۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۴۰ درصد سرطانها و ۸۰ درصد بیماریهای قلبی عروقی قابل پیشگیری است.

 دکترعلی مطلق رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه هرکدام از ما مسئولیم تا در مسیر پیشگیری از بیماریهای غیر واگیرحرکت کنیم؛ گفت: لازم است باهدف فرهنگسازی در این راه به عنوان یک شهروند و حتی در قالب خیریه یا سازمانهای مردم نهاد جلب حمایت کنیم تا این نیاز را در مردم و این خواسته را در مسئولین افزایش دهیم که عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر را کنترل کنند. 

وی با بیان اینکه در ایران براساس برنامه ثبت سرطان که بیش از یک دهه است در کشور انجام می‌شود از هر صدهزار نفر ۱۳۴ مرد و ۱۲۸ زن به سرطان مبتلا می شوند؛ گفت: میزان بروز سالیانه سرطان در ایران کمترا ز بروز جهانی است. البته آمار‌ها تایید می‌کند که میزان بروز با رشد آهسته‌ای در حال افزایش است، 

 وی اضافه کرد: باید توجه داشت بروز سرطان به عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بستگی دارد. یعنی فقط سیاستگذاران توانایی و مسئولیت کاهش آمار مبتلایان به این بیماری را ندارند. 

مطلق خاطرنشان کرد: متاسفانه جنبه‌های جسمی شیوه زندگی اکثر مردم مناسب نیست واز سوی دیگر به دلیل مواجهه با استرس‌های زندگی شهری از نظر جنبه‌های روانی و معنوی اجتماعی خود را در معرض آسیب‌هایی قرار می دهند که آن‌ها را مستعد ابتلا به سرطان می‌کند. 

رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت در خصوص اقدامات موثر برای پیشگیری از ابتلا به سرطان اظهار داشت: اگر بخواهیم به لحاظ فردی، اقدام موثری انجام دهیم باید ابتدا سیگار را کنار گذاشته و از میوه و سبزی بیشتر استفاده کنیم و فعالیت بدنی مناسب داشته باشیم که عبارت است از ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته مثل راه رفتن تند یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته مانند دویدن. اما حتی اگر این امکان را نیز نداشته باشیم روزی ۵ تا ۱۰ دقیقه ورزشی ملایم یا نرمش مختصری، حتی در محیط کار، بهتر از کم تحرکی است. 

وی خاطرنشان کرد: دولت در فراهم آوردن شرایط زندگی مناسب مثل ایجاد پارک‌ها ومراکز ورزشی، تامین آب، غذا و هوای سالم نقش دارد اما همه چیز در اختیار دولت نیست و باید باور داشته باشیم که اگر از جسم و روان خود به درستی و مسئولانه مراقبت کنیم، بی‌تردید احتمال بروز سرطان را در خودمان کاهش خواهیم داد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار