برتری خواص نانو کامپوزیت‌های طبیعی در صنعت بسته بندی

محققان دانشگاه شریف به کمک ترکیب نشاسته‌ی ترموپلاستیک و نانو الیاف طبیعی سلولز،‌ نانو کامپوزیتی را ساختند که زیست تخریب پذیر است و خواص مکانیکی مناسبی دارد.

امیر قاسمی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با توجه به افزایش روز افزون اهمیت پلیمرهای زیست تخریب پذیر گفت: این نوع پلمیرها برای محیط زیست ضرری ندارند اما جذب رطوبت بالا و پایین بودن خواص مکانیکی، مانع از تولید انبوه این نوع پلیمرها از جمله رزین نشاسته شده است. 

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این دو مشکل از ترکیب نشاسته‌ی ترموپلاستیک با پلیمرهای پایه نفتی و الیاف و ذراتی به عنوان فاز تقویت کننده، استفاده شده است. 

قاسمی اظهار داشت: از طرفی ایجاد خواص عملکردی قابل مقایسه با پلیمرهای پایه نفتی و هزینه‌ی تولید آن‌ها بسیار اهمیت دارد. در نتیجه باید وابستگی به منابع نفتی را کاهش داد. 

وی توضیح داد: در این طرح نانو کامپوزیتی بر پایه‌ِ نشاسته‌ی ترموپلاستیک و نانو الیاف طبیعی سلولز ساخته شده تا وابستگی نفتی کم شود و موجب افزایش پایداری حرارتی و ارتقای زیست تخریب پذیری شود. 

قاسمی در پایان افزود: به کار بردن الیاف طبیعی در ترکیب این نانو کامپوزیت علاوه بر مقاومت سایشی مطلوب، خواص مکانیکی مناسب و قیمت پایین، جایگزین مناسبی برای الیافی همچون شیشه و کربن محسوب می‌شود. این نانو کامپوزیت‌ها در صنایع بسته بندی کاربرد دارند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار