معرفی 12 زندانی ایرانی محبوس در آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های اقتصادی

12 ایرانی به اتهام کمک به توسعه برنامه هسته‌ای ایران، در آمریکا زندانی و یا در انتظار محاکمه هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ ۱۲ ایرانی مقیم آمریکا به اتهام فروش تکنولوژی‌هایی که ممکن است به توسعه برنامه هسته‌ای و نظامی تهران منتهی شده باشد،  در این کشور زندانی و یا در حال محاکمه هستند..

رویترز در خبری مدعی شد این آمار را از بررسی هزاران صفحه اسناد دادگاهی، مصاحبه با اعضای خانواده و وکلاء بدست آورده است. جستجوهای رویترز به افشای جزئیات جدیدی درباره این مردان منتهی شد که از تاجری در هیوستون، تا کارگری در بروکلین و یک کارآفرین صنایع فضایی را شامل می‌شود. یازده نفر از این افراد متولد ایران هستند و همگی اقامت قانونی آمریکا را در اختیار دارند.

وکلای این افراد می‌گویند پس از توافق هسته‌ای ژوئیه گذشته که قرار شد در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اقتصادی این کشور تسهیل شود، برخی از این مردان به آزادی پیش از موعد امیدوار شده‌اند. 

رویترز در ادامه مدعی شد: یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود گفت مقامات ایرانی اخیرا با برخی از زندانیانی که در آمریکا نگهداری می‌شوند ملاقات کرده‌اند تا ببینند آیا آنها مایل به بازگشت به ایران در صورت تبادل خواهند بود یا نه.

در ادامه به نقل از "وحید حسینی،" یکی از افرادی که گفته می‌شود در آمریکا محبوس هستند، می‌خوانیم: "نماینده دولت ایران تلاش ناموفقی داشت که در ماه اوت وی را در زندان ملاقات کند. این مقام در همان ماه با یک زندانی دیگر به نام علی صابونچی دیدار کرده بود. رویترز نتوانست با صابونچی ارتباط برقرار کند و نمی‌تواند انجام این دیدار را تأیید نماید.

حسینی می‌گوید: این مقام، که نام‌ فامیل او "جهانسوزان" است، در تماسی تلفنی پس از دیدار با صابونچی به وی گفته این تبادل ممکن است. "فریبرز جهانسوزان،" مقامی در بخش حافظ منافع ایران در واشینگتن، از اظهار نظر درباره این موضوعات یا اینکه زندانیان را ملاقات کرده یا نه اجتناب کرد.

رویترز به نقل از جهانسوزان نوشت: ما صرفا به انجام کارهای کنسولی در واشینگتن مشغول هستیم و از اینکه در ایران درباره این موضوع چه می‌گذرد خبری نداریم.

دولت آمریکا درباره امکان تبادل زندانیان اظهار نظری نکرده است. یک مقام در وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که مقامات ایرانی به صورت مداوم نگرانی‌هایی درباره شهروندان‌شان در زندان‌های آمریکایی مطرح کرده‌اند.

اسامی زندانیان ایرانی به ادعای رویترز عبارت است از: 

حمیدرضا هاشمی: در اواسط 50 سالگی قرار دارد و به انتقال فیبر کربن از طریق دوبی به ایران متهم است.

رضا اولنگیان: این متهم ایرانی هم حدود 50 سال دارد و در انتظار جلسه محاکمه به سر می‎برد. او در کیف اوکراین با مردی روس تبار دیدار کرد که گفته می‌شود از قاچاقچیان اسلحه است. اولنگیان به تلاش برای صدور موشک به ایران متهم است.

مظفر خزاعی: او مردی 60 سال است که به اتهام صادرات تجهیزات فنی به ایران و نقض تحریم‌ها، به گذراندن 8 سال زندان محکوم شده است.

آرش قهرمان: مردی 40 ساله که دوران محکومیت 6.5 ساله خود را می‌گذراند. او مدرک مهندسی دریایی دارد و و سابق بر این در شرکت‌های دریایی ایران کار کرده است. قهرمان به ارسال تجهیزات فنی آمریکایی به دوبی برای انتقال به ایران متهم شده است. اقدام وی نقض کننده تحریم‌های آمریکا قلمداد شد.

امیر عباس تمیمی: او 40 ساله است و به انتقال تجهیزات مرتبط با بالگرد به ایران متهم شد. تمیمی به گذراندن 46 ماه زندان محکوم شد.

نادر مقانلو: او دورگه ایرانی- آمریکایی است و حدود 50 سال دارد. او به انتقال تجهیزات ماهواره‌ای به ایران متهم و مجبور به گذراندن 8 سال زندان است.

بهرام مکانیک: تاجر میلیاردر ایرانی که سالها در هیوستون فعالیت تجاری داشت 69 ساله است. وی متهم است حدود ۲۸ میلیون قطعه حساس الکترونیکی به ارزش ۲۴ میلیون دلار را از شرکت هایی مختلف خریده و با انتقال آنها به ترکیه و تایوان قصد داشت آنها را به ایران بفرستد.

تورج فریدی: این تاجر 46 ساله از همکاران بهرام مکانیک بود و به تخلفات مشابهی متهم شده است.

خسرو افغانی: وی حدود 70 سال سن دارد و با بهرام مکانیک و تورج فریدی همکار است. او نیز به معاملات تجاری غیرقانونی در راستای نقض تحریم‌های ایران متهم شده است.

وحید حسینی: این ایرانی 64 ساله در سال 2014 دادگاهی و به گذراندن 5 سال زندان محکوم شد. او متهم است تجهیزات آمریکایی را غیرقانونی از امارات به ایران منتقل کرده بود.

علی صابونچی: او در اواسط 30 سالگی قرار دارد و در سالهای 2009 تا 2013 به صادرات غیرقانونی قطعات صنعتی به ایران مشغول بود. صابونچی به گذراندن 2 سال زندان محکوم شد.

مجید ایرانپور مبارکه: او یک دلال خودرو در اواسط 40 سالگی استکه در اوکلاهاما به فعالیت تجاری مشغول بود. او متهم است 450 پوگه گلوله را در قوطی‌های دارو به ایران ارسال کرده است. او ایرانپور به گذراندن 51 ماه زندان محکوم شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار