احتمال تعیین "هفته کاری اسلامی" در ترکیه

دولت ترکیه به دنبال تصویب طرحی است که به موجب آن کارمندان مسلمان قادر به حضور در نماز جمعه خواهند بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از کامنتری مگزین؛ زمانیکه حزب عدالت و توسعه ترکیه در سال 2002 (1380) به قدرت رسید توانست با بهره‌گیری از نظام مالی و بانکداری اسلامی به بحران اقتصادی این کشور پایان دهد. ترکیه در یک روز شاهد سقوط 35 درصدی ارزش لیره بود. تقریبا تمام بانک‌های این کشور در معرض ورشکستگی کامل قرار گرفتند؛ اما "رجب طیب اردوغان،" رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه و رئیس جمهور کنونی این کشور، تمرکز و تلاش خود را روی بازگرداندن ثبات اقتصادی و بالابردن ارزش لیره قرار داد. 

اردوغان در یک کشور سکولار از قوانین مالی اسلامی استفاده کرد تا بر مشکلات اقتصادی فائق آید. وی در این کار موفق عمل کرد و اقتصاد بحران‌زده ترکیه را به روزهای شکوفایی رساند. مبارزه با استعمال دخانیات به ویژه سیگار یکی دیگر از اقدامات اردوغان است که با استفاده از اصلاحات اجتماعی و افزایش مالیات بر سیگار تلاش می‌کند به آن نیز رسیدگی کند.

اردوغان در سال‌های گذشته تلاش زیادی کرد تا ترکیه را شبیه به کشورهای اروپایی کند. او مدارس، دانشگاه‌ها، نیروهای امنیتی، رسانه‌ها و حتی ارتش ترکیه را نیز شبیه به نمونه‌های اروپایی تغییر داد. اردوغان در مورد مذهب کمی انعطاف‌پذیرتر بود و برگزاری مناسک مذهبی را در کشور آزاد اعلام کرد. باوجود علاقه وافر دولت ترکیه به سبک زندگی غربی؛ اما برای مناسک مذهبی ارزش قائل شده است و طرح "هفته کاری اسلامی" را بررسی می‌کند. در این طرح، کارمندان و کارکنان دیگر مشاغل شنبه تا چهارشنبه سر کار حاضر خواهند شد. هدف از این طرح، اجازه دادن به مسلمانان برای شرکت در مراسم نماز جمعه است.

احتمالا این طرح در ابتدا به صورت تعطیلی چند ساعته مراکز دولتی در روز جمعه تصویب می‌شود تا کارکنان بتوانند در مراسم نماز جمعه شرکت کنند؛ اما خیلی طول نمی‌کشد که تعطیلی چند ساعته ادارات در روز جمعه به تعطیلی کامل این روز منتهی خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار