نیویورک تایمز: آزادی تفنگداران آمریکایی، چشم‌انداز روشنی در آینده روابط تهران- واشینگتن ترسیم کرد

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت آزادی سریع تفنگداران آمریکایی نشانه‌ای برای چشم انداز روابط گرمتر میان ایران و آمریکا است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی به قلم "دیوید سانگر،" "اریک اشمیت" و "هلن کوپر" نوشت: بحران توقیف دو شناور نظامی آمریکایی در خلیج فارس، روز چهارشنبه با اقدام ایران برای بازگرداندن آن دو شناور و آزاد کردن تفنگداران برطرف شد. این در حالی بود که مقامات پنتاگون تلاش می کردند، توضیح دهند چگونه این شناورها به یکی ازپایگاه های دریایی ایرانی نزدیک شده اند.

دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، از آزادی سریع تفنگداران آمریکایی استقبال کرد و آن را نشان دهنده مزیت های جنبی روابط جدید دیپلماتیک با ایران برشمرد که در نتیجه توافق هسته ای میان تهران، واشینگتن و پنج کشور دیگر در ژوئیه حاصل شده است. انتظار می رود توافق هسته ای هفته آینده به مرحله اجرایی درآید و در نتیجه تحریم های نفتی و مالی اعمال شده ضد ایران در یک دهه گذشته لغو و در حدود صد میلیارد دلار از دارایی های مصادره شده اش در خارج نیز به تهران بازگردانده شود.

"جان کری،" وزیر خارجه آمریکا، با تشکر از همکاری ایرانی ها روز چهارشنبه گفت: می توانیم تبعات اتفاق مشابه به این را در سه یا چهار سال پیش تصور کنیم.

کری در پنج تماس تلفنی با "محمد جواد ظریف،" همتای ایرانی، موضوع آزادی تفنگداران آمریکایی را پیگیری کرد. مقامات ارشد آمریکایی تصریح کردند ظریف تحصیلکرده آمریکا نگران بود این اتفاق تاثیر منفی بر توافق هسته ای بگذارد که وی و "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، مشروعیت خود را برایش به خطر انداخته اند.

هنوز مشخص نیست که ظریف چه اندازه بر تحولات اخیر نفوذ داشته و چه کسی درباره آزادی تفنگداران تصمیم گرفته است.

این روزنامه در ادامه با اشاره به توضیحات مقامات پنتاگون درباره چگونگی رخ دادن این اتفاق نوشت: تا کنون آنها نتوانسته اند توضیح دهند چگونه ارتباط این دو شناور با ارتش قطع شده است. برخی مقامات خاطر نشان کردند خدمه این شناورها تقریبا جوان بودند.
 
یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت: احتمالا هدف از پخش تصاویر مربوط به عذرخواهی ستوان نیروی دریایی کاهش تشنج های احتمالی بوده است. بر اساس قوانین ارتش آمریکا، به زندانیان جنگی آمریکایی توصیه شده است تا حد امکان اطلاعات کمی به اسیرکننده هایشان بدهند؛ اما در حال حاضر ایران و آمریکا در جنگ نیستند و چنین قانونی برای این اتفاق صدق نمی کند.

کری با تاکید بر این که ایران با تفنگداران آمریکایی رفتار خوبی داشته و در سریعترین زمان ممکن آنها را آزاد کرده است، این رفتار ایران را نشان دهنده مزایای مذاکرات جدید دو کشور و اثبات کننده موثر بودن رویکرد اوباما برای نزدیک شدن به ایران برشمرد.

البته "جان مک کین،" سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا، و دیگر جمهوری‌خواهان استدلال دیگری از این اتفاق داشتند و معتقد بودند که این که توافق هسته ای به بازگشت این تفنگداران تا حدی کمک کرده، مضحک است. آنها با نقض آشکار قوانین بین المللی و اصول دیرینه دریانوردی بازداشت شده بودند، زیرا شناورهای آنها دچار مشکل شده بود.

یک تحلیلگر محافظه کار برجسته ایرانی که با مقامات عالی رتبه این کشور نیز ارتباط دارد، تاکید کرد در حادثه کنونی دو طرف تلاش کردند تنش ها را در سطح پایین نگه دارند.

"دنیس مک دوناف،" رئیس کارکنان کاخ سفید، گفت: دخالت سریع و موثر جان کری در این موضوع و نیز امکان ارتباط مستقیمش با همتای ایرانی در حل این موضوع نقش مهمی داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۴ دی ۱۳۹۴
من اگر جای ریس جمهور امریکا باشم ،همیشه فکرم اینکه مبادا با ایرانیها درگیر بشم ،چون نتیجه خیلی وحشتناکی داره ، از سواراخ سوزن باید عبور کنند ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۴ دی ۱۳۹۴
خدا کنه انتخابات بعدی آمریکا جمهوری خواه های وحشی شکست بخورن.کلا جمهوری خواها دنبال جنگ و دیکتاتوری هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۴ دی ۱۳۹۴
خدا کنه انتخابات بعدی آمریکا جمهوری خواه های وحشی شکست بخورن.کلا جمهوری خواها دنبال جنگ و دیکتاتوری هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۴ دی ۱۳۹۴
یه امریکایی درست و حسابی هست و عاقل اونهم جان کری بقیه نادان اندر نادان اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۴ دی ۱۳۹۴
اون یکی زندانی ها رم بهشون بدید برن مثلا یه زندانی میخواد چکار کنه اخراجشون کنید ازایران تا دیگه ایران نیان پسشون بدید بره همه کارارو انجام بدید تا انقدر نگن ما تروریسمیم از این حرفا
France
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۴ دی ۱۳۹۴
راستی نهار چی خوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۴ دی ۱۳۹۴
سلام خدا رو شکر که آزاد شدن چرا که ما ملتی صلح طلب هستيم و از جنگ بيذاريم اما محکم پای آرمان هامون وايستاديم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۴ دی ۱۳۹۴
سلام..
من همه خبرهاتونو میخونم الان یه سوال واسم ایجاد شد...
از قول ریس بانک مرکزی گفتید ک 30 میلیارد دلار پول ایران ازاد میشه اینجا گفتن 100...اختلاف زیاده حالا جدا چقدر قراره ازاد بشه؟
برنامه دولت چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۴ دی ۱۳۹۴
عجججججججججججججججججججب !!
آخرین اخبار