شرایط پذیرش فیلم‌های جشنواره اشراق از زبان دبیر علمی

اگر فیلمی حرفی جدید برای گفتن نداشته باشد به مرحله داوری نهایی راه نخواهد یافت.

مهدی بنکدار، دبیر علمی سومین جشنواره ملی فیلم حوزه، اشراق در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در رابطه با روند انتخاب و داوری کمیته های مستند و داستانی جشنواره تصریح کرد: مرحله انتخاب آثار برگزیده و در نهایت داوری آنها مطابق معمول تمامی جشنواره‌های تخصصی، پس از ثبت و تنظیم کلیه آثار رسیده به دبیر خانه، در اولین مرحله غربال گری می‌شود. در واقع این غربال گری توسط هیئت انتخاب انجام می‌شود، هیئتی که توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره انتخاب می شود تا به بررسی آثار رسیده بپردازد و آثاری که شاخصه‌های تعیین شده توسط شورای سیاست گذاری جشنواره را دارا هستند را انتخاب کرده و به مرحله داوری ارسال ‌کنند.
 
بنکدار در ادامه اضافه کرد: همانطور که در فراخوان جشنواره اعلام شده بود جشنواره ملی فیلم حوزه، اشراق در دو گروه کلی عموم شرکت کنندگان و طلاب برگزار می‌شود که برای هر کدام از این دو گروه هشت بخش مختلف وجود داشت که جوایز مختلفی برای هر بخش و هر گروه در نظر گرفته شده است لذا فرایند انتخاب و داوری این دو گروه کلی در بخش‌های مختلف نیز در جشنواره متفاوت است. بنابراین در گروه کلی طلاب، طلابی که برای شرکت در جشنواره از تجربیات گوناگون خود در حوزه‌های هنری استفاده کرده‌اند در بخش‌های هشت گانه جشنواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و با توجه به حوزوی بودن آنها موضوع آثارشان آزاد است و ضرورتی بر مرتبط بودن اثر با روحانیت و حوزه علوم دینی نیست.
 
وی افزود: اما در گروه دیگر یعنی عموم هنرمندان شرط حضور مرتبط بودن آثار با یکی از محورهای اعلام شده در فراخوان است. به عبارت دیگر به صورت کلی اثر عموم هنرمندان به واسطه قرار گرفتن تحت یکی از موضوعات اعلام شده باید به نوعی به مساله دین و روحانیت مرتبط باشد. لذا یکی از شاخصه‌های بررسی و انتخاب آثار در هیئت های انتخاب در گروه عموم هنرمندان ارتباط موضوعی این گروه از آثار به موضوعات جشنواره است. بر این اساس اگر احیانا آثاری در این گروه به جشنواره ارسال شده باشد که مرتبط با موضوعات جشنواره نباشد توسط هئیت انتخاب حذف خواهد شد.
 
دبیر علمی جشنواره فیلم اشراق با اشاره به روند بررسی آثار تصریح کرد: «کیفیت هنری و تکنیکی آثار» و البته «محتوای آثار» از دیگر شاخصه‌هایی است که مورد نظر اعضای هئیت‌های انتخاب در بخش های مختلف است. بر این اساس آثار برای انتخاب در این دو شاخصه نیز باید از سطح قابل قبولی برخوردار باشند. این دو شاخصه از جمله شاخصه‌هایی است که بین گروه عموم هنرمندان و گروه طلاب مشترک است و با وجود اینکه آثار این دو گروه به طور جداگانه ارزیابی می‌شوند ولی همه آثاری که قرار است به مرحله داوری نهایی ارسال می شود باید این دو شاخصه را تا حد مقبول و معقولی داشته باشند. بر این اساس کلیه آثار طلاب و غیر از لحاظ فنی (نور، تصویر، صدا و ...) هنری و محتوایی اثری قابل قیاس با آثار حرفه ای باشد.
 
بنکدار در ادامه اضافه کرد: همانطور که تشریح شد در واقع اعضای کمیته انتخاب در واقع شرایط اولیه آثار را بررسی می‌کنند و آثاری را انتخاب می‌کنند که هم از لحاظ موضوعی هم از لحاظ تکنیکی و محتوایی حرف نو و قابل توجهی را مطرح کنند. لذا اگر از تمامی لحاظ اثری قابل قبول بوده اما حرفی نو و جدید برای گفتن نداشته باشد باز امتیاز لازم این بخش را کسب نخواهد کرد و به مرحله داوری نهایی راه نخواهد یافت.
 
وی افزود: همه آثار بعد از بررسی و انتخاب برای داوری نهایی به کمیته داوری که متشکل از هنرمندان، فیلم سازان و منتقدان طراز اول کشور هستند ارسال می‌شوند و آثاری که به این بخش راه پیدا می‌کنند در روزهای پایانی جشنواره اکران شده و در روز اختتامیه آثار برگزیده از میان آنها انتخاب می‌شوند.
 
دبیر علمی جشنواره اشراق افزود: به عنوان نمونه مرحله انتخاب فیلم‌های مستند بلند و کوتاه و مجموعه فیلم‌های مستند تلویزیونی که به تازگی تمام شده است از لحاظ کمی و کیفی رشد بسیار زیادی داشته است؛ همچنین آثار این بخش زمان بسیار بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته داشته است به طوری که حجم کلی فیلم‌های مستند از لحاظ زمان بیش از سه برابر دوره گذشته بوده است.
 
وی ادامه داد: انتخاب این بخش بیش از سه روز و روزی بیش از 12 ساعت طول کشید و برای هر اثر یک فرم مخصوص ارزشیابی طراحی شد که شاخصه‌های «ایده و طرح»، «کارگردانی»، «تصویربرداری»، «تدوین» و «تحقیق و پژوهش» در آن گنجانده شده بود و هر کدام از اعضای کمیته انتخاب بر اساس ملاک های مورد نظر به آثار به طور جداگانه امتیاز داده و معدل مجموع امتیازات اعضا، امتیاز نهایی هر اثر به حساب می‌آمد. در این بین در پایان با بازبینی همه اعضای کمیته هر اثری که در مجموع بیش از 50 درصد امتیازات را کسب می‌کرد برای راه یابی به مرحله بعد معرفی می‌شد.
 
بنکدار با بیان اینکه روند کمیته های انتخاب در تمامی بخش‌های جشنواره مشترک است اذعان کرد: تمامی آثار بر اساس تقسیم بندی موضوعی خود که در بخش مورد نظر جشنواره قرار گرفته اند طی این روند مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند و تن‌ها تغییری که ممکن است صورت بگیرد شاخصه‌های فرم‌های ارزیابی بخش‌های مختلف است که به عنوان مثال شاخصه «فیلم نامه» در فرم‌های بخش داستانی جایگزین شاخصه «تحقیق و پژوهش» شده است.
 
بنکدار در پایان با اشاره به مقایسه کمی و کیفی سومین دوره جشنواره ملی فیلم اشراق با دوره‌های گذشته اظهار کرد: در سومین جشنواره ملی فیلم اشراق به نسبت دو دوره گذشته آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی رشد قابل ملاحظه ای داشته اند و البته رشد حضور طلاب و کیفیت آثارشان نیز قابل تقدیر و تأمل است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار