سرمایه گذاری دانمارک در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در ایران

به نوشته «اویل پرایس،" ایران آماده است تا پس از برداشته شدن تحریم ها، در حوزه انرژی های خورشیدی و بادی از سرمایه خارجی استفاده کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت «اویل پرایس» نوشت: بسیاری از کشورها پس از برداشته شدن تحریم های غرب برضد برنامه هسته ای ایران آماده اند تا در این کشور سرمایه گذاری کنند. دانمارک یکی از این کشورهاست که به دنبال بازار انرژی های تجدیدپذیر ایران است. وزیر امور خارجه دانمارک، کریستین ینسن، که همراه هیئتی متشکل از 58 شرکت روز دوشنبه هفته گذشته از ایران دیدن کرده بود گفت صادرات دانمارک به ایران می تواند تا 72 میلیون دلار افزایش یابد. 

وزیر نیروی ایران، حمید چیتچیان، پس از دیدار با وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد که دانمارک پیشنهاد داده تا تاسیسات ساخت توربین بادی را در ایران راه اندازی کند. وی افزود: «برخی از شرکتهای دانمارکی که در دیدار امروز حضور داشتند اعلام آمادگی کردند تا برای ساخت توربین های بادی در ایران با سرمایه خودشان کارخانه بسازند و محصولات خود را در ایران و دیگر کشورها توزیع کنند.» وی همچنین گفت هیئت دانمارکی اعلام کرد می خواهد در صنایع آب و برق ایران سرمایه گذاری کند.

بر پایه این گزارش، در ایران کمتر از 1 درصد مصرف انرژی کل کشور از انرژی های تجدیدپذیر است. در سال 2013 نزدیک به 98 درصد کل مصرف انرژی در ایران از نفت و گاز طبیعی بود. 
انرژی های تجدیدپذیر برای آینده انرژی این کشور بسیار مهم است؛ زیرا دولت ایران در نظر دارد در برنامه ششم توسعه خود، نزدیک به 4500 مگاوات از باد و نزدیک 500 مگاوات از خورشید برق تولید کند.

مصطفی ربیعی از سازمان انرژی های تجدیدپذیر در ایران می گوید: «ایران می تواند بیش از دو سوم انرژی خود را از نیروی باد به دست آورد. سیاست بلندمدت در دهه آینده (2015 تا 2025) این است که بیش از 50 درصد انرژی مورد نیاز از طریق انرژی های تجدیدپذیر و سوزاندن زباله ها و دیگر فناوری های سبز به دست آید. نوآوری و به روز کردن نیروگاه های برق حرارتی کنونی با کمک فناوری های سبز نیز بخشی از این برنامه است. ایران برای رسیدن به ظرفیت 5000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر نیازمند بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری است. ایران برای رویارویی با این چالش قصد دارد سرمایه خارجی جذب کند. ولی تا برداشته شدن تحریم ها این کار شدنی نیست. در حال حاضر بیش از 19 پروژه پیشنهاد شده اند که نیازمند بیش از 5/1 میلیارد دلار سرمایه هستند.» 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار