهشی ایران و سوریه در حوزه علوم پزشکی گفتگو کردیم و تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد. 

دکتر سید حسن هاشمی در دومین روز سفر خود به لبنان و سوریه با اعلام این مطلب، افزود: بنا شد از فرصت‌های موجود در دو کشور در جهت ارتقای دانش و مهارت‌های علوم پزشکی استفاده شود. 

مهلت درج برچسب چراغ راهنمای تغذیه‌ای به کارخانجات تولید مواد غذایی تا پایان سال 
رسول دیناروند در نشست خبری چهارمین همایش کشوری «آزمایشگاه‌های بر‌تر سازمان غذا و دارو» گفت: سازمان غذا و دارو مسئولیت نظارت و کنترل کالاهای سلامت محور را عهده دار است. کالاهای سلامت طیف وسیعی دارند که مصرف انسانی دارند و مردم نسبت به برخی از آن‌ها بسیار حساس‌اند. دارو، واکسن، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی، بهداشتی و فراورده‌های غذایی از کالاهای مهم سلامت محور محسوب می‌شوند که مسئولیت کنترل کیفیت و سلامت آن‌ها با سازمان غذا و داروست. 

برگزاری کلاسهای آمادگی زایمان برای یک میلیون از زنان باردار کشور 
اسماعیل مطلق گفت: این کلاس‌ها ۸ جلسه هستند که از هفته ۲۰ بارداری آغاز و تا ۳۷ هفته بارداری به پایان می‌رسد. هر جلسه ۹۰ دقیقه است در هرجلسه مطالب تئوری، ورزش، تن آرامی، تکنیک تنفس و ماساژ آموزش داده می‌شود. 

دکتر مطلق در ادامه گفت: مطالب تئوری عبارتند از: بهداشت فردی با تاکید بر آناتومی و فیزیولوژی، تغذیه دوران بارداری، سلامت روان و بهداشت روانی، آموزش علائم هشدار، انتخاب روش مناسب زایمان و برنامه ریزی برای زایمان، روشهای کاهش درد زایمان، مراحل زایمان، مراقبتهای پس از زایمان، شیردهی، بهداشت نوزاد

بهره‌برداری از ۲ هزار و ۴۰۰ تخت ICU در روزهای آینده 
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص اقداماتی که در جهت تامین تخت‌های ویژه بیمارستانی صورت گرفته است، ‌گفت: در مجموعهٔ وزارت بهداشت حدود ۵ هزار و ۴۰۰ تخت ویژه ICU وجود دارد، به همین تعداد هم تخت ویژه کم داریم. برنامه ریزی‌هایی برای فراهم کردن ۲ هزار و ۴۰۰ تخت ICU داریم که بخشی از آن در طی روزهای آینده و ما بقی آن در سال آینده به بهره برداری می‌رسد. 

وی افزود: تلاش داریم که در طی امسال و سال آینده حدود ۵۰ درصد به ظرفیت تخت‌های ICU وزارت بهداشت را اضافه کنیم با توجه به اینکه با استاندارد‌ها و نیاز واقعی مردم فاصله زیادی داریم. 


اعلام آمادگی ایران برای احیای صنعت سوریه 
رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در خصوص دستاورد سفر خود به سوریه بیان کرد: در سوریه طبق توافقات قرار بر این شد شرکت‌های دارویی ایرانی برای صادرات و کمک به صنعت از بین رفته ناشی از جنگ سوریه حضور پیدا کنند. 

وی افزود: با توجه به اینکه قبل از بحران‌ها سوریه صنعت خوبی داشته است برای بازسازی آن اعلام آمادگی کردیم که با استقبال طرف مقابل مواجه بود.
 
دومین پایگاه سلامت دهان و دندان افتتاح شد 
حمید صمدزاده رییس اداره سلامت دهان ودندان وزارت بهداشت در این مراسم گفت: یکی از برنامه‌های این اداره راه اندازی پایگاه‌های سطح دو خدمات بهداشت دهان و دندان است. 

وی افزود: یک سری از خدمات دندان پزشکی در قالب تفاهم نامه با بیمه سلامت قرار است تحت پوشش قرار بگیرند، بر اساس این تفاهم نامه نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خدمات سطح یک و دو دهان و دندان قرار می‌گیرند. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار