24 درصد کالا در آزمایشگاه‌ها تأییدیه نمی‌گیرند

رییس سازمان غذا و دارو گفت: 24 درصد از کالاها در آزمایشگاه‌های همکار تأییدیه‌ی سلامت را دریافت نمی‌کنند و مردود می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر دیناروند معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو ظهر امروز در نشست خبری همایش کشوری آزمایشگاه‌های برتر که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: مسئولیت نظارت و کنترل کالاهای سلامت بر عهده سازمان غذا و دارو است و کالاهای سلامت طیف وسیعی از موادی هستند که مصرف انسانی دارند و به دو دسته مهم که مردم بسیار روی سلامت آنها حساس‌ هستند و کم اهمیت‌تر مثل لوازم آرایشی و بهداشتی که مردم کمتر به سلامت آنها توجه می‌کنند دسته بندی می‌شوند. در ایران دستگاه‌های متعددی وجود دارد که سازمان غذا و دارو باید با آنها نیز همکاری داشته باشند. مثلاً‌ نظارت بر گوشت تا زمانی که خام است برعهده سازمان دامپزشکی می‌باشد و بعد از آن بر عهده ما است.

وی ادامه داد: یک بخش مهم در سازمان غذا و دارو آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو هستند که در تهران هفت یا هشت مورد از این آزمایشگاه‌ها مستقر هستند و یک سری از شبکه‌های آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی که در استان‌های مختلف وجود دارند و تعدادشان 56 آزمایشگاه است. این آزمایشگاه‌ها زیر نظر ما نیستند اما به عنوان آزمایشگاه‌های همکار با ما همکاری‌ می‌کنند.

دکتر دیناروند بیان کرد: کالایی که وارد کشور می‌شود در یکی از آزمایشگاه‌ها بررسی می‌شود و تست‌های لازم روی آن کالا و فرآورده صورت می‌گیرد. آماری داریم که در سال حدود یک میلیون از این نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های همکار تست می‌شوند این کالاها از انواع کالاهای سلامت هستند هر نمونه بارها مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا گزارش تأیید یا رد سلامت‌ آن مطرح شود.

رییس سازمان غذا و دارو تفاوت بین آزمایشگاه‌های مرجع و آزمایشگاه‌های همکار را این گونه بیان کرد: در آزمایشگاه‌های مرجع نمونه آزمایش شده یا برای اولین بار است که می‌خواهد وارد بازار شود یا این که تأیید یا رد شدن سلامت آن به دستگاه‌های دیگر مثل دادگاه‌ها مربوط باشد یا این که ممکن است برخی از نمونه‌های تأیید شده در آزمایشگاه‌های همکار دوباره احتیاج به بررسی داشته باشند. مثل بحث آب معدنی‌ها اما در آزمایشگاه‌های همکار نمونه‌های ارسال شده از رستوران‌ها و اماکن عمومی و غیره آزمایش می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 24 درصد از نمونه‌هایی که در سطح آزمایشگاه‌های همکار و دانشگاه‌های علوم پزشکی بررسی می‌شوند مردود می‌شوند که مردودی آنها مربوط به نمونه‌های بهداشت محیط است اما در آزمایشگاه‌های مرجع 7 درصد مردودی وجود دارد و 93 درصد کالاها تأییدیه سلامت می‌گیرند ما در تلاش هستیم که با توسعه نظارت و فعال‌تر کردن بخش خصوصی نظارت و کنترل خود را تقویت کنیم.

دیناروند در خصوص مصرف روغن‌ها در بین مردم گفت: روغن جامد معمولاً روغن مایعی است که جامد شده، از این رو همواره این ایراد را گرفته‌ایم که باید این قضیه اصلاح شود. هرچند که با گذشت زمان مصرف روغن جامد پایین آمده است اما باید کاری کنیم که این مصرف به صفر برسد. چرا که جامد کردن روغن‌های مایع باعث ایجاد اسید چرب ترانس می‌شود و بسیار برای سلامتی مضر است. در خصوص روغن‌های زیتون‌ هم باید گفته شود به دلیل اختلاف قیمتی که با سایر روغن‌ها دارند تقلب در آنها بسیار بیشتر است و این تنها مربوط به ایران نمی‌شود. مثلاً 70 درصد روغن‌های زیتون در آمریکا هم تقلبی است.

وی ادامه داد: سقف واردات روغن پالم به کشور 30 درصد کل واردات روغن است که در حدود 400 هزار تن می‌شود و سازمان غذا و دارو باید تلاش کند که این مقدار از سقف مجاز عبور نکند از این رو پیشنهاد داده‌ایم که روغن پالم تعرفه‌ای شود و تعرفه‌ی 26 درصدی یا حداقل 20 درصدی در مقایسه با سایر روغن‌ها که تعرفه 7 درصدی دارند بگیرد تا وارد کنندگان دیگر به وارد کردن روغن‌های ارزان روی نیاورند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار