رشد اقتصادی کمر رکود را زمین میزند؟

براساس گزارش بانک جهانی در سال 2016 میانگین رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه 7/ 3 درصد پیش‌بینی شده است اما فعالان اقتصادی معتقدند تحقق این امر چندان امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر گزارش بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران 9/ 1 درصد در سال 2015 بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 به 8/ 5 درصد برسد. این در حالی است که در سال 2016 میانگین رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه 7/ 3 درصد پیش‌بینی شده است.درهمین خصوص باشگاه خبرنگاران در گفتگو با فعالان اقتصادی از تحقق این امر جویا شد.

محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رشد اقتصادی که بانک جهانی برای کشور پیش بینی کرده گفت: اصلاح ساختاری اقتصاد، تحریم‌ها و رکود جهانی سه عامل مهم در بحث رکود اقتصادی کشور است.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها ارتباط دارد افزود: با رفع تحریم‌ها تا اواخر دی ماه فضای مثبتی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود اما صلاح ساختاری اقتصاد زمان بر است و آثار آن در میان دولت و بلند مدت مشاهده می‌شود.

وی در خصوص عامل سوم تأثیر گذار بر رکود اقتصادی کشور یعنی رکود حاکم بر جهان نیز گفت: رکود جهانی یامنطقه ای قیمت جهانی نفت را به یک دوم آن نسبت به دو سال گذشته رسانده و همچنین فلزات پایه از  جمله مس و سنگ آهن نیز کاهش 60 درصدی قیمت را داشته‌اند که این عوامل نشان از آن دارد که این روند حداقل تا سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ رشد اقتصادی باتوجه به پیش بینی‌های بانک جهانی دور از دسترس خواهد بود اما در این میان اقدامات عملیاتی دولت در این زمینه اثر گذار خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: شاخص‌هایی از جمله سبک کار و بهبود وضعیت اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی می‌تواند مفید باشد اما در طول یکسال مطمئناً به نرخ رشد خاصی دست پیدا نخواهیم کرد.

**دولت باید درآمد و بودجه خود را از نفت جدا کند


یک عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: اجرای سیاست‌های مالی درست و لغو تحریم‌ها به رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

مرتضی عزتی عضوهیئت علمی دانشکده تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نیز با لغو تحریم‌ها و اعلان سیاست‌های مالی درست می‌تواند به رشد اقتصادی دست یافت.

وی با اشاره به اینکه اجرای سیاست‌های به جا در تحقق این رشد اقتصادی تأثیر گذار است افزود: کنار گذاشتن تدابیری که در سال‌های قبل بر اقتصاد حاکم بود و اولویت قرار دادن منطق اقتصادی موجب تحریک اقتصاد خواهد شد.

عزتی تصریح کرد: این گونه نیست که هر سیاستی منجربه رشد اقتصادی شود و در وضعیت کنونی رویکرد دولت نسبت به اقتصاد به طور نسبی بهبود یافته و ادامه این روند امیدوار کننده خواهد بود.

وی با اشاره به به وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی گفت: درآمدهای نفتی بر رشد اقتصادی کشور تأثیر مثبتی می‌گذارد و دولت باید بتواند درآمدها و بودجه خود را از نفت و فراورده های نفتی ان جدا کند.

**رشد اقتصادی گسترده نداریم

یک استاد دانشگاه تهران گفت: باتوجه به رکود حاکم بر کشور هیچ گونه رشد اقتصادی برای سال آینده پیش بینی نمی‌شود.

عباسعلی ابونوری استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در شرایطی که کشور در حالت رکود به سر می‌بریم رشد گسترده اقتصادی نخواهیم داشت وشاید تنها در بخش‌هایی شاهد این امر باشیم.

وی افزود:معمولاً اطلاعاتی را که بانک جهانی پیش بینی می‌کند بر اساس بودجه و برنامه‌هایی که دولت اعلام می‌کند است اما در حال حاضر دولت هیچ بودجه و برنامه‌ای برای سال جدید اعلام نکرده و ما نمی‌توانیم با اطمینان در این زمینه نظر دهیم.

این استاد دانشگاه گفت: بانک جهانی با توجه به شرایط منطقه‌ای اعلام نظر کرده و دولت هنوز برنامه منسجم برای سال جدید ارائه نداده است و با ارائه برنامه ششم توسعه و بودجه 95 می‌توان بر اساس آن درآمدها و مخارج‌ها را د رنظر گرفت و مشخص کرد آیا رشد اقتصادی خواهیم داشت.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار